وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

بی حجابی و تهاجم فرهنگی

0

بی حجابی و تهاجم فرهنگی

 

 

بدحجابی دختران ما چه ربطی به تهاجم فرهنگی داره که این‌همه روی این مسئله تأکید می شه؟

 

تهاجم فرهنگی حرکتی است مرموزانه، حساب شده، همراه با برنامه‌ریزی دقیق و با استفاده از شیوه ها و ابزار و امکانات متعدد و متنوع، برای سست کردن باورها، دگرگونی ارزش‌ها، انحراف اندیشه ها، تغییر و تبدیل آداب و سنن و نابودی اصول اخلاقی حاکم بر یک جامعه است.

قرائن و دلایل مختلف حاکی از این است که یکی از ترفندهای مهم استعمارگران برای نفوذ فساد و بی بند و باری در کشورهای اسلامی، از طریق گسترش بدحجابی و بی حجابی است و این واقعیتی است که در گفته ها و نوشته های آنها به وفور یافت می شود که در اینجا جهت آگاهی هرچه بیشتر خوانندگان به برخی از آنها اشاره می نماییم:

1. فرانتس فانون در کتاب بررسی جامعه‌شناسی یک انقلاب یا سال پنجم انقلاب الجزایر به‌طور مبسوط به بیان نقش زن و حجاب او در جلوگیری از توسعه استعمار فرانسه و نیز نقشه های شوم استعمارگران برای مبارزه با حجاب پرداخته است.

وی در فصل اول چنین می گوید: مسؤولین اداری فرانسه در الجزایر که مأموریت داشتند اصالت ملت را نابود سازند و از طرف مراجع مربوطه موظف بودند مطلقاً تمام شکل های زندگی را که ممکن است از نزدیک یا دور واقعیت و اصالت ملی را خاطر نشان مردم سازد، تجزیه کرده و از هم بدند. حداکثر کوشش خود را بر مسئله چادر متمرکز کردند و آن را به منزله علامت اصالت ملی و وضع خاص زن الجزایری تلقی کردند…[362]

وی در جای دیگر می نویسد: «اوّلین اقدام ضد فرهنگی که فرانسه در الجزایر صورت داد، تلاش برای از بین بردن حجاب بود، و در این کار موفق شد؛ و هر چه بدن زن الجزایری را بیش‌تر عریان کرد، چنگال استعمارگر، بیش‌تر به حلقوم الجزایری فرو رفت؛ اما مجدداً زن الجزایری شخصیت خود را بازیافت و مبارزه علیه مطامع استعمار نیز آغاز گردید.»[363]

در کشور جمهوری اسلامی ایران نیز حجاب، به دلایل خاص تاریخی، با انقلاب اسلامی پیوند خورده و نماد دین و انقلاب گردیده است؛ به همین دلیل، یکی از راهبردهای اساسی کسانی که معاند نظام هستند، این است که حجاب را بردارند یا بدحجابی ایجاد کنند.

مارتین ایندیک از عناصر اصلی محقق آمریکایی درباره اسلام و خاورمیانه اخیراً اعلام کرده است: «ما دیگر نمی توانیم در ایران روی تحرکات دانشجویی حساب کنیم و دیگر نمی شود دانشجوها را به خیابان ها بیاوریم».

وی در بخش دیگری از مطلب خود بر تاکتیک و پروژه دیگر آمریکا برای براندازی نظام اسلامی تأکید می کند که: «برنامه این است که حجاب را از زنان ایرانی بگیریم؛ زیرا زنان بی حجاب، نظام اسلامی ایران را ضایع می کنند و علامت مخالفت با رژیم ایران هستند.»[364]

برهمین اساس می بینیم دشمنان انقلاب اسلامی با استفاده از ابزارهای متنوع و جذابی همچون اینترنت، ماهواره و… اقدام به القاء بدحجابی و بی حجابی در کشور اسلامیمان نموده اند به گونه ای که بنا به اظهار یکی از کارشناسان پلیس امنیت اخلاقی صحنه بی حجابی زنان که امروز شاهد هستیم، نسخه سناریو از پیش طراحی شده دشمن است که بازیگران این نمایش عموما سنین بین 16 تا 25 را شامل می شود که قریب به 90 درصد این مجموعه تحت تأثیر القائات غیرمستقیم رسانه های غربی به این کار مبادرت می ورزند.[365]

[349]. برگزیده تفسیر نمونه، ج3، ص 292.

[350]. جام جم آنلاین، شنبه 03 مهر 1389، شماره خبر: 100886714252.

[351]. رجبی، عباس، حجاب و نقش آن در سلامت روان، قم، مرکز انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، 1384 ش، اول، ص 167به نقل از: منطقی، مرتضی، بررسی تأثیر جاذبه های زنان در آستانه ادراکی دیگران، طرح پژوهشی، جهاد دانشگاهی مرکز، 1373 ش.

[352]. اکبری، محمود، مروارید عفاف، قم، انتشارات ظفر، 1380 ش، اول، 71.

[353]. حسینیان، حامد، صدفی برای مروارید، قم، موسسه بوستان کتاب، 1390ش، اول، ص 69 به نقل از نشریه حورا، غرب و گرداب بحران اخلاقی، ش 3 و شماره ویژه‌ی مجله‌ی thegood news، 2000.

[354]. صفی یاری، مسعود، راز حجاب،قم، نور السجاد، 1389ش، دوم، ص 71.

[355]. ایندیپندنت، 16 سپتامبر 1996.

[356]. حسینیان، حامد، صدفی برای مروارید، قم، موسسه بوستان کتاب، 1390ش، اول، ص 70 – 71 به نقل از نشریه حورا، غرب و گرداب بحران اخلاقی، ش 3 – شماره ویژه‌ی مجله‌ی thegood news، 2000.

[357]. فضیلت انگاری عفاف و حجاب با تکیه بر دیدگاه فارابی، زینب برخورداری، فصلنامه اخلاق، شماره 16، به نقل از کتاب “why true love waits?”، 2002، ص10و14، نوشته جاش مکداول از فعالین خویشتن‌داری جنسی در آمریکا است.

[358]. بخش فرهنگی دفتر آیت الله فاضل لنکرانی، پرسمان حجاب‌شناسی، قم، انتشارات امیرالعلم، بی تا، اول، ص 41.

[359]. کیهان، مورخ 27/1/86.

[360]. سردار رادان فرمانده وقت نیروی انتظامی تهران بزرگ شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی، برنامه «چراغ خاموش» تاریخ 29/2/1387.

[361]. وقتی صورت ها شبیه یک ماسک نقاشی می شوند، بیتا مهدوی، روزنامه جام جم، 24/5/1385.

[362]. بررسی جامعه‌شناسی یک انقلاب یا سال پنجم انقلاب الجزایر، ترجمه دکتر نورعلی بنده، ص 36 – 44.

[363]. حسینیان، روح لله، حریم عفاف، تهران، مرکز چاپ و نشر سازمان تبلیغات اسلامی، 1376 ش، چهارم، ص48 به نقل از جنگ الجزایز، فصل الجزایر بی حجاب.

[364]. شمیم یاس، بهمن 1381، پیش شماره 15، رویدادهای فرهنگی و اخبار زنان، ص 49.

[365]. مدلینگ بی حجابی تا کی؟، گفت‌وگو با یکی از مامورینِ پلیس امنیت اخلاقی، کد خبر: ٧٢٨،تاریخ انتشار: ١٦ شهریور ١٣٩٢

http://www.valieamr.com/shownews.php?idnews=728

منبع: سایت هدانا برگرفته از پرسش ها و پاسخ ها «نگاهی دوباره به مسئله حجاب»

حتما بخوانيد

ویژه نامه موضوعات گوناگون و متفرقه

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.