وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

ترتیب سوره های قرآن بر چه اساسی است

0

ترتیب سوره های قرآن بر چه اساسی است

آيا بر پيامبر(ص) سوره هاى قرآن به همين ترتيبى كه امروز در اختيار داريم نازل شده اند و اگر نه چه زمانى و بر چه اساسى بدين ترتيب در آمده است؟

ترتيب موجود سوره‏هاى قرآنى كه از سوره حمد شروع مى‏شود و به سوره الناس ختم مى‏گردد قطعاً با ترتيب نزول آنها هماهنگى ندارد زيرا بسيارى از سوره‏هايى كه در مكه و در آغاز بعثت نازل شده است، اكنون از جهت ترتيب در پايان قرآن قرار گرفته و بر عكس بسيارى از سوره‏هاى مدنى در اول يا وسط قرآن قرار گرفته است. تقريباً مى‏توان گفت ترتيب موجود سوره‏هاى قرآن برعكس ترتيب نزول آنها مى‏باشد و ابتدا سوره‏هاى طولانى آمدهاست و در آخر به سوره‏هاى كوتاه كه نوعاً مكى هستند ختم مى‏شود، ولى مسئله اين است كه آيا ترتيب كنونى سوره قرآن به دستور پيامبر (ص) انجام گرفته يا با اجتهاد و رأى صحابه بعد از پيامبر (ص) بوده است؟

نظر اكثر محققان بر آن است كه ترتيب موجود، امر توقيفى است يعنى، از جانب خدا و به دستور پيامبر (ص) انجام شده است و مؤيد آن روايتى است از ابى بن كعب كه گفت: روزى رسول خدا (ص) مرا احضار كرد و فرمود: جبرئيل مرا مأمور ساخته تابر تو درود و تهنيت بگويم و قرآن را بر تو بخوانم… و سپس رسول خدا (ص) به بيان فضيلت سوره‏هاى قرآنى به ترتيب موجود در قرآن از سوره حمد تا الناس پرداخت.

همان گونه كه در مورد ترتيب نزول سوره‏ها گفته شد، ترتيب آيات هر سوره نيز با ترتيب نزول آيات تفاوت دارد و بين ترتيب نزول آيات هر سوره، تقديم و تأخّر وجود دارد چه بسا آياتى كه ديرتر نازل شده، ولى در اول سوره قرار گرفته است و حتى در بعضى از سوره‏ها، بخشى از آيات آن مكّى و بخش ديگر آن مدنى است. ولى از مجموع اسناد و روايات چنين برمى‏آيد كه ترتيب آيات در بين سوره‏ها و هم‏چنين الحاق هر آيه‏اى به سوره مخصوص، امرى توقيفى بوده كه از جانب خدا و به دستور پيامبر (ص) انجام گرفته و تقريباً اكثريت قريب به اتفاق علماى اسلامى بر اين باور هستند. پرسمان/.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.