وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

تایید و رد صلاحیت های شورای نگهبان بر چه اساسی است؟/ مستند جنجالی «خیلی محرمانه» را ببینید

مستند جنجالی «خیلی محرمانه» با موضوع جنجالی ترین پرونده های ردصلاحیت نمایندگان را درادامه ببینید

2
نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

2 نظرات
  1. سید سعید می گوید

    سلام علیکم
    تا وقتی رد صلاحیت مستند به مدارک قانونی باشد صحیح است ولی اگر طبق نظر و استنباط کلی و اصطلاحا استصوابی اعضای محترم باشد، همواره در معرض خطاست. ضمن احترام به مجتهدین محترم، رد کاندیدا با شیوه رأی گیری به شدت به خود شورای نگهبان ضربه می زند. مدارک باید آنقدر محکم و محکمه پسند باشد که به راحتی قابل انتشار باشد.
    محدود کردن تعداد هم قانونی نیست . شورای نگهبان مسئول رأی آوردن یا نیاوردن کاندیدا نیست . اگر شخصی ولو بدون مقبولیت ظاهری و طرفدار، صلاحیت قانونی دارد باید تأیید شود و رأی دادن را به عهده مردم بگذارند.

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      قطعا شما هم این عقیده را دارید که صلاحیت تمام نمایندگان باید احراز شود و شرکت افراد بدون تایید صلاحیت در هیچ کجای دنیا مرسوم و معقول نیست بر همین اساس
      نظارت استصوابی به معنی نظارت در اصل ۹۹ قانون اساسی که شامل تمام مراحل اجرایی انتخابات از جمله تأیید و ردّ صلاحیتِ کاندیداها بر اساس معیارهای قانون اساسی کشور می‌شود یک امر درست و منطقی است. اما همانطور که اشاره کردید این نظارت نباید بر اساس گرایشات شخصی و فردی یا سلایق شخصی و سیاسی باشد و بایسته است که بر اساس مدارک و مستندات و شخصیت واقعی افراد باشد.

      شرعا شورای نگهبان که افراد بزرگ و معروف و متقی هستند بهتر از بنده و شما متوجه هستند که ملاک در رد و تایید افراد نباید حب و بغض های سیاسی فردی باشد و ملاک همان عملکرد و سابقه افراد است و شما همین را الان بخوبی در مجلس محترم می بینید که در این دوره اکثرا از طیف جریان خاص هستند و به راحتی هم تایید صلاحیت شده اند و کشور را هم به مشکلات خاص خود دچار کرده اند و باز به دنبال مظلوم نمایی سیاسی هستند و همینها که الان کشور را در دست گرفته اند در رسانه هایشان به شورای نگهبان می تازند که جایگاه این نهاد قانونی را متزلزل سازند.

      متاسفانه جو رسانه ای معاندان بر علیه شورای نگهبان است و پیش فرض های غلط هم شاهدیم زیاد هست که گویا شورای نگهبان عده ای نشسته اند و به قول عموم مردم عشقی افراد را تایید و رد می کنند!. در هر حال با شما موافقیم که شورای نگهبان مسئول رای آوردن یا نیاوردن کاندیدا نیست و تا کنون هم نشان داده نبوده است (در حد توان بشری) و همین شورا بود که در انتخابات گذشته از طیف های مختلف بزرگان این طیف ها را تایید صلاحیت کرد که آقای حسن روحانی هم یکی از همین افراد اصلاح طلب می باشد که انتخاب شد. و اکثر وزرای ایشان هم مشخص است که جزو سالخوردگان کدان جریان سیاسی هستند و الان با ناکارامدی کشور را دچار چه مشکلاتی کرده اند و باز می بینیم که بی عرضگی خود را هم قبول ندارند و هر روز یک بازی سیاسی در کشور بر پا می کنند و متاسفانه برخی ساده لوحان نیز در دام عوام فریبی آنها افتاده اند.
      وفقکم الله لکل الخیر