وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

بازار یابی شبکه ای طبق نظر آيت الله وحيد خراسانی

17

بازار یابی شبکه ای طبق نظر آيت الله وحيد خراسانی

بازار یابی شبکه ای طبق نظر آيت الله وحيد

در نوشتار قبل «توضیحاتی درباره بازاریابی شبکه ای » مطرح شد از اینجا کلیک کنید و در تکمیل نوشتار حاضر مطالعه نمایید.

بازاریابی شبکه‌ای

سؤال ۵۲۲. آیا بازاریابی شبکه ای صحیح است؟
جواب) بازار یابی شبکه‌ای بنابر احتیاط واجب صحیح نیست و در این احتیاط واجب نمی‌توانید به کسی دیگر رجوع نمائید.
(استفتاء/ ۱۰۹۱) .
منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی
تبصره هدانا: در بازاريابي  شبكه اي ، شخص با معرفي اين تجارت به اطرافيان و معرفي آنها به شركت، گروه فروش خود را شكل مي دهد. سودي از خريد و فروش و معامله افراد گروه فروش از سوي شركت به اين شخص معرفي كننده داده مي شود. اين سود  طبق پلنهاي درآمد زائي شركتها، درصدهاي مشخصي از قيمت كالاهاي فروخته شده در گروه فروش است كه به  عنوان پورسانت و پاداش داده مي شود. و اين نوع معامله به صورت شبكه اي اشكال شرعي دارد.
.
 لينك كوتاه مطلب: https://hadana.ir/?p=14731
*- ضمنا شما  مي توانيد مشترك خبرنامه سايت شويد و جديد ترين مطالب را دريافت كنيد.حتما بخوانيد

مجموعه احكام بازاريابي شبكه اي در سايت هدانا

نظر شوراي نگهبان نسبت به شركتهاي هرمي

حكم آيت الله خامنه اي در باره بازاريابي شبكه اي

فتوای مراجع عظام تقلید درباره ي بازاریابی شبکه ای

حكم شرعي بازاريابي شبكه اي

حكم شرعي بازاریابی شبکه ای باینری

فتواي آيت الله مكارم شيرازي درباره ي بازار یابی شبکه ای

حكم نتورک مارکتینگ (Network Marketing) و کوئست (QI International)



كليد: بازار یابی شبکه ای طبق نظر آيت الله وحيد خراساني  بازار یابی شبکه ای طبق نظر آيت الله وحيد خراساني  بازار یابی شبکه ای طبق نظر آيت الله وحيد خراساني  بازار یابی شبکه ای طبق نظر آيت الله وحيد خراساني

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

17 نظرات
  1. ماجد می گوید

    سلام خیلی ممنون بابته راهنماییتون اگر من در این شغل کار کنم با اینکه آیت الله خراسانی فرمودن بنابر احتیاط واجب صحیح نیست ایا پولی که میگیرم حرامه ؟

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      بله حرام هست.
      وفقکم اله لکل الخیر

  2. a می گوید

    با تشکر از پاسخ سریعتان
    متاسفانه پاسخ قانع کننده ای نیست
    اگر ایشان به حکم مساله رسیده اند پس احتیاط چه معنی دارد باید حکم بدهند.
    اگر نرسیدند و احتیاط واجب اعلام می کنند پس می توان به حکم مرجع دیگر رجوع کرد.
    اینکه احتیاط واجب است ولی به مرجع دیگر نباید رجوع کرد بر اساس چه مبنایی است ؟

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      احتیاط اینجا ناظر به اصطلاحات فقهی هست!. نیازی نیست شما در تفسیر اصطلاحات و نظرات مرجع ورود به جنبه تخصصی آن داشته باشید!.
      توجه کنید، نظر معظم له از جهت عمل مکلفین روشن هست، یعنی ایشان این معاملات را جایز نمی دانند! همین از جهت عملی برای شما کافی هست که فتوای مرجع را متوجه باشید.
      از جهت فقهی افرادی که تخصص دارند این نوع نوشتن برای آنها دارای اشاراتی هست که دراینجا نیازی به طرح آن نیست.
      ضمنا تمام احتیاط واجب ها به معنای اجازه رجوع به مرجع دیگر نیست! همین سبب اشتباه شما شده است.
      وفقکم الله لکل الخیر

  3. a می گوید

    با سلام
    اگر ممکن است تبیین بفرمایید چگونه می شود که هم احتیاط واجب باشد و هم اینکه نتوان به مرجع دیگری رجوع کرد ؟؟؟؟؟؟

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      در این مسئله یعنی بازاریابی شبکه ای نظر خود مرجع بر این هست که نمی توان رجوع کرد!. اگر نظر ایشان اجازه رجوع بود به صورت بدون قید مطرح می کردند.
      در هر حال توصیه ما بر این هست چون اکثر مراجع فتوا به حرمت داده اند، وارد چنین معاملات شبهه ناک و حرامی نشوید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  4. ص.ا می گوید

    سلام علیکم.
    بازم ممنون بابت زمانی که براجواب دادن به سوالات میگذارید.
    سوال دیگری داشتم چرا پورسانت و پاداش دریافت کردن حرام است؟

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      مراجع بر اساس مبانی فقهی خود نظرات را مطرح می کنند.
      اما چرایی حرمت این کار و پاسخ به سوالات مشابه در نوشتار بازاریابی از نظر آیت الله خامنه ای در قسمت دیدگاهها قبلا بیان شده است، اگر علاقه مند بودید می توانید رجوع کنید و با دقت مطالعه نمایید.
      وفقکم الله لکل الخیر.

  5. ص.ا می گوید

    سلام علیکم.
    ممنون بابت جواب سوالی که پرسیدم.
    اما سوال دیگه ای هم داشتم.
    فقط قبل از این که سوال بپرسم ی نکته ایی رو متذکر بشوم اگر من دین را کامل میشناختم سوالی از شما نمیپرسیدم.
    اولین سوال چرا خود پیامبر نگفته که اگه از حالت قمار خارج شود مسئله ای ندارد بازی شطرنج.
    و دوم در رابطه قند که چرا اول حرام اعلام شد و بعد مراجع گفتن اگر به چایی بزنید مسئله ای ندارد و الان دیگه کلا هیچ مسئله ای ندارد.
    و سومین سوال چرا آیت الله شبیری زنجانی این کار را حلال اعلام کرده
    و ی مطلب دیگه این مورد هست که اگر این شرکت ضرر میدهد مثل شرکت های هرمی پس چرا جمع نمیشود خود من داخل شرکت بادران گستران فعالیت میکنم به مدت چند ماه کوتاه پس چرا ضرری خود من نکرده ام .افرادی که داخل این شرکت میشن شاید سود نکنن ولی هیچ ضرری مطمئن هستم که نمیکنن چون توی بدترین حالت محصولی که توی دستشون مونده رو به شرکت برده و استرداد بزنن یا همون باز پس گیری محصول رو انجام بدن.
    و باید این نکته رو هم بدونیم که همیشه تاجر ورشکسته تو هر کاری داریم ولی تجارت ورشکسته ای وجود نداره مثل بقالی که امکان داره یکی سود کنه یکی سود نکنه اما این جوری نیست که کلا بگوییم بقالی کلا سود نمیدهد.
    باعرض پوزش فکر میکنم شما اطلاعات کافی در مورد این تجارت ندارید امیدوارم این صحبت های مرا بادیدگاه نادرست برداشت نکنید فقط میخواهم این موضوع برای همه باز شود.چون این شرکت لوح های متنوعی هم از دولت گرفته مثلا تو سال ۱۳۹۳ به عنوان سومین کارآفرین برتر ایران شناخته شده.
    باتشکر فراوان

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم برادر گرامی
      ۱- اینکه لطف دارید اظهار نظر می کنید برای ما باعث افتخار و احترام هست. امیدواریم در موضوعات مختلف مورد اعتماد شما و سایر دوستان باشیم، اگر مطالبی هم عرض می شود به قصد روشن شدن مطلب می باشد.
      ۲- اینکه انتظار داشته باشیم در هر موردی روایت باشد، خب کمی غیر منطقی است، اگر قرار باشد برای هر موضوعی انتظار روایت داشت خب باید چند هزار جلد اهل بیت از خود به جای بگذارند تا دیگران به وظیفه خود عمل کنند! قظعا اینطور نیست، شما نگاه کنید مثلا قانون اساسی یک کشور کلیات را مطرح و بر اساس آن حقوقدانان به استنباط می پردازند، کلیت قانون قابل استفاده است. امام صادق ـ علیه‌السّلام ـ می‌فرماید: «انما علینا القاء الاصول و علیکم اَن تفرعوا»؛ ما بیان اصول می‌نماییم و تفریع فروع از اصول و تطبیق آن بر موارد برعهدة شما است، خب مجتهد از قوانین اسلامی در ابواب مختلف استفاده می کند. برخی از فقها در قضیه شطرنج اینگونه عمل کرده اند، یعنی از قواعد فقهی استفاده کرده اند. همین می شود اجتهاد در فقه. البته فقهای دیگر هم نظرات خاص به خودشان را دارند، در هر حال منظور ما اینست که باب اجتهاد یعنی عقل منطقی در فقه باز است و همین مورد سفارش اهل البیت علیهم السلام و عامل تمایز فقه شیعه است.

      ۳- اینکه قند حرام است!! ظاهرا هر کسی این را به شما گفته است، خواسته با شما شوخی کند یا شما را دست انداخته است، یا بی سواد بوده!! البته قبلا هم یک عزیز دیگر یک حرف خنده داری را از همین شرکتها نقل کرده بود، بعدا خودش متوجه اشتباهش شد!! در هر حال خود قند چرا حرام باشد!. اگر یک سرچ ساده در گوگل داشته باشید متوجه سست بودن این کلام می شوید. آخر برادر گرامی یک فرد ساده که یکبار رساله را خوانده باشد به این حرف می خندد! چطور یک مجتهد فتوا به حرمت قند بدهد!.

      ۴-آیت الله شبیری کجا حلال کرده اند !! چرا اینقدر صریح حرف می زنید! مخصوصا در نقل کلام بزرگان سعی کنید عین کلام را بیاورید!. خب ایشان می فرمایند:« … توصیه اکید می شود، حتی در فرض جواز هم از چنین معاملاتی اجتناب شود بنا بر این، احتیاط در ترک است….». اینجا کلیک کنید و بر روی سایت رسمی ایشان مشاهده کنید..
      همین فتوا را ما در سایت هدانا منتشر کرده ایم، اگر شما مقلد ایشان هستید خب باید در آن نوشتار اظهار نظر کنید، تا ما مطابق با همان مبنا جواب بدهیم!، هر چند مومن و متقی با وجود اینهمه فتوای مراجع بر حرمت و فتوای آیت الله شبیری بر ترک این کار، سراغ چنین درآمد های حرام یا مشکوکی نمی رود، همین فتوای آیت الله شبیری برای اهلش کافی است!.

      ۵- عرض ما این هست، که تک چشمی به بازاریابی شبکه ای نگاه نکنیم بر فرض که اصلا بحث روی نظر مراجع فعلا نباشد، و ملاک سود و ضرر باشد، هستند عزیزانی که از این کار متضرر شده اند و کنار کشیده اند! هیچگاه نگفته ایم سودی در این کار نیست!. عرض ما را درست دقت کنید!، اظهار نظر نکردیم، گفتیم نظرات عزیزانی را که از این شرکتها کنار کشیده اند را مطالعه کنید، یک توصیه برادرانه بود! حالا شما مثال بزنید که دهها نفر دیگر با این درآمد حرام پولدار شدند!. قبلا هم در باره سود توضیحاتی داده ایم، می توانید نگاه کنید. تکرار آن اینجا ضرورتی ندارد چون بحث ما اینجا فقهی است نه بحث روی اینکه چقدر کاسب می شوند یا نمی شوند!.

      ۶- در هر حال چه شما اطلاعات ما را کافی بدانید یا ندانید! تا ملاکتان چه چیزی باشد، اما اجمالا بدانید، بی اطلاع هم نیستیم، بیشتر جزوات یا مطالب که در این شرکتها توزیع شده همراه با ساعتها گفتگوی حضوری با سرشاخه ها به نظرم یک شناخت اجمالی به ما داده است در هر حال روی این قسمت پافشاری ندارم، چون ضرورتی هم به طرح آن هم نمی بینیم، اما حداقل تخصص ما که فقه هست می توانیم نظر بدهیم! البته در فقه آن هم شخصا نظر نداده ایم، نظر مراجع را با سند و لینک به سایت رسمی گذاشته ایم، تا اگر عزیزی شک و شبهه ای داشت روی سایت مراجع با آرامش و اتقان ببیند. اصلا رسالت سایت هدانا چون فقهی هست تمام تلاش خود را دارد که در فتاوا هیچ تغییری ندهد و عین آن را برای عزیزان و مومنانی مثل شما همراه با منبع منتشر کند، اگر هم توضیحاتی داده شده در همین حواشی نظر مراجع به صورت مشخص یا در قسمت دیدگاهها است.

      برادر گرامی توصیه ما به شما اینست با وجود اینهمه فتوا بر حرمت اصلا به صلاح نیست که چنین درآمد های حرامی را وارد زندگی خود کنید. بزرگانی از فقها و مراجع فتوا به حرمت دریافت پورسانت از زیر مجموعه داده اند! آیا این برای کسی که کمی دیندار باشد کافی نیست تا از این کار کنار بکشد. مال حرام آثار مخرب فراوانی دارد!.

      در هر حال بحث و جدلی با شما نیست، فتوا کاملا روشن است. همین برای شما ملاک باشد
      وفقکم الله لکل الخیر

  6. ص.ا می گوید

    با سلام
    ممنون از راهنمایی که کرده اید…
    میخواستم بدونم آیا مراجع این تضمین را میدهند که این کار چند سال بعد شرعی و قانونی نشود.چون قبلا هم از این اتفاقات افتاده که مراجع چیزی را حرام اعلام کرده اند ولی بعداز مدتی کاملا شرعی و قانونی شده مانند قند یا بازی شطرنج که پیامبر(ص) توصیف خیلی بدی براشون داشتن ولی امام خمینی (ره)وقتی رهبر میشه کامل قانونی میشه والان هم داخل کشور فدراسیون شطرنج داریم.اگر بازاریاب این زمان این کار را رها کند خب مسلما بعداز چند سال که شرعی شود ضرر خیلی بزرگی متحمل میشود.
    و این که وقتی برای کشورمان این همه سود و منفعت دارد چرا باید حرام اعلام شود.مثلا یکی از منفعت هاش برای کشور امید بخشیدن به جوانانی است که همین الان ناامیدن نسبت به زندگی.
    با تشکر

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      ظاهرا شما دین را خوب نمی شناسید یا تبلیغات این شرکتها در شما اثر کرده است!.
      برادر عزیز حرام الهی حرام هست تا روز قیامت، دست من یا مرجع یا شما نیست که حلالش کند یا حرام کند!
      مرحوم امام کی شطرنج را حلال کرد!!!
      فرمودند:« اگر شطرنج از آلت قمار بودن به كلّى خارج شده باشد و برد و باختى در بين نباشد بازى با آن اشكال ندارد امام(قدس سره) در جواب سؤال مجدد فرموده اند تا احراز نشود نبايد بازى كنند»
      از این گذشته بسیاری از مراجع فعلی شطرنج را حتی بدون برد و باخت حرام می دانند.
      مراجعی هم که فرموده اند بدون برد و باخت اشکال ندارد! می فرمایند کراهت شدید دارد!!!. بر روی ایمان تاثیر می گذارد.
      در هر حال حکم پورسانت هم واضح است، مراجع فرموده اند حرام است.

      ثانیا خیلی از افراد هم با همین وعده های خیالی وارد شدند و سودی نبردند و کنار کشیدند! نظرات بعضی از این عزیزان در قسمت دیدگاهها موجود هست. جوانانی که با هزار امید عمر و سرمایه و آبروی خود را برای درآمدهای هنگفت خرج کردند ولی با ضرر خارج شدند! اینها را هم ببینید!.
      در هر حال این درآمد حرام است، زیبنده نیست مومن از درآمد حرام استفاده کند.
      وفقکم الله لکل الخیر

  7. Foruzan می گوید

    باسلام
    ببینید بنظرمن رفتن تواین شرکتا یه اشتباه محضه چرا؟
    اولابایدکلی جون بکنی تلاش کنی تابه پورسانت برسی همیشه درگیر استرسی چرا؟چون اولازیر ذره بین اطرافیانتی چون میخوان ببینن کی تو به اون درآمده میرسی دو اینکه همش درگیری که بایدکالاهای خریداری شده رو بفروشی تاپول دستت بیاد بلکه بزنی توجایگاهت دلیل سومش ومهمترین نگرانی اینه که چکارکنم به زیر مجموعم اضافه کنم.
    کاری به دلیل اولو ودوم ندارم.ولی خداوکیل خودتون فکرکنین چجوری میتونید مجموعتونو گسترش بدید وقتی که نزدیک به یک میلیون نفر بازاریاب وجود داره که همه اونا دنبال اینن که مجموعشونو اضافه کنن.جمعیت ایران مگه چقده؟اصلا مگه همه قراره بازار یاب بشن؟یاهمه باکار بازاریابی موافقن؟
    من ازخیلیا شنیدم که بعدازیکی۲سال کار کردن منصرف شدن چون چیزی به دست نیووردن.من خودمم به اصرارو التماس دوستم رفتم فقط یک بار خرید زدم اونم بهش گفتم فقط بخاطر اصرار تو بود وگرنه من اینقدر ابله نیستم که خودمو درگیر یه همچین کارایی کنم.
    ازاون گذشته یه کارمسخرس که اون بالادستیا به سود میرسن بقیه محکوم به شکستن.من میگم این شرکتا علاوه بر اینکه طبق پلنایی که خودشون میگن پول نمیدن بلکه فقط جوونا رو به امید رسیدن به رویاهاشون یه جورایی به بردگی میگیرن وازشون بیگاری میکشن.
    این خوبه که انسان امید داشته باشه ولی به شرط اینکه بتونه به هدفاشم برسه.نه اینکه مردمو امیدوار کنن دست آخرم دست از پا دراز تر برگردن وبه هیچیم نرسن.
    یاعلی

  8. رضا واظی می گوید

    سلام
    درخصوص فعالیت در شرکت بازاریابی شبکه ای بادران گستران چه حکم روشنی سوا از کلی گویی وجود دارد؟

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      دقت کنید، احکام شرعی برای شرکتی خاص که مطرح نمی شود، احکام قواعد کلی را مطرح می کند، اگر شرکتی چنین قواعدی را رعایت نکرد، خب بدیهی است درآمد آن کار اشکال دارد.
      توجه کنید، در یافت پورسانت مطابق نظر فقها از زیر مجموعه حرام هست. بر همین اساس شبکه سازی و پرداخت پورسانت مطابق پلن های درآمد زایی حرام می باشد. اگر شرکتی اینچنین معامله می کند، درآمد آن دارای اشکال شرعی هست. در نوشتاری که نظر آیت الله خامنه ای مطرح شده، تعریف پورسانت به صورت دقیق از سوی ما مطرح شده است. رجوع کنید.
      ضمنا با وجود این همه فتوا، حرمت بازاریابی شبکه ای بخوبی روشن هست. مگر اینکه کسی نخواهد این فتاوا را ببیند، حالا چه کلی یا چه به صورت جزئی!.
      وفقکم الله لکل الخیر

      1. ا.ر می گوید

        سلام علیکم
        میخواستم بدونم با اینکه اکثر مراجع فعالیت در این شرکتها را جایز ندانسته و درامد ان را حرام اعلام کرده اند .
        یعنی یک فعالیت خارج از دین با درامد حرام در یک کشور اسلامی دارد صورت میپذیرد
        دلیل اینکه این شرکت ها همچنان اجازه فعالیت دارن چیست؟؟؟

        1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

          سلام علیکم
          ما صرفا نظرات مراجع عظام تقلید را بیان می کنیم، و نظرات مراجع هم در سایت ما و هم سایت رسمی خودشان موجود هست. چرا اجازه فعالیت دارند، یک علتش نظر موافق برخی از فقهای شورای نگهبان هست!.
          اما چون اکثر مراجع مخالف هستند و این معاملات را خلاف شرع می دانند تکلیف مقلدین آنها روشن هست و حرام می باشد و نباید شرکت کنند. برفرض هم که یک مرجع موافق باشد به این معنا نیست که مومنین بروند در این شغل فعال باشند، بلکه درآمد آن شبهه ناک هست و احتیاط برای این مقلدین در ترک چنین فعالیت هایی است.
          در هر حال حرمت این معاملات برای ما محرز هست.
          وفقکم الله لکل الخیر