وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

بیمار شدن و ناتوانی در انجام حج

0

بیمار شدن و ناتوانی در انجام حج

فهرست این نوشتار:

لگو احکام حج و عمره

پيدايش مرض شديد قبل از انجام حج‏

84- اگر فردى قبل از انجام حج- مثلًا در مدينه- دچار مرض شديد شود، چنانچه‏[1] سال اول استطاعت او است و قدرت بر اعمال، حتى به نحو اضطرارى را نداشته باشد،[2] از استطاعت خارج شده؛[3] و اگر با اين حال بخواهند او را به مكه ببرند، بايد براى ورود به مكه محرم شود و با انجام اعمال عمره مفرده ولو اضطرارى آن، از احرام خارج شود.

شخص فوق چنانچه سال اول استطاعت او نباشد و حج براو مستقر بوده، اگر مأيوس از خوب شدن باشد، بايد نايب بگيرد.

اگر براى اين شخص، انجام اعمال حج تمتع- ولو به نحو اضطرار و انجام اضطرارى اعمال- ممكن باشد، لازم است محرم شود و هر مقدار از اعمال را كه مى‏تواند ولو با كمك گرفتن از ديگرى، انجام دهد، و هر مقدار را كه نمى‏تواند، نايب بگيرد، ولى براى وقوفين، استنابه كافى نيست.

 

[1] ( 2). آية اللَّه بهجت: حكم استنابه در مسأله 86 آمده است.
[2] ( 3). آية اللَّه تبريزى، آية اللَّه خويى: اگر توانايى مباشرت اعمال حج را ندارد ولو به‏اين‏كه براى بعض اعمال‏نايب بگيرد، از استطاعت افتاده است. ولى اگر ثروتمند است و ديگر هيچگاه توانايى مباشرت اعمال حج را ندارد و يا مشقّت دارد، بايد براى حج نايب بگيرد و وجوب نايب گرفتن، مانند وجوب حج، فورى است.( مناسك، م 63).

آيات عظام: صافى، گلپايگانى و مكارم: و قدرت بر نايب گرفتن هم ندارد.
[3] ( 4). آية اللَّه خويى: … ولى اگر دارا و ثروتمند است و اميد به بهبودى ندارد يا حج بر او حرجى است بايدنايب بگيرد.

آية اللَّه سيستانى: اگر توانايى مباشرت اعمال حج را ندارد و نايب هم نمى‏تواند بگيرد، از استطاعت افتاده است ولى اگر تمكّن مالى دارد و توانايى مباشرت اعمال حج را ندارد يا دشوار و با مشقّت است و اميد به بهبودى ندارد بايد نايب بگيرد.( مناسك، مسأله 63).

 

حصول مرض بعد از عمره تمتع‏

85- اگر حج ‏گزار بعد از انجام عمره تمتع مريض شود و نتواند اعمال حج را بجا آورد و به‏  وطن باز گردد، چنانچه سال اوّل استطاعت او بوده، وجوب حج در سال بعد، به دارا بودن استطاعت در آن زمان بستگى دارد؛[1] ولى اگر حج بر او مستقر باشد، چنانچه مأيوس از خوب شدن باشد، بايد در همان سال با امكان،[2] يا سال بعد،[3] نايب بگيرد؛ و اگر اميد بهبودى داشته باشد،[4] نمى ‏تواند نايب بگيرد و بايد خودش بعد از بهبودى، حج و عمره تمتع را انجام دهد.

[1] ( 1). آية اللَّه بهجت: براى حكم استنابه، به مسأله 86 مراجعه شود. و عمره او مفرده مى‏شود و احتياطاً بايدطواف نساء به ‏جا آورد( مستفاد از سؤال 136 مناسك).

آيات عظام تبريزى، صافى، گلپايگانى: مگر آن‏كه ثروتمند باشد و مباشرت اعمال را نتواند بكند، پس بنابر احتياط بايد نايب بگيرد.

آية اللَّه خويى: مگر آن‏كه ثروتمند باشد و مباشرت اعمال را نتواند بكند يا براى او مشقت داشته باشد و اميد به بهبودى نداشته باشد كه در اين صورت بايد براى حج نايب بگيرد. و وجوب نايب گرفتن مانند وجوب حج فورى است.( مناسك، مسأله 63 و قبل از مسأله 151).

آية اللَّه سيستانى: اگر از انجام حج متمكن نبوده، وظيفه او بنابر احتياط واجب اين بوده است كه عمره تمتع را بدل به عمره مفرده كند و طواف نساء را انجام دهد، و اكنون اگر بازگشت براى او مقدور نيست احتياطاً بايد براى طواف نساءنايب بگيرد.( مناسك، ذيل مسأله 151 و ملحق مناسك، س 92).
[2] ( 2). آية اللَّه فاضل: و اگر نشد سال بعد.
[3] ( 3). آية اللَّه مكارم: در همان سال و اگر ممكن نشد در سال‏هاى بعد.
[4] ( 4). آية اللَّه صافى، آية اللَّه گلپايگانى: بنابر احتياط در اين صورت هم نايب بگيرد و اگر بعداً رفع عذر شد و داراى شرايط بود احتياطاً خودش نيز حج را انجام دهد.( مناسك عربى، ص 32، مسأله 90).

منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام حج و عمره

ویژه نامه احکام جامع سایت هدانا

     

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.