وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

اگر دیگری بجای شخص زنده برای حج نائب بگیرد

0

اگر دیگری بجای شخص زنده برای حج نائب بگیرد

فهرست این نوشتار:

لگو احکام حج و عمره

فصل سوم: احكام نيابت‏

1- لزوم اذن يا توكيل‏

146- استنابه از حىّ، بايد توسط خود او، يا با وكالت از طرف وى صورت گيرد؛[1] پس اگر- مثلًا- فرزندى بدون اطلاع پدر، براى وى استنابه نمايد- هرچند اختيار مال او را هم داشته باشد- كفايت نمى‏كند؛[2] و حتى اگر در اين فرض، هزينه اجير را از مال خودش پرداخت نمايد، كافى از استنابه نيست.

 

[1] ( 1). آية اللَّه بهجت: چنانچه احراز رضايت شود و شاهد حال هم بر رضايت بود؛ به‏طورى‏كه اگر او بفهمدراضى است، نيابت صحيح است با مراعات ساير جهات( مستفاد از س 157 و 17).
[2] ( 2). آيات عظام فاضل، نورى: مگر وكالت مطلقه از پدر داشته باشد.

آية اللَّه بهجت: با احراز رضايت پدر اشكال ندارد و تبرّع از حىّ در حج واجب، با عدم قدرت او، اظهر جواز آن است وبااذن باشد احوط است در تفريغ ذمّه.( كتاب حج، ص 45 و مناسك مستفاد از س 17 و 157).

آية اللَّه سيستانى: اگر اختيارات او شامل نايب گرفتن در حج هم بوده كافى است وگرنه عمل نايب كافى نيست مگر اين‏كه قبل از احرام، پدر مطلع شود و موافقت نمايد.( ملحق مناسك، س 40).

آية اللَّه گلپايگانى: اجير گرفتن براى پدر از مال او بدون اطّلاع پدر صحيح نيست بلى در صورتى كه مبلغ اجاره را از مال خود تبرّعاً بپردازد در فرض مذكور اگر پدر عاجز از انجام حجّ باشد مانعى ندارد و مجزى از حَجّةالاسلام پدر مى‏باشد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام حج و عمره

ویژه نامه احکام جامع سایت هدانا

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.