وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

تاریخچه اعتکاف از چه زمانی است

0

 

تاریخچه اعتکاف از چه زمانی است

فهرست این نوشتار:

پيشينه اعتكاف

 پرسش 3 .  اعتكاف از چه زمانى آغاز شد؟

قرآن مى ‏فرمايد:

«وَ عَهِدْنا إِلى إِبْراهِيمَ وَ إِسْماعِيلَ أَنْ طَهِّرا بَيْتِيَ لِلطّائِفِينَ وَ الْعاكِفِينَ وَ الرُّكَّعِ السُّجُودِ»؛

«و ما به ابراهيم و اسماعيل امر كرديم كه خانه مرا براى طواف كنندگان و مجاوران و ركوع كنندگان و سجده كنندگان، پاك و پاكيزه كنيد».

مراسم اعتكاف، به زمان حضرت ابراهيم عليه‏السلام بر مى‏ گردد و بعد از او، در بعضى از شريعت‏ها و در زندگى برخى از صالحان – حضرت مريم و زكريا عليهم ‏السلام- به چشم مى ‏خورد. با ظهور دين اسلام، اين امر شكل تازه‏اى به خود گرفت و در ميان مسلمانان، به عنوان يك عبادت مستحب با آداب و شرايط خاص رايج شد.

پيامبر اسلام صلى‏ الله‏ عليه ‏و‏آله همه ساله در ماه رمضان – به ويژه دهه آخر آن – اعتكاف مى‏كرد و دستور مى‏داد رختخوابش را برچينند و چادرى در مسجد بر پا كنند و هميشه مى‏فرمود: «ده  روز اعتكاف در ماه رمضان، برابر با دو حج و دو عمره است»[2].

 امام حسن و امام حسين عليهم االسلام نيز به سنت اعتكاف عمل نموده و آن را زنده نگاه مى‏     داشتند.

در حديث آمده كه امام حسن عليه ‏السلام با آن كه در حال اعتكاف بودند، براى رفع حاجت برادر دينى خود اقدام و او را از مشكل مالى نجات دادند.[3]

امام صادق عليه‏ السلام نيز مانند نبى اكرم صلى‏ الله ‏عليه ‏و‏آله در مسجدالنبى معتكف مى‏شدند.[4]

اعتكاف در دوران غيبت امام زمان(عج) نيز ادامه داشته به ويژه در عصر صفوى كه در سايه تلاش‏هاى عالمان دينى در شهرهاى ايران رونق خاصى يافته است[5] و اكنون در بسيارى از شهرهاى كشورمان در روزهاى 13، 14 و 15 ماه رجب (ايام البيض) برگزار مى‏ شود.

  •  [1]. بقره 2، آيه 125. 
  •  [2]. «اعتكافُ عشرٍ فِى شَهْرِ رَمَضان يَعْدُلُ حَجَّتَيْنِ وَ عُمْرَتَيْنِ»، وسائل الشيعه، ج 10، ابواب الاعتكاف ؛ اللمعه‏الدمشقيه، كتاب الاعتكاف.
  •  [3]. بحارالانوار، ج 94، ص 129.
  •  [4]. همان، ج 47، ص 53.
  •  [5]. اعتكاف سلوك منتظران، زير نظر حضرت آيه‏ اللّه‏ مظاهرى، ص 19.(احکام اعتکاف/ پرسمان).

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

پیشینه اعتکاف در سایر ادیان [کلیات اعتکاف ]

پرسش : آيا سنّت اعتكاف، اختصاص به دین اسلام دارد يا اینکه در سایر اديان نيز وجود داشته است؟

پاسخ : مراسمى شبیه به اعتکاف در میان بعضى از مومنان به شرایع سابق بوده است. و در زندگى حضرت مریم و زکریا (علیهما السلام) آثارى از آن دیده مى شود.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام اعتکاف

ویژه نامه احکام روز



کلید: تاریخچه اعتکاف از چه زمانی است تاریخچه اعتکاف از چه زمانی است تاریخچه اعتکاف از چه زمانی است تاریخچه اعتکاف از چه زمانی است تاریخچه اعتکاف از چه زمانی است تاریخچه اعتکاف از چه زمانی است تاریخچه اعتکاف از چه زمانی است تاریخچه اعتکاف از چه زمانی است تاریخچه اعتکاف از چه زمانی است تاریخچه اعتکاف از چه زمانی است

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.