وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

بیعت نکردن امام حسین با یزید

0

بیعت نکردن امام حسین با یزید

 

 

علت بیعت نکردن امام حسین(ع) با یزید

پرسش : امام حسین(علیه السلام) در روز عاشورادلیل خود برای بیعت نکردن با یزیدرا چه عنوان کرد؟
پاسخ اجمالی:
پاسخ تفصیلی: امام حسین(علیه السلام) طی خطبه ای پس از آن که نامه نگاری کوفیان و خیانتشان در این وعده ها، و بدی تکیه بر فریبهای معاویهرا به آن ها گوشزد کرد دلایل خود برای بیعتنکردن با یزیدرا چنین تشریح فرمود:

«اَلا اِنَّ الدَّعِىَّ ابْنَ الدَّعیّ قَدْ رَکَزَنی بَیْنَ اثْنَتَیْنِ، بَیْنَ الْقَتْلَهِ وَ الذِّلَّهِ، وَ هَیْهاتَ ما آخِذُ الدَّنِیَّهَ اَبَى اللّهُ ذلِکَ وَ رَسُولُهُ، وَ جُدُودٌ طابَتْ، وَ حُجُورٌ طَهُرَتْ، وَ اُنُوفٌ حَمِیَّهٌ، وَ نُفُوسٌ اَبِیَّهٌ، لا تُوْثِرَ طاعَهَ اللِّیامِ عَلى مَصارِعِ الْکِرامِ، اَلا قَدْ اَعْذَرْتُ وَ اَنْذَرْتُ، اَلا اِنِّی زاحِفٌ بِهذِهِ الاُْسْرَهِ عَلى قِلَّهِ الْعِتادِ، وَ خَذَلَهِ الاَْصْحابِ».

(هان بهوش باشید! که این (یزید) ناپاک زاده، فرزند ناپاک زاده مرا در میان دو انتخاب قرار داده است: کشته شدن یا قبول ذلّت و چقدر دور است که ما تن به ذلّت دهیم،(1) خداوند و پیامبر او هرگز براى ما ذلّت و زبونى نمى پسندند و نیاکان پاک سرشت و دامن هاى پاکى که ما را پرورانده اند و بزرگ مردان غیرتمند و انسان هاى با شرافت این را از ما نمى پذیرند. هرگز! ما هیچگاه فرمانبردارى فرومایگان را بر مرگ شرافتمندانه ترجیح نخواهیم داد. بدانید من با شما اتمام حجّت کردم و شما را از عاقبت کارتان بیم دادم. به هوش باشید! من با همین خاندانم و آمادگى کم و یاران اندک، با شما پیکار مى کنم وآماده شهادتم!).
آنگاه این اشعار را خواند:
«فَاِنْ نَهْزِمْ فَهَزّامُونَ قِدْماً *** وَ اِنْ نُهْزَمْ فَغَیْرُ مُهَزَّمینا
وَ ما اِنْ طِبُّنا جُبْنٌ وَ لکِنْ *** مَنایانا وَ دَوْلَهُ آخِرینا»
(اگر ما در جنگ، دشمن را درهم بشکنیم، این شیوه دیرین ما است و اگر (به ظاهر) شکست بخوریم، باز هم شکست از ما نیست (و در حقیقت دشمنان ما شکست خورده اند). ترس زیبنده ما نیست ولى اینک دولت و حکومت دیگران با کشتن ما هموار گشته است).(2)، (3)
پی نوشت:
(1). در كتاب احتجاج طبرسى (ج 2، ص 99) به اين تعبير آمده است : «قَدْ تَرَكَني بَيْنَ السِّلَّةِ وَ الذِّلَّةِ وَ هَيْهاتَ لَهُ ذلِكَ مِنِّي! هَيْهاتَ مِنَّا الذِّلَّةَ».
(2). مقتل الحسين خوارزمى، ج 2، ص 6 ـ 8 و بحارالانوار، ج 45، ص8 ـ 10.
(3). گردآوري از کتاب: «عاشورا ريشه‏ ها، انگيزه‏ ها، رويدادها، پيامدها»، سعید داودی و مهدی رستم نژاد، (زیر نظر آيت الله العظمى ناصر مكارم شيرازى)، انتشارات امام على بن ابى طالب(عليه السلام)، قم، 1388 هـ.ش‏، ص 421.


سؤال:علت عدم بيعت امام حسين ( ع ) چه بود ؟

جواب:

امام حسين در فرمايشي به محمد حنيفه بيان ميكنند كه يزيد مردي است شارب الخمركه علناً فساد و فسق مي كند با محارم زنا ميكند و در مجالس علني قمار مي كند لذا مثل من با مثل يزيد بيعت نمي كند مي فرمايد : قسم به جانم امام و رهبر كسي است كه به كتاب خدا حكومت و داوري كند و قيام به قسط و عدل داشته باشد و به دين حق گردن نهند خود را واقف در راه خدا كند و يزيد هيچ يك از اين صفات را ندارد به بيان حضرت به بزرگان بصره كه مي فرمايد : دعوت مي كنم شما را به كتاب خدا و روش پيامبرش بدرستي كه روش پيامبر مرده است و بدعت ها زنده شده اند .

آيا هيچ آزاده نيست كه اين همه نعمتهاي دنيا را براي اهلش و اگذارد يقيناً بهاي وجه شما چيزي جز بهشت نيست پس خود را به غير از بهشت نفروشيد . چرا كه مرگ در عزت بهتر است از حيات در ذلت و مجموعه كثيري ديگر از فرمايشات حضرت كه عدم بيعت حضرت را بيان مي كند . مسئله مهم در مسئله بيعت اين بود كه معاويه مي خواست به نام الله خلا فت را در خانواده بني اميه موروثي مي كند .

منبع: سایت هدانا برگرفته از نرم افزار ثار الله

 

 

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.