وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

انتظار فرج در روایات

0

انتظار فرج در روایات

انتظار فرج

 

 

 فرج مردم جهان در چيست و چرا انتظار فرج فضيلت و ارزش بيشترى دارد؟

 

نکته:

در روايات شيعه، عبارت و اصطلاح بسيار لطيف و مناسبى براى انتظار در نظر گرفته شده و آن «انتظار فرج» است. فرج، به معناى نصرت و پيروزى و گشايش گره هاى زندگى از جانب خداوند است. مقصود از انتظار فرج، انتظار دگرگونى مثبت و گسترده در زندگى بشر و زدوده شدن ناكامى ها و نابسامانى ها از چهره غمزده جامعه انسانى است و پيروزى حكومت عدالت گستر و معنويت گراى مهدوى بر دولت هاى شرك و كفر و ستم است.

 

توصیه به انتظار فرج در کلام معصومین:

 

پيامبر اكرم (صلی الله علیه وآله  وسلم) آن را برترين اعمال و عبادات مى داند: 

«افضلُ اعمال امّتى انتظار الفرج من اللّه عزّوجل»[144] ؛

«انتظار فرج [و گشايش] از جانب خداى بلند مرتبه، برترين عمل امت من است»

و نيز مى فرمايد:

 «افضل العبادة انتظار الفرج»[145] ؛

«با  فضيلت ترين عبادات، انتظار فرج است».

 

حضرت على (علیه السلام)  نيز آن را محبوب ترين اعمال در نزد خداوند و منتظر فرج را، همانند شهيد راه حقّ مى داند:

 «انتظروا الفرج و لاتيأسوا من روح الله فاِنّ احبَّ الاعمالِ الى اللّه عزّوجلّ انتظارُ الفرجَ الآخِذُ باَمرنا مَعَنا غدا فى حظيرة القدس و المنتظر للفرج كمُتشَحّط بدمه فى سبيلِ اللّه»[146] ؛

«منتظر فرج باشيد و از رحمت خدا مأيوس نشويد كه محبوب ترين اعمال نزد خداوند – عزّ و جل – انتظار فرج است. كسى كه پذيراى امر ما باشد، فردا[ها ]در «حظيرة القدس» با ما است و كسى كه منتظر فرج باشد، مانند كسى است كه در راه خدا، به خون خود آغشته گشته است».

 

امام جواد (علیه السلام)  آن را با فضيلت ترين و راه گشاترين امور مى داند:

 «اَفضَلُ اعمالِ شيعتنا انتظارُ الفَرَج مَن عَرَف هذ الامرَ فقد فُرِّج عَنه بانتظاره»[147] ؛

«برترين عمل شيعيان ما انتظار فرج است. هر كس اين امر را بداند و آن را بشناسد، با همين انتظار در كارش گشايش و فرج مى شود».

 

على بن مهزيار مى گويد: نامه اى به امام هادى (علیه السلام)  نوشتم و از ايشان درباره «فرج» پرسيدم ؛ حضرت فرمود:

 «اذا غابَ صاحبُكم عن دارالظّالمين فتوقّعوا الفرج»[148] ؛

«هر گاه امام شما از بين ظالمان و ستمگران مخفى شد، چشم به راه فرج باشيد».

 

امام صادق (علیه السلام)  نيز حالات شيعيان در دوران غيبت و انتظار گشايش و فرج را چنين بازگو مى فرمايد: «نزديك ترين جايى كه خداى متعال به بندگانش هست و نيز بيشترين زمانى كه از ايشان راضى است، وقتى است كه حجّت الهى را از دست بدهند و او بر ايشان ظاهر نشود و جايش را ندانند ؛ در عين حال يقين دارند كه آن حجّت باقى است و باطل نشده است. پس در آن هنگام، هر صبح و شام، منتظر فرج باشيد…»[149].

 

نکته:

برآيند اين روايات آن است كه عموم مردم جهان – به خصوص شيعيان – بايد منتظر ظهور و قيام مهدى موعود باشند كه از سراپرده غيبت بيرون آيد.

انتظار فرج، در واقع نوعى آمادگى و استقبال از نيكى ها است. آمادگى براى تلاش و حركتى مداوم و كوششى خستگى ناپذير همراه با تهذيب نفس، پاك زيستن، حقّ خواهى و دور ماندن از زشتى ها و آلودگى ها.

 

به همين جهت وقتى ابوبصير از امام صادق (علیه السلام)  پرسيد كه: فرج كى خواهد بود؟ آن حضرت فرمود: 

«يا ابابصير و انت ممّن يريد الدّنيا؟ مَن عرف هذاالامر، فقد فرج عنه لانتظاره»[150] ؛

«اى ابوبصير! تو هم از كسانى هستى كه دنيا را طلب مى كنند؟ آن كس كه قيام امام را بشناسد، براى او به جهت انتظارش فرج شده است».

 

نکته:

بر اين اساس، انتظار فرج، فراتر از انتظار معمولى است ؛ يعنى انتظارى همراه با آگاهى، بصيرت، درايت، معنويت، آمادگى، حق گرايى، عدل خواهى و… به عبارت روشن تر، انتظار فرج، شناخت حق و شناختن رهبر و امام حقّ و انتظار يارى رساندن به او است. چنين شخصى در غيبت امام، چنان رفتار مى كند كه گويا در زمان ظهور و حضور او زندگى مى كند. به همين جهت شيعه تمامى دشوارى ها و كاستى ها را پشت سر نهاده و از خطر انقراض و زوال به دور مانده است. اين نوع انتظار است كه داراى فضيلت و ارزش بى شمارى است.

 

امام سجّاد (علیه السلام)  مى فرمود: 

«انتظار الفرج من اعظم الفرج»[151] ؛

«انتظار فرج، خود از بزرگ ترين گشايش ها است».

 

امام كاظم (علیه السلام)  هم فرمود:

 «انتظار الفرج من الفرج»[152] ؛

«انتظار فرج، نشانه فرج و گشايش است».

 

نکته:

به صراحت مى توان گفت: از مهم ترين رازهاى نهفته بقاى تشيّع همين روح انتظارى است كه كالبد شيعه را آكنده ساخته و پيوسته او را به تلاش، كوشش، جنبش و جوشش وا مى دارد.

«انتظار»، ظرفيت و توانايى فراوانى براى تحقّق جامعه آرمانى اسلام ايجاد مى كند و رفتارها و برنامه ها را بدان سمت سوق مى دهد. اين والاترين عبادت و بهترين عمل است.

 

چنان كه امام على (علیه السلام)  فرمود:

 «افضلُ عبادة المؤمن انتظار فَرج الله»[153] ؛

«بهترين عبادت مؤمن، انتظار كشيدن فرج خداوند است».

 

به طور خلاصه مؤلّفه هاى زير را مى توان از «انتظار فرج» برداشت كرد:

 

1. تلاش و كوشش براى پيشرفت و ترقّى ؛

 

2. اصلاح طلبى و اميد به زندگى بهتر (گشايش در امور) ؛

 

3. نفى وضع موجود (ظلم و بى عدالتى، فساد و تباهى) ؛

 

4. طرد و عدم پذيرش حكومت هاى سياسى (نامشروع دانستن آنها) ؛

 

5. قيام و انقلاب و نهضت مداوم و فعّال ؛

 

6. ضرورت تشكيل حكومت هاى دينى و مشروع ؛

 

7. عدم انقياد و سازش در برابر جبّاران و مفسدان و…[154].

 

[144]. بحارالانوار، ج 52، ص 128.
[145]. معجم احاديث الامام المهدى، ج 1، ص 268.
[146]. بحارالانوار، ج 53، ص 123.
[147]. بحارالانوار، ج 52، ص 110.
[148]. كمال الدين، ج 2، ص 380، ح 2.
[149]. همان، ص 337، ح 10.
[150]. كافى، ج 1، ص 371.
[151]. بحارالانوار، ج 52، ص 122، ح 4.
[152]. الغيبة طوسى، ص 459.
[153]. بحارالانوار، ج 52، ص 146.
[154]. براى مطالعه بيشتر ر.ك: نگارنده، مقاله انقلاب و انتظار، فصلنامه انتظار، ش 2، ص 130.

 

منبع: هدانا برگرفته از پرسمان، پرسش ها و پاسخ ها«مهدویت پیش از ظهور».

حتما بخوانيد

ویژه نامه امامت پژوهی

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.