وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

انحرافات جنسى چرا و چگونه؟!

بدون شك تمايلات جنسى و رفتار جنسى، امرى كاملاً طبيعى و برخاسته از نيازهاى طبيعى آدمى است. انسان نيازهاى متعددى دارد كه يكى از آنها، نياز جنسى است. اين نياز در آستانه نوجوانى و همراه با بلوغ، آشكارتر و جهت‏ دارتر مى‏شود و به تدريج نوجوان به جنس مخالف تمايل مى‏يابد

0

لطفاً بيان كنيد چگونه انسان در تمايلات جنسى دچار اختلال يا انحرافات جنسى مى ‏شود؟

پاسخ:
پاسخ به اين سؤال، مستلزم تعريف «تمايلات جنسى بهنجار» است تا روشن شود در چه صورتى، اين تمايلات دچار اختلال، نابهنجارى و انحراف مى‏شود.
بدون شك تمايلات جنسى و رفتار جنسى، امرى كاملاً طبيعى و برخاسته از نيازهاى طبيعى آدمى است. انسان نيازهاى متعددى دارد كه يكى از آنها، نياز جنسى است. اين نياز در آستانه نوجوانى و همراه با بلوغ، آشكارتر و جهت‏دارتر مى‏شود و به تدريج نوجوان به جنس مخالف تمايل مى‏يابد و دوست دارد هر چه زودتر شريك جنس خود را از جنس مخالف انتخاب كند بنابراين تمايل به جنس مخالف، براى ارضاى غريزه جنسى، با رعايت ارزش‏هاى حاكم بر جامعه و در قالب ازدواج و در محيط زناشويى، امر كاملاً طبيعى، بهنجار و صحيح است.
امّا اگر تمايلات جنسى، در قالب رفتارهايى ظاهر شود كه براى فرد يا ديگرى مخرب است و قابل هدايت به سوى شريك جنسى نيست و بر اساس معيارهاى قابل قبول دينى و فرهنگى نبوده و همراه با اضطراب و احساس گناه است و يا حالت جبرى دارد؛ در اين صورت مى‏توان گفت: اين تمايلات و رفتارهاى جنسى، نابهنجار و نوعى اختلال جنسى و يا انحراف جنسى محسوب مى‏شود.
«مشخصه نابهنجارى‏هاى جنسى وجود اميال، خيال‏پردازى‏ها يا رفتارهاى جنسى برگشت كننده و شديد است كه با اشياء، فعاليت‏ها، يا موقعيت‏هاى غيرعادى رابطه دارند و به پريشانى يا اختلال عمده بالينى در كاركرد اجتماعى، شغلى، يا ساير زمينه‏هاى مهم منجر مى‏شوند»
(انجمن روان پزشكى آمريكا، راهنماى تشخيص و آمارى اختلال‏هاى روانى، ترجمه محمد رضا نيكخو و همكاران، انتشارات سخن، معروف به DSM_IV، چاپ چهارم، 2000 ). نكته قابل توجه در اينجا تفكيك بين اختلال‏هاى جنسى، تمايلات جنسى نابهنجار و انحرافات رفتارى جنسى است. منظور از اختلالات جنسى، كژتابى‏هاى جنسى است كه شامل موارد ذيل است:
1. اختلال‏هاى ميل جنسى؛ يعنى ميل جنسى فرد كم است يا بيزارى جنسى دارد؛
2. اختلال‏هاى بر انگيختگى جنسى؛ يعنى، مرد يا زن انگيختگى جنس نسبت به جنس مخالف ندارد و اندام‏هاى جنسى او دچار مشكل است؛
3. اختلال‏هايى مربوط به اوج لذت جنسى؛
4. اختلال‏هاى درد جنسى و كژكارى‏هاى جنسى ناشى از بيمارى جسمانى يا استفاده از مواد و…(همان، ص 791 و 792. ).
و منظور از نابهنجارى‏هاى جنسى، وجود اميال، خيال‏پردازى‏ها يا رفتارهاى جنسى است كه به پريشانى يا اختلال‏هاى بالينى و مشكلات شغلى و اجتماعى منجر مى‏شود.
اما انحرافات جنسى عبارت است از: ارضاى غريزه جنس از طريق نامشروع و غير قانونى؛ مانند استمنا (خودارضايى)، همجنس بازى، ارتباط با جنس مخالف بدون پيوند ازدواج (برقرارى روابط نامشروع با جنس مخالف) و…
علل انحراف در تمايلات و رفتارهاى جنسى‏
در مورد علل انحرافات جنسى، حرف و حديث فراوان است و در اين نوشتار نمى‏توان به همه جوانب آن پرداخت،زيرا مسئله از ابعاد گوناگون جامعه شناختى، روان شناختى، تربيتى، اخلاقى، فرهنگى، اقتصادى و حتى پزشكى قابل بررسى است. بنابراين به طور خلاصه به بعضى از علل آن اشاره مى‏شود:
1. كم رنگ شدن ارزش‏ها و باورهاى دينى و فرهنگى ؛ به عبارت روشن‏تر ضعف ايمان.
2. اهتمام نورزيدن خانواده‏ها به تربيت فرندان، به ويژه تربيت جنسى ؛
3. بالا رفتن سن ازدواج ؛
4. ترويج فرهنگ غرب ؛ به ويژه آن بخش‏هايى از فرهنگ غرب كه يا با اعتقادات و باورهاى دينى ما سازگار نيست و يا نابهنجارى‏هايى كه حتى خود آنها نيز از آن رنج مى‏برند مانند پوشش نامناسب، الكل، مواد مخدر و…) ؛
5. مشكلات جدّى در نظام آموزشى ؛
6. اختلاط دختر و پسر در دانشگاه‏ها و در سطح جامعه ؛
7. مدگرايى و تجمل‏گرايى و آداب و رسوم غلط ؛
8. ترويج و اشاعه بى‏بند و بارى از رسانه‏هاى رسمى و غير رسمى كشور و… .

منبع: پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.