وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

اگر شک کند که یک آیه یا کلمه را درست گفته

8

اگر شک کند که یک آیه یا کلمه را درست گفته

رساله توضيح المسائل نماز

[ هر گاه شک کند که آیه یا کلمه ای را درست گفته یا نه]

مسأله 1016 هر گاه شک کند که آیه یا کلمه ای را درست گفته یا نه اگر به چیزی که بعد از آن است مشغول نشده، باید (1) آن آیه یا کلمه را به طور صحیح بگوید (2) و اگر به چیزی که بعد از آن است مشغول شده، چنانچه آن چیز رکن باشد مثل آن که در رکوع شک کند که فلان کلمه از سوره را درست گفته یا نه، باید به شک خود اعتنا نکند و اگر رکن نباشد، مثلًا موقع گفتن «اللّه ُ الصَّمَدُ» شک کند که «قُل هُوَ اللّه ُ أَحَدٌ» را درست گفته یا نه، باز هم می تواند به شک خود اعتنا نکند (3) ولی اگر احتیاطاً آن آیه یا کلمه را به طور صحیح بگوید اشکال ندارد و اگر چند مرتبه هم شک کند، می تواند چند بار بگوید امّا اگر به وسواس برسد و باز هم بگوید، بنا بر احتیاط واجب باید نمازش را دوباره بخواند.

(1) (فاضل:) بنا بر احتیاط واجب باید..

این مسأله، در رساله آیت اللّه بهجت نیست

(2) (زنجانی:) و اگر در رکوع یا بعد از آن شک کند که فلان کلمه از حمد را درست گفته یا نه، باید به شک خود اعتنا نکند؛ و اگر پیش از رکوع باشد ولی به چیزی که بعد از آن است مشغول شده؛ مثلًا موقع خواندن سوره شک کند که حمد را صحیح خوانده یا نه، یا موقع خواندن «اهدِنَا الصِّراطَ المُستَقِیم َ» شک کند که «إِیّاک َ نَعبُدُ وَ إِیّاک َ نَستَعِین ُ» را صحیح خوانده، بنا بر احتیاط واجب باید قسمت خوانده شده را به طور صحیح به قصد قربت مطلقه تکرار کند، و اگر چند مرتبه هم شک کند، وظیفه اش همین است؛ اما اگر به حد وسواس برسد نباید به شک خود اعتنا کند و چنانچه بتواند به وسواس خود عمل نکند و با این حال با علم به مسأله یا شک در آن، باز هم آن قسمت را تکرار کند نمازش را باید دوباره بخواند.

(3) (اراکی:) ولی احتیاط مستحب است آن آیه و کلمه را به طور صحیح بگوید. [پایان مسأله] (گلپایگانی، صافی:) مسأله هر گاه بعد از تمام شدن آیه یا کلمه ای شک ّ کند که آن را درست گفته یا نه، تا داخل در رکن بعد نشده می تواند برگردد و احتیاطاً آن آیه یا کلمه را به طور صحیح بگوید ولی اگر جزءِ بعدی رکن باشد، مثلًا در رکوع شک ّ کند که سوره را درست خوانده یا نه، نمی تواند برگردد و باید به شک ّ خود اعتناء نکند.

(خوئی، تبریزی:) مسأله هر گاه شک کند که آیه یا کلمه ای را درست گفته یا نه مثلًا شک ّ کند که «قُل هُوَ اللّه ُ أَحَدٌ» را درست گفته یا نه، می تواند به شک ّ خود اعتناء نکند ولی اگر احتیاطاً آن آیه یا کلمه را دوباره به طور صحیح بگوید، اشکال ندارد و اگر چند مرتبه هم شک ّ کند می تواند چند بار بگوید امّا اگر به وسواس برسد و باز هم بگوید، بنا بر احتیاط مستحب ّ نمازش را دوباره بخواند.

شاید این مطالب را هم بپسندید:

(سیستانی:) اگر به وسواس برسد بهتر است تکرار نکند.

(مکارم:) مسأله هر گاه در آیه و یا ذکری از نماز شک ّ کند، باید آن را تکرار کند تا صحیح بگوید، امّا اگر به حدّ وسواس برسد، باید اعتناء نکند و اگر اعتناء کند نمازش اشکال دارد و بنا بر احتیاط واجب باید دوباره بخواند.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

حضرت آیت الله العظمی سیستانی
حضرت آیت الله العظمی سیستانی

مسأله 1155 ـ اگر در بین خواندن آیه شک کند که آیه پیش را خوانده یا نه، یا وقتی که آخر آیه را می‏خواند شک کند که اوّل آن را خوانده یا نه، باید به شک خود اعتنا نکند.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی سیستانی

 

حتما بخوانيد

ويژه نامه احكام نماز

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

8 نظرات
  1. زهرا می گوید

    سلام
    در رابطه با حروف تشدید دار، من در نماز های جماعت دیدم که حرفی که دوبار تلفظ میشه بار اول اون که ساکن خونده میشه رو کمی حرفُ میکشند و بعد حرف دوم اون که صدا دار هست میگن

    اگر دو حرف سریع پشت هم بگیم و این کشش نداشته باشه اشتباه عه؟
    مثلا «یکن لهو» رو به صورت یکللَهو خونده بشه و ل اول کشیده نشه درست هست؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      در نماز جماعت ملاک تجوید نیست بلکه ملاک صحیح خوانی است. می توانید با دفتر مرجع تماس بگیرید و یک بار صحت قرائت نماز خود را چک کنید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  2. تیا می گوید

    سلام خسته نباشید
    ۱٫ من در تلفظ یکی از کلمات نماز حساس هستم و گاهی بعد از اینکه اون کلمه رو میگم شک میکنم که درست گفتم یا نه. ایا باید بنا رو به درست بودنش بزارم و نماز ادامه بدم؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر قرائت صحیح را می دانید و شک می کنید درست گفته اید یا نه، اعتنا نکنید و بنا را بر صحت بگذارید.
      می توانید یک بار با امام جماعت مسجد چک کنید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  3. زهرا می گوید

    سلام خسته نباشید
    بنده متاسفانه وسواس دارم….. یجورایی انگار ذهنم اماده ست تا یک مورد پیدا کنه و بهم بگه نمازم اشتباهه. در خیلی از افعال نماز کثیرالشک نیستم ولی در کل بیشتر اوقات برام یه جا یه شکی پیش میاد.

    در این صورت هر جا که شکی برام پیش بیاد میتونم بنا رو به صحیح بودن بزارم یا فقط قسمت هایی که کثیر الشک هستم بنا به صحیح بودن بزارم و برای بقیه هر موقع شکی پیش اومد طبق حکم شک انجام بدم؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      به این شک ها اعتنا نکنید و بنا رو بر صحت بگذارید مطابق توضیحاتی که در نوشتار آمده است.
      با یک مشاور در زمینه وسواس نیز گفتگو کنید و تکنیک های درمان وسواس را یاد بگیرید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  4. رضا می گوید

    سلام خسته نباشید مثلل در حال خواندن سوره توحید هستیم مثلا در آیه ” لم یلد و لم یولد” هستیم و داریم ” یلد” را می گوییم، شک می کنیم ” لم” را اشتباه گفتیم یا اصلا نگفتیم، آیا می توان به این شک اعتنا نکرد؟
    مرجع تقلید مقام معظم رهبری

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      می تواند به شک خود اعتنا نکند ولی اگر احتیاطاً آن آیه یا کلمه را به طور صحیح بگوید اشکال ندارد.
      وفقکم الله لکل الخیر