وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

انتظار چگونه مى تواند نقش اجتماعى داشته باشد؟

0

انتظار چگونه مى تواند نقش اجتماعى داشته باشد؟

پرسش: انتظار چگونه مى تواند نقش اجتماعى داشته باشد؟

پاسخ:

مهدويت نيز مانند ساير عقايد اسلامى نقش عملى خود را داشته و اگر تأثير آن از ساير عقايد اسلامى بيشتر نبوده كمتر نمى باشد مهدويّت نقش موجود اسلام را در عمل حفظ كرده است و از اين كه بر مسلمانان ياس و نااميدى مسلط شود جلوگيرى مى كند و ضامن بقاى نقش عملى اسلام است.

اين نهاد اسلامى هميشه نقش اسلام را بيشتر در عمل خواهان بوده و مسلمانان را به پياده شدن نقش اساسى و كلى اسلام اميدوار ساخته و بر خلاف آنان كه نقش اسلام را پايان يافته گرفته اند، مهدويّت آن را هم چنان در آغاز كار و در بين راه مى داند و اسلام را بيش از آنكه دين چهارده قرن پيش باشد دين حال و آينده و قرنهاى بعد و چهارده قرن بعد هم اگر جهان ادامه يابد، مى داند.

پس نقش عملى مهدويّت در پاسدارى از اسلام و نقش عملى اسلام موجود و گسترش و توسعه آن بسيار حساس و قابل توجه است و اين انديشه و عقيده اى است كه مسلمان را از اينكه عمر اسلام را تمام بداند و تسليم كفار و مكتبهاى الحاد و كفر شود يا جهان را از اسلام بى نياز بشمارد مصونيّت مى بخشد. ايمان مسلمانان به اينكه اين دين بايد پيش برود و جهانگير شود و دنيا را به زير پرچم توحيد در آورد، آنها را در برابر امواج حوادث ثبات بخشيد و در مقابل دشمنان پايدارى و استقامت داد، به گونه اى كه مسلمانان صدر اسلام گوشه گيرى و انزوا و ترك مداخله در امور را شعار خود نساختند و اين ايمان به آينده مشوق و محرّك آنها به جهاد و تلاش بيشتر بود. (امامت و مهدويت ج 2- اصالت مهدويت، آيه‏الله لطف الله صافى گلپايگانى)

همچنين عقيده به ظهور حضرت مهدى (ع) نشاط و تلاش ايجاد مى كندو سستى و نااميدى و كسالت را از بين مى‏برد. حركت‏هاى اصلاحگرانه و اسلام خواهانه را تشويق مى‏كند، و جانهاى شورنده، بر استكبار و استضعاف را تقويت مى‏نمايد. [دين‏] اسلام هنوز به‏كمال اهداف خويش نرسيده و به مرحله تحقّق همه آرمان‏هايى كه براى جامه عمل پوشاندن به آنها، آمده است، دست نيافته، آينده از آن اسلام است و ناگزير بايد روزى فرا برسد كه اسلام عزيز بر همه گيتى حكمروا باشد و همه ستمگرى‏ها و حقّ كشى‏ها را از بين ببرد.

بر اين اساس، انتظار همه گاه جنبش آفرين، سرچشمه قيام و مقاومت و ايثار و حركت مى‏باشد و حالت فرسايشى و سست كنندگى ندارد زيرا منتظر مى‏تواند با تلاش و زمينه سازى خود، فرج و گشايش را نزديك كند و امكانات و بسترهاى فرهنگى، نظامى، سياسى و اجتماعى آن را فراهم سازد.

نقطه شكوفايى و اوج اين تفكّر (انتظار مثبت)، در عصر پيروزى انقلاب اسلامى ايران نمودار گشت و دوران تاريك و پر از ظلم و فساد رژيم پهلوى را از صفحه تاريخ محو كرد. آگاهى فزون‏تر علما و عموم شيعيان، زمينه را براى ظهور و بروز آثار و پيام‏هاى اصلى انتظار فراهم ساخت و آن عبارت بود از: عدم پذيرش نظام فاسد حكومتى، عدم تحمل ظلم و ستم فراوان و دين‏ستيزى آشكار و تشكيل حكومت دينى در راستاى تعميق بخشى به انديشه مهدويت. پس «انتظار ظهور مهدى موعود» منشأ خمودگى و ركود جوامع اسلامى نيست و عدم تحقّق آن تا امروز، موجب دلسردى و يأس نمى‏شود زيرا در روايات متعددى بيان شده است كه دوران غيبت، دوره امتحان و آزمايش مردم است. بايد تلاش كرد تا با تقويت باورها و اعتقادات در مقابل سختى‏هاى زمان غيبت، مقاومت كرد و در عين حال، خود را براى ظهور و شركت در قيام امام مهدى (عج) آماده ساخت.

مهمتر از همه انتظار وحدت وهمدلى زيادى ميان باورداران به مهدى موعود به وجود مى آورد وودر جامعه اسلامى و دينى انسجام و يكپارچگى ايجاد مى كند. اين اعتقاد مى تواند دشمنى ها واختلافات را از بين ببرد و دوستى ها را جايگزين آن سازد.

در نهايت انتظار، در پاكسازى اجتماع از آلودگى ها نقش مهمى ايفا مى كند و آن را به سمت تقوا، عدالت، اخلاق وايمان سوق مى دهد.

به طور خلاصه مؤلّفه‏هاى زير را مى‏توان از «انتظار» برداشت كرد:

1 تلاش و كوشش براى پيشرفت و ترقّى

2 اصلاح‏طلبى و اميد به زندگى بهتر (گشايش در امور)

3 نفى وضع موجود (ظلم و بى‏عدالتى، فساد و تباهى)

4 طرد و عدم پذيرش حكومت‏هاى سياسى (نامشروع دانستن آنها)

5 قيام و انقلاب و نهضت مداوم و فعّال

6 ضرورت تشكيل حكومت‏هاى دينى و مشروع

7 عدم انقياد و سازش در برابر جبّاران و مفسدان و…(1).

(1) براى مطالعه بيشتر ر. ك: رحيم كارگر، مقاله انقلاب و انتظار، فصلنامه انتظار، ش 2، ص. 130

پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.