وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

بازاریابی شبکه ای از نظر حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی

0

بازاریابی شبکه ای از نظر حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی (عضو فقیه شورای نگهبان)

 

بازاریابی شبکه ای

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی
حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی

[/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][حکم دریافت پورسانت از بازاریابی شبکه ای]

سوال: شرکت در حال کار با یک سری تولید کننده ی داخلی و خارجی به این شکل است که، با توجه به سرمایه ای که در اختیار دارد، محصولاتی را از این تولید کننده ها خریداری کرده و آنها را در اختیار بازاریابانی قرار می دهد تا کار فروش و تبلیغات آن محصولات را انجام دهند و به ازای فروش محصولات درصدی را به عنوان پورسانت پرداخت می کند.

این شرکت در ادامه به این بازاریاب ها اجازه می دهد بازاریابانی برای خود داشته باشند، آنها نیز کار فروش محصولات شرکت را انجام می دهند. در واقع هر فرد می تواند علاوه بر پورسانتی که از فروش ماهیانه خود دریافت می کند، به ازای فروش تیمی از بازاریابان که ایجاد کرده و آنها را مدیریت می کند، پورسانت داشته باشد؛ البته پورسانتی که فرد از فروش تیم خود دارد تاثیری بر میزان درآمد افراد تیم خود ندارد و پورسانت تیمی از طرف شرکت و کاملا جداگانه محاسبه می شود. برای این که پرداخت این پورسانتها و میزان سود فروش هر محصول با مشکل مواجه نشود، هر فرد تنها تا سطوح محدود و محاسبه شده ای از فروش افرادی که به عنوان تیم فروش در پایین دست آن ایجاد شده، می تواند پورسانت دریافت کند؛ البته این به شرطی است که خود فرد حتما در ماه مورد نظر حدنصابی از فروش را انجام داده باشد. تمامی پورسانتها از طرف شرکت، از سود فروش محصولات، به قیمتی که در بازار عرف وجود دارد، پرداخت می شود. در واقع شرکت روی فروش هر محصول نسبت به بازار عرف، مقدار کمتری سود کسب کرده، ولی به علت گسترش تیم های فروش، میزان فروش در نهایت بالا رفته و طبیعتاً درآمد شرکت نیز بالا میرود. با توجه به شکل تیمی، این کار تشابهی با شرکت های هرمی مثل گلدکوئست پیدا می کند؛ البته در آنجا بحث خرید و فروش و سود فروش محصولات با قیمت عرف بازار، مطرح نبوده است. با توجه به مطالب فوق، حکم درآمدی که از طرق شرکت پرداخت می شود، چگونه است؟

پاسخ:

اصل دریافت سود به عنوان پورسانت، اشکال شرعی ندارد؛ اما اینکه به واسطه بازاریابی تیم مورد نظر، شخص اول پورسانت دریافت کند، محل اشکال است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله هاشمی شاهرودی.

حتما بخوانيد

مجموعه احكام بازاريابي شبكه اي در سايت هدانا

حكم آيت الله خامنه اي در باره بازاريابي شبكه اي

فتوای مراجع عظام تقلید درباره ي بازاریابی شبکه ای

حكم شرعي بازاريابي شبكه اي

حكم شرعي بازاریابی شبکه ای باینری

حكم نتورک مارکتینگ (Network Marketing) و کوئست (QI International)

نظر شوراي نگهبان نسبت به شركتهاي هرمي 

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.