وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

اگر زن در عمره تمتع قبل از طواف حایض شود

0

اگر زن در عمره تمتع قبل از طواف حایض شود

لگو احکام حج و عمره

انجام اعمال عمره تمتع به خيال استحاضه و انكشاف حيض‏

 

226- اگر زنى در عمره تمتع، بعد از سه شوط و نيم و قبل از چهار شوط طواف، حايض شود و تا قبل از رفتن به عرفات، پاك نمى‏شود، وظيفه او[1] عدول به افراد است.[2]

 

[1] ( 1)- آية اللَّه خامنه ‏اى: اگر قبل از سه شوط و نيم حايض شد مورد عدول به افراد است.
[2] ( 2)- آية اللَّه بهجت: مخير است بين اين‏كه اول حج افراد را بجا آورده و بعد از فراغت، عمره مفرده بجا آورد و بين اين كه اعمال عمره تمتع را بدون طواف و نمازش بجا آورد بدين معنى كه سعى و تقصير نموده و براى حج احرام بسته و به حج رفته و پس از فراغت از حج و بازگشت به مكه، قضاى طواف عمره را پيش از طواف حج بجا آورد.

آية اللَّه تبريزى: طواف را رها نموده، سعى و تقصير مى‏كند و براى حج محرم مى‏شود و بعد از برگشتن از منى‏، قبل از طواف حج، يك طواف كامل به قصد اعمّ از تمام يا اتمام بجا مى‏آورد و نماز آن را مى‏خواند.

آية اللَّه خويى: مخير است بين عدول به حج افراد و بقا بر حج تمتع، به اين نحو كه سعى و تقصير مى‏كند و بعد از رجوع از منى‏، قبل از طواف حج، يك طواف به نيت اعم از اتمام و تمام بجا مى‏آورد.( تعليقه عروه، ج 2، ص 331، و مناسك، مسأله 294).

آية اللَّه سيستانى: احتياط مستحب اين است كه به حج افراد عدول نمايد، گرچه مى‏تواند در عمره تمتّع خود باقى بماند و اعمال آن را بجز طواف و نماز آن انجام دهد و پس از فراغت اعمال منى‏ قبل از طواف حج، طواف عمره و نماز آن را بجا آورد.( مناسك، مسأله 290).

آية اللَّه صافى، آية اللَّه گلپايگانى: طواف را رها نموده، سعى و تقصير را احتياطاً انجام دهد و تروك احرام را ترك نمايد، و رجاءً محرم به احرام حج تمتع شود و اعمال آن را به قصد مافى الذمّه از تمتع و افراد انجام دهد و پس از پاك شدن، ابتدا طواف ناقص عمره را تكميل نموده، نماز بخواند و بعد بقيه طواف‏ها را بجا آورد و احتياطاً عمره مفرده نيز انجام دهد.

آية اللَّه فاضل: اگر قبل از سه شوط و نيم حايض شده، مورد عدول به افراد است و اگر بعد از آن و قبل از تمام شدن دور چهارم حايض شده، طواف را رها كند و سعى و تقصير را احتياطاً و رجاءاً انجام دهد و احتياطاً محرّمات احرام را رعايت كند و وقت رفتن به عرفات احتياطاً و رجاءاً محرم به احرام حجّ تمتّع شود و اعمال آن را به قصد مافى‏الذمّه- اعمّ از تمتّع و افراد- انجام دهد. و پس از پاك شدن، بنابراحتياط ابتدا طواف و نماز عمره را تكميل كند و احتياطاً سعى و تقصير را نيز اعاده كند و بقيّه اعمال حج را بجا آورد و اگر حجّ تمتّع بوده احتياطاً عمره مفرده را انجام دهد.

آية اللَّه نورى: و بعد از انجام حجّ، عمره حجّ افراد را بجا بياورد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام حج و عمره

ویژه نامه احکام جامع سایت هدانا

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.