وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

برتری حضرت فاطمه بر حضرت مریم و عائشه در منابع اهل سنت

0

برتری حضرت فاطمه بر حضرت مریم و عائشه در منابع اهل سنت

فهرست این نوشتار:

در بین علمای شیعه و سنی شکی نیست که حضرت زهرا مقام برتری دارد و در روایات متواتر یکی از چهار زن بشارت داده شده برتر بهشت است و جایگاه والایی دارند که هیچ کدام از اصحاب نبی صلی الله علیه و آله وسلم -بجز علی علیه السلام- آن جایگاه را ندارد و حتی قابل قیاس با ایشان نیست.

پیروان اهل البیت علیهم السلام بر اساس روایات فراوان و شان نزول های محکم قرآنی مثل آیه تطهیر یا مباهله که در کتب حدیثی شیعه و سنی وجود دارد حضرت زهرا سلام الله علیها را برترین زنان عالم می دانند، هر چند که برخی از اهل سنت خواسته اند حضرت مریم را بر اساس یکی دو روایت از منابع اهل سنت  که محل بحث است و از نظر شیعه جای دقت دارد را برتر معرفی کنند! اما حق این است که روایات زیادی وجود دارد که وجود نورانی پیامبر اعظم صلوات الله علیه خطاب به فاطمه پاره تن خود، او را برترین زنان تمام اعصار معرفی می کند.

اذعان آلوسی به برتری فاطمه سلام الله علیها

آلوسی مفسر بزرگ سنی که اندیشه های سلفی-وهابی دارد و رشید رضا از علمای معروف اهل سنت زمانی که او را می خواهد توصیف کند او را «ناصر السنة» یاری کننده مذهب اهل سنت معرفی می کند و از جایگاه علمی او تعریف می کند. چنین شخصی زمانی که در مقام مقایسه و جمع بین روایات و نظرات بزرگان اهل سنت قرار می گیرد در تفسیر خود اینگونه اظهار عقیده می کند که :

« … وَقِيلَ: الْمُرَادُ نِسَاءُ عَالَمِهَا فَلَا يَلْزَمُ مِنْهُ أَفْضَلِيَّتُهَا عَلَى فَاطِمَةَ رَضِيَ اللَّهُ تَعَالَى عَنْهَا، وَيُؤَيِّدُهُ مَا أَخْرَجَهُ اِبْنُ عَسَاكِرَ مِنْ طَرِيقِ مُقَاتِلٍ عَنِ الضَّحَّاكِ عَنِ اِبْنِ عَبَّاسٍ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُ قَالَ: ” أَرْبَعُ نِسْوَةٍ سَادَاتُ عَالَمِهِنَّ، مَرْيَمُ بِنْتُ عِمْرَانَ، وَآسِيَةُ بِنْتُ مُزَاحِمٍ، وَخَدِيجَةُ بِنْتُ خُوَيْلِدٍ، وَفَاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَأَفْضَلُهُنَّ عَالَمًا فَاطِمَةُ “، وَمَا رَوَاهُ الْحَرْثُ بْنُ أُسَامَةَ فِي «مُسْنَدِهِ» بِسَنَدٍ صَحِيحٍ، لَكِنَّهُ مُرْسَلٌ “مَرْيَمُ خَيْرُ نِسَاءِ عَالَمِهَا” وَإِلَى هَذَا ذَهَبَ أَبُو جَعْفَرٍ رَضِيَ اللَّهُ تَعَالَى عَنْهُ وَهُوَ الْمَشْهُورُ عَنْ أَئِمَّةِ أَهْلِ الْبَيْتِ. 

«در برخی از روایات [اهل سنت] که مطرح شده حضرت مریم برتر است، منظور این است که او برترین زنان زمان خودش بوده است و لازم نمی آید از این حرف که او افضل و برتر از حضرت فاطمه باشد، و موید این نظر این روایت است که جناب ابن عساکر از پیامبر (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ)نقل کرده است که ایشان فرمودند:

چهار زن هستند که سرور زنان زمان خود  هستند، مریم دختر عمران، آسیه دختر مزاحم، خدیجه دختر خویلد، و فاطمه دختر محمد(صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ)، و برترین این زنان در جهان فاطمه می باشد. و روایتی دیگر که حرث بن اسامه در کتاب مسند خود به سند صحیح ولی به صورت مرسل نقل کرده است که مریم بهترین زنان زمان خویش است. و به این نظر (که فاطمه برترین زنان عالم هست) جناب ابوجعفر (منظور امام صادق علیه السلام) اعتقاد دارد و این نظر مشهور در نزد اهل البیت می باشد. »

وَاَلَّذِي أَمِيلُ إِلَيْهِ أَنَّ فَاطِمَةَ الْبَتُولَ أَفْضَلُ النِّسَاءِ الْمُتَقَدِّمَاتِ وَالْمُتَأَخِّرَاتِ مِنْ حَيْثُ إِنَّهَا بِضْعَةُ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَلْ وَمِنْ حَيْثِيَّاتٍ أُخَرَ أَيْضًا، وَلَا يُعَكِّرُ عَلَى ذَلِكَ الْأَخْبَارُ السَّابِقَةُ لِجَوَازِ أَنْ يُرَادَ بِهَا أَفْضَلِيَّةُ غَيْرِهَا عَلَيْهَا مِنْ بَعْضِ الْجِهَاتِ وَبِحَيْثِيَّةٍ مِنَ الْحَيْثِيَّاتِ وَبِهِ يُجْمَعُ بَيْنَ الْآثَارِ وَهَذَا سَائِغٌ عَلَى الْقَوْلِ بِنُبُوَّةِ مَرْيَمَ أَيْضًا إِذِ الْبِضْعِيَّةُ مِنْ رُوحِ الْوُجُودِ وَسَيِّدُ كُلِّ مَوْجُودٍ لَا أَرَاهَا تُقَابَلُ بِشَيْءٍ . 

وَأَيْنَ الثُّرَيَّا مِنْ يَدِ الْمُتَنَاوِلِ

وَمِنْ هُنَا يُعْلَمُ أَفْضَلِيَّتُهَا عَلَى عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ تَعَالَى عَنْهَا الذَّاهِبُ إِلَى خِلَافِهَا الْكَثِيرُ مُحْتَجِّينَ

آلوسی اینگونه ادامه می دهد و نظریه خویش را اعلام می کند که:

نظر من اين است كه فاطمه بتول أفضل از تمام زنان اولين و آخرين است چونکه ایشان پاره تن رسول الله (صلي الله عليه و‌‌ سلم) است و از ساير جهات هم همين‌گونه است و … حتي اگر ما قائل شويم كه حضرت مريم نبي بوده است [چون برخي از أهل سنت معتقدند كه حضرت مريم و آسيه (عليهما السلام) نبي بوده‌اند!]، باز هم فاطمه أفضل از او است؛ زيرا پاره تن روح وجود عالم هستي و پاره تن سيد تمام موجودات است [يعني رسول الله (صلي الله عليه و‌‌ سلم)] و با هيچ چيزي قابل مقايسه نيست. چه زماني مي‌تواند اين دست‌هاي بشري به ستاره ثريا برسد؟

و از همین جا فهمیده می شود که حضرت زهرای مرضیه افضل و برتر از عایشه می باشد خلاف آن عده ای که احتجاج کرده اند به برتری عایشه!.

-روح المعاني في تفسير القرآن الكريم والسبع المثاني (ط. المنيرية)، ج3-ص150 المؤلف: محمود شكري الألوسي البغدادي شهاب الدين،  الناشر: ادارة الطباعة المنيرية – تصوير دار إحيار التراث العربي،  عدد المجلدات: 30

برتری حضرت فاطمه بر حضرت مریم و عائشه در منابع اهل سنت
برتری حضرت فاطمه بر حضرت مریم و عائشه در منابع اهل سنت

فاطمه شبیه ترین افراد از نظر دین داری به رسول خدا

عايشه نقل مي‌كند:

ما رأيت أحدا من خلق الله أشبه برسول الله صلي الله عليه و آله دينا من فاطمة.

من كسي را نديدم كه در ديانت، هم‌سنگ و شبيه رسول الله (صلي الله عليه و‌‌ سلم) باشد، جز دخترش فاطمه.

المعجم الأوسط للطبراني، ج 4، ص 242

 

غضب و رضايت حضرت فاطمه زهراء (سلام الله عليها)، غضب و رضايت خداوند

 حاكم نيشابوري از محدثین بزرگ و طراز اول اهل سنت در المستدرك علي الصحيحين، جلد 3، صفحه 154 روايتي را نقل مي‌كند كه پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) فرمودند:

يا فاطمة! إن الله يغضب لغضبك و يرضي لرضاك.

اي فاطمه! خداوند با غضب تو غضبناك و با رضايت تو راضي مي‌شود.

معناي این حدیث این است که فاطمه كاري مي‌كند كه رضايت خداوند در آن است و چيزي كه رضايت خداوند در آن نباشد، آن را انجام نمي‌دهد و اگر از كاري غضبناك مي‌شود، كاري است كه خداوند از آن كار غضبناك است.

يعني قبل از رضايت و غضب حضرت فاطمه زهراء (سلام الله عليها) نسبت به كاري، رضايت و غضب خداوند به آن تعلق گرفته است. يعني اين‌چنين نيست كه رضايت و غضب خداوند، بعد از رضايت و غضب حضرت فاطمه زهراء (سلام الله عليها) باشد، بلكه عكس آن است. يعني اگر حضرت فاطمه زهراء (سلام الله عليها) از فردي غضبناك شد، يقين دارد كه خداوند هم از آن فرد غضبناك است كه او هم بر آن فرد غضبناك شده است.

غضب و رضايت حضرت فاطمه زهراء (سلام الله عليها)، غضب و رضايت پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله)

در صحيح بخاري نقل شده است كه پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) فرمود:

فاطمة بضعة مني، من أغضبها أغضبني.

فاطمه پاره تن من است، هر كس او را غضبناك كند، مرا غضبناك كرده است.

صحيح البخاري لمحمد بن اسماعيل البخاري، ج 4، ص 210

در صحيح مسلم هم نقل شده است:

إنما فاطمة بضعة مني، يؤذيني ما آذاها.

فاطمه پاره تن من است، هر آنچه كه فاطمه را اذيت كند، مرا اذيت كرده است.

صحيح مسلم لمسلم بن حجاج النيشابوري، ج 7، ص 141

مناوي كه از علماء بزرگ أهل سنت است، در كتاب فيض القدير شرح الجامع الصغير، جلد 6، صفحه 24 بعد از نقل اين روايت مي‌گويد:

أبو نعيم و ديلمي آورده‌اند كه هر كس فاطمه را اذيت بكند:

فعليه لعنة الله ملء السماء و ملء الأرض و قد أذهب الله عنهم الرجس و طهرهم … .

به اندازه تمام آسمان و زمين، لعنت خداوند بر او باد! چون خداوند رجس و پليدي را از آنها برطرف كرده است و آنها را پاك گردانده است.

جناب صالحي شامي از استوانه‌هاي علمي أهل سنت مي‌گويد:

و في حديث آخر: «فاطمة بضعة مني» و هو يقتضي تفضيل فاطمة علي جميع نساء العالم و منهن خديجة و عائشة رضي الله عنها و بقية بنات النبي صلي الله عليه و سلم.

اين حديث نشان‌دهنده برتري فاطمه را بر تمام زنان عالم است؛ حتي بر حضرت خديجه و عايشه و ديگر دختران پيامبر (صلي الله عليه و سلم).

سبل الهدي و الرشاد للصالحي الشامي، ج 10، ص 327

هم‌چنين ايشان نقل مي‌كند كه از عالم بزرگ أهل سنت به نام أبو بكر بن داود بن علي سؤال كردند:

من أفضل؟ خديجة أم فاطمة رضي الله عنهما؟ فقال: «ان فاطمة بضعة مني» و لا أعدل ببضعة رسول الله صلي الله عليه و سلم أحدا.

آيا خديجه أفضل است يا فاطمه؟ گفت: پيامبر (صلي الله عليه و سلم) فرمود: «فاطمه پاره تن من است» و من هيچ چيزي را هم‌طراز و هم‌مقام با پاره تن رسول الله (صلي الله عليه و‌‌ سلم) نمي‌بينم.

سبل الهدي و الرشاد للصالحي الشامي، ج 10، ص 328 ـ إمتاع الأسماع للمقريزي، ج 10، ص 273

 

حضرت فاطمه زهراء (سلام الله عليها)، سرور زنان

در روايات صحيح آمده است كه حضرت فاطمه زهراء (سلام الله عليها) سرور زنان بهشتي است. قطعاً حضرت حوّاء و حضرت ساره و حضرت خديجه كبري (سلام الله عليهن) در بهشت هستند و ساير زناني كه در راه خدا قدم برداشتند و شهيد شدند و به درجات رفيعه رسيده‌اند، در بهشت حضور دارند، ولي در روايت آمده است:

فاطمة سيدة نساء أهل الجنة.

فاطمه سرور زنان بهشتي است.

صحيح البخاري لمحمد بن اسماعيل البخاري، ج 4، ص 209

إبن اثير جزري در أسد الغابة في معرفة الصحابة كه در علم رجال است و مربوط به صحابه، درجلد 4، صفحه 16 مي‌گويد كه پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) فرمود:

فاطمة سيدة نساء العالمين.

فاطمه سرور زنان دنيا و آخرت است.

سوالی از اهل سنت؟!

با همه این توصیفات و مقامات و صدها روایت دیگر در فضیلت جایگاه علمی و معنوی حضرت زهرا سلام الله علیها چرا ابوبکر فدک را از او غصب کرد؟!، چرا احتجاجات فاطمه زهرا را با بی ادبی پاسخ داد و هیچ گاه حاضر نشد که آنها را قبول کند؟!. چرا حضرت زهرا پس از رحلت پیامبر بخاطر غصب فدک همواره از ابوبکر غضبناک شد و با حالت غضب از دنیا رفتند مگر نه این است که غضب حضرت زهرا غضب خداست؟! چرا عمر بن خطاب به دستور ابوبکر همراه عده ای به بیت وحی و خانه فاطمه هجوم کردند و ایشان را مظلومانه به شهادت رساندند!؟.

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.