وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

افتادن اسماء متبرکه داخل دستشویی

4

افتادن اسماء متبرکه داخل دستشویی

فهرست این نوشتار:

رساله توضیح المسائل طهارت

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][ اگر چیزی که احترام آن لازم است در مستراح بیفتد]

مسأله 140 اگر ورق قرآن یا چیزی که احترام آن لازم است مثل کاغذی که اسم خدا یا پیغمبر صلی اللّه علیه و آله و سلم یا امام علیه السلام (1) بر آن نوشته شده، در مستراح بیفتد بیرون آوردن و آب کشیدن آن اگر چه خرج داشته باشد واجب است و اگر بیرون آوردن آن ممکن نباشد باید (2) به آن مستراح نروند تا یقین کنند آن ورق پوسیده است (3). و نیز اگر تربت (4) در مستراح بیفتد و بیرون آوردن آن ممکن نباشد، باید (5) تا وقتی که یقین نکرده‌اند به کلّی از بین رفته به آن مستراح نروند.

(1) (زنجانی:) اسم خدا یا یکی از معصومین علیهم السلام..

(2) (اراکی، فاضل:) بنا بر احتیاط واجب باید..

(3) (بهجت:) آب کشیدن آن، اگر چه خرج داشته باشد، بر کسی که آن را انداخته واجب است و اگر او این کار را نکرد یا نتوانست انجام دهد بر دیگران واجب می‌شود و خرج آن از بیت المال داده می‌شود و اگر بیرون آوردن آن ممکن نباشد، کسانی که مطّلع هستند نباید به آن مستراح بروند تا یقین کنند آن ورق پوسیده است، ولی وجوب اعلام، محل ّ تأمّل است..

(4) (زنجانی:) تربت کربلا.. (فاضل:) تربت سید الشّهداء علیه السلام..

(5) (اراکی:) بنا بر احتیاط واجب باید..

(مکارم:) مسأله هر گاه ورق قرآن و دعا یا ورقی که نام خدا یا پیامبر صلی اللّه علیه و آله و سلم و یا ائمّه علیهم السلام روی آن نوشته باشد در جای آلوده و نجسی بیفتد باید فوراً آن را بیرون آورد و آب کشید، هر چند مخارجی داشته باشد و اگر بیرون آوردن آن ممکن نباشد احتیاط واجب آن است که اگر مستراح باشد به آن مستراح نروند تا یقین کنند آن ورق پوسیده یا خطّ آن محو شده است.

نجس کردن تربت امام حسین علیه السلام حرام است و پاک کردن آن واجب و اگر در محل ّ آلوده‌ای بیفتد باید همانند ورق قرآن که گفته شد عمل نماید.

مسائل اختصاصی

(مکارم:) مسأله 163 پاک کردن ورق قرآن فقط وظیفه کسی که آن را نجس کرده نیست، بلکه اگر دیگران هم با خبر شوند وظیفه همه است که آن را پاک کنند، و اگر یکی این وظیفه را انجام دهد از دیگران ساقط می‌شود، ولی اگر قرآن مال دیگری است و با شستن از بین می‌رود یا ناقص می‌شود، آن کس که آن را نجس کرده باید خسارت آن را بدهد.

(مکارم:) مسأله 165 نجس کردن مسجد حرام است و پاک کردن آن واجب است، و شرح این مسأله در بحث احکام مسجد در مکان نمازگزار به خواست خدا خواهد آمد.

(مکارم:) مسأله 166 بدن و لباس نمازگزار و محل ّ سجده او باید پاک باشد. شرح این مسائل نیز در بحث لباس و مکان نمازگزار خواهد آمد.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

 


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

افتادن اسماء متبرکه در توالتی که با توالتهای دیگر چاه مشترک دارد [مکان هایی که تخلی در آن حرام است ]

پرسش : در خانه ای سه مستراح وجود دارد که هر سه به یک چاه می ریزد، اگر انگشتر پنج تن درون یک مستراح بیفتد، آیا استفاده از هر سه مستراح ممنوع است؟

پاسخ : استفاده از هر سه ممنوع است مگر این که احتمال می دهد در گونه ای از چاه اول که انگشتر افتاده گیر کرده باشد در این صورت استفاده از دو توالت دیگر اشکالی ندارد.

افتادن کاغذ حاوی اسامی مقدسه و قرآن در جای آلوده یا توالت [مکان هایی که تخلی در آن حرام است ]

پرسش : اگر قرآن یا کاغذی که حاوی اسامی مقدسه است در جای آلوده و نجس بیفتد چه تکلیفی داریم؟

پاسخ : هرگاه ورق قرآن و دعا یا ورقى که نام خدا، یا پیامبر(صلی الله علیه و آله) و یا ائمّه(علیهم السلام) روى آن نوشته باشد در جاى آلوده و نجسى بیفتد باید فوراً آن را بیرون آورد و آب کشید، هرچند مخارجى داشته باشد و اگر بیرون آوردن آن ممکن نباشد احتیاط واجب آن است که اگر مستراح باشد به آن مستراح نروند تا یقین کنند آن ورق پوسیده، یا خطّ آن محو شده است.

استفاده از توالتی که سکه منقوش در آن افتاده [مکان هایی که تخلی در آن حرام است ]

پرسش : یک سکه 200 تومانی در توالت افتاده است با توجه به اینکه اسم مبارک امام رضا علیه السلام روی آن حک شده است تکلیفم چیست؟

پاسخ : تا زمانی که مطمئن شوید سکه زنگ خورده و نقش آن خوانده نمی شود باید از آن دستشویی در صورت امکان و نبودن مشقت استفاده نکنید.

افتادن نوشته با عبارت عبد اله در چاه توالت [مکان هایی که تخلی در آن حرام است ]

پرسش : اگر مهرى با نام «عبداله …» داخل چاه توالت (که در حال حاضر مورد استفاده قرار مى گیرد) افتاده باشد، حکم آن چه مى باشد؟

پاسخ : اگر مهر به همان صورت که در بالا نوشته اید «عبداله» بوده، مشکلى ندارید. ولى اگر به صورت «عبدالله» بوده، مادام که نقش مُهر باقى است، باید آن محلّ را تخلیه یا تعطیل کنید، و اگر دیگران خبر ندارند، لازم نیست اعلام کنید. امّا آنان که مى دانند، باید رعایت کنند. و اگر چاه متّصل به لوله کشى فاضلاب است، هنگامى که اطمینان حاصل شود آن مهر همراه فاضلاب به نقطه دورى منتقل شده، مشکلى ندارد.

توالتی که بچه سقط شده در آن افتاده [مکان هایی که تخلی در آن حرام است ]

پرسش : اگر بچه ی سقط شده در چاه توالت بیفتد الان این چاه و توالت را باید چه کنند؟

پاسخ : فعلا وظیفه ای ندارند.

تبدیل چاه آب به چاه توالت [مکان هایی که تخلی در آن حرام است ]

پرسش : پدر بزرگم چاه آب بلااستفاده ای دارند که می خواهند چاه توالت کنند. اشکالی ندارد؟

پاسخ : در صورتی که بلااستفاده است مانعی ندارد.

اضمحلال تربت در چاه با حل شدن درآب [متفرقه نجاسات ]

پرسش : فرموده اند در مستراحی که تربت افتاده نروند تا مضمحل شود. حال دو سوال مطرح است که:

1 ـ آیا این اضمحلال عرفی با حل شدن در آب محقق می شود؟

2 ـ آیا چاه آشپزخانه هم حکم مستراح را دارد؟

پاسخ :

1. آری، محقق می شود.

2. حکم مستراح را ندارد.

 

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی

حتما بخوانيد

  1. ادرار و مدفوع حیوانات حلال و حرام گوشت
  2. فضله پرندگان حرام گوشت چه حکمی دارد
  3. ادرار و مدفوع حیوانات حلال گوشت
  4. آب دهان و موی گربه روی لباس نمازگزار


کلید: افتادن اسماء متبرکه داخل دستشویی افتادن اسماء متبرکه داخل دستشویی افتادن اسماء متبرکه داخل دستشویی افتادن اسماء متبرکه داخل دستشویی افتادن اسماء متبرکه داخل دستشویی افتادن اسماء متبرکه داخل دستشویی افتادن اسماء متبرکه داخل دستشویی افتادن اسماء متبرکه داخل دستشویی اگر انگشتری که حاوی اسماء متبرکه است، درون چاه دستشویی حکم افتادن اسماء متبرکه در سرویس بهداشتی [/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

4 نظرات
  1. شقایق می گوید

    سلام دقیقا الان این مشکل برای من پیش آمده و یک دعایی از اسماء الهی داخل غلاف داشتم که به گردن آویخته بودم که موقع استفاده از سرویس بهداشتی ناگهان همان غلاف در چاه افتاد و بیرون آوردن آن هم غیر ممکن است والان ساعت 12شب به جایی هم دسترسی نداریم و بچه ها هم می‌خواهند از این سرویس استفاده کنند که به بهانه هایی آنها را به حمام بردم تاکی باید این کار را ادامه دهم همسرم این احکام را قبول ندارد میگه ناخواسته افتاده از عمد هم که نبوده حالا تا کی شما باید یقین پیدا کنید که این دعا از بین رفته است خدا شکر کن که انگشتر اسماءالحسنی نبوده که اون اصلا ازبین نمی‌رفت اونموقع میخواستی چکار کنی.
    به نظرتون اسید یا جوهر نمک بریزم در از بین رفتن اون دعا کافیه دارم دیوونه میشم

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      با دفتر مرجعتان تماس حاصل فرمایید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  2. M می گوید

    سلام خسته نباشید، ببخشید میخاستم بدونم روی کتاب های درسی اسم خدا نوشته شده، منتها به خاطر مجازی بودن مدرسه من دیگه کتابارو جلد نگرفتم، وچون درس میخونم، ممکنه کتابم یکم کثیف و آلوده شه، میخاستم بدونم وقتی اسم خدا روی جلد کتابم هست، این آلوده شدن اشکال شرعی داره؟ مثلا اگه اون تیکه که اسم خدا نوشته شده، آلوده و کثیف بشه رو باید تمیز و پاک کنم؟ مثلا کتابمو میخام بزارم روی میز میگم نکنه میز کثیف باشه خدایی نکرده اون قسمتی که اسم خدا نوشته شده هم آلوده بشه

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر هتک حرمت باشد اشکال دارد و باید مراقب باشید که بی احترامی نشود. اما کهنه شدن یا مانند آن اشکال ندارد.
      وفقکم الله لکل الخیر