وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

انتقال زکات از شهری به شهر دیگر

0

انتقال زکات از شهری به شهر دیگر

انتقال زکات از شهری به شهر دیگر

رساله توضیح المسائل تقلید

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][اگر در شهر خودش مستحقی نباشد]

مسأله 1975 اگر در شهر کسی که می‌خواهد زکات بدهد مستحقی نباشد و نتواند زکات را به مصرف دیگری هم که برای آن معین شده برساند (1) چنانچه امید نداشته باشد که بعداً مستحق ّ پیدا کند باید زکات را به شهر دیگر ببرد و به مصرف زکات برساند، ولی مخارج بردن به آن شهر به عهده خود اوست (2) و اگر زکات تلف شود ضامن نیست.

(1) (سیستانی): می‌تواند آن را بجای دیگری منتقل سازد و در این صورت، اگر در نگهداری آن کوتاهی نکند و تلف شود، ضامن نیست و می‌تواند از حاکم شرع وکالت بگیرد و آن را به وکالت از او قبض کند و به اجازه او منتقل سازد؛ در این صورت نیز ضامن تلف نیست و اجرت نقل را می‌تواند از زکات حساب کند.

(2) (خوئی)، (گلپایگانی)، (تبریزی)، (صافی): می‌تواند مخارج بردن به آن شهر را از زکات بردارد..

(اراکی)، (فاضل): مخارج بردن به آن شهر از زکات می‌باشد..

(بهجت): مخارج ِ بردن به شهر دیگر به عهده او نیست، گرچه احتیاط مستحب ّ در این است که خودش مخارج را بپردازد..

(زنجانی): بنا بر احتیاط واجب مخارج بردن به آن شهر را از زکات برندارد، و اگر بدون کوتاهی زکات تلف شود، ضامن نیست.

(مکارم): مسأله هر گاه زکات بر کسی واجب شود، ولی در آن محل ّ مستحقی نباشد، چنانچه امید نداشته باشد که بعداً در آنجا مستحقی پیدا کند، باید زکات را به محل ّ دیگری ببرد و به مصرف برساند و بنا بر احتیاط واجب مخارج حمل و نقل به محل ّ دیگر به عهده خود او است، ولی اگر زکات تلف شود ضامن نیست.

[بردن زکات به شهر دیگر با وجود مستحق در شهر خودش]

مسأله 1976 اگر در شهر خودش مستحق ّ پیدا شود، می‌تواند زکات را به شهر دیگر ببرد. ولی مخارج بردن به آن شهر را باید از خودش بدهد (1) و اگر زکات تلف شود ضامن است (2)، مگر آنکه با اجازه حاکم شرع (3) برده باشد.

(1) (زنجانی): مخارج بردن به آن شهر را بی اشکال باید خودش بدهد..

(2) (زنجانی): هر چند کوتاهی نکرده باشد..

(مکارم): بنا بر احتیاط واجب، هر چند با اجازه حاکم شرع باشد.

(3) (خوئی)، (تبریزی)، (سیستانی): به امر حاکم شرع.. (بهجت): به درخواست حاکم شرع..

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

لینک کوتاه مطلب: http://goo.gl/D3Kh5g

حتما بخوانيد



کلید: انتقال زکات از شهری به شهر دیگر انتقال زکات از شهری به شهر دیگر انتقال زکات از شهری به شهر دیگر انتقال زکات از شهری به شهر دیگر انتقال زکات از شهری به شهر دیگر انتقال زکات از شهری به شهر دیگر انتقال زکات از شهری به شهر دیگر انتقال زکات از شهری به شهر دیگر انتقال زکات از شهری به شهر دیگر انتقال زکات از شهری به شهر دیگر[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.