وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

اشاره روزنامه گاردین به ریشه ضرب‌المثل «بزنم به تخته» و صلیب مسیحیان!

0

اشاره روزنامه گاردین به ریشه ضرب‌المثل «بزنم به تخته» و صلیب مسیحیان!

مترجم: محمد طاها (*)

در میان نظرات مختلف مطرح شده در روزنامه ی انگلیسی گاردین[1] درخصوص اتیمولوژی و ریشه شناسی[2] اصطلاح «Touch Wood» که در فارسی معادل «بزنم به تخته» به  معنی چشم نخوره یا از چشم بد دور باد، پاول هاکلی[3] معتقد است که:

« این عبارات به دوران جفری چاسر[4] -شاعر، نویسنده، فیلسوف و سیاست‌مدار انگلیسی-و بعد از او 
باز می گردد یعنی زمانی که کلیسا بخش هایی از یادگار مقدس[5] صلیب راستین[6] (قطعات بجا مانده از صلیبی است که مسیحیان معتقدند حضرت عیسی مسیح در سال سی‌اُم میلادی بالای آن جان سپرده است) را به فروش گذاشته بود. فرد این یادگار مقدس (که قطعه ای از چوب همان صلیب است) را در جیب لباس با خود حمل می نموده و در موقع شنیدن خبر طاعون، مرگ و یا مصیبت های دیگر آن را لمس می نموده تا از بلایا محفوظ و در امان باشد. زیرا این اعتقاد وجود دارد که حضرت مسیح با مرگ خود برروی صلیب بر نیروهای تاریکی غلبه یافته است.»

توصیه ای به مومنین برای مقابله با چشم زخم

بهتر است از استفاده این ضرب المثل های خرافی که چه بسا نماد های ادیان تحریف شده است بپرهیزیم و بجای تبرک و توجه به صلیب و یا چوب بی ارزش از نام های الهی و یاد خدا استفاده کنیم، که دارای اجر و آثار مادی و معنوی در زندگی ماست. در زمان پیش آمدها از بسم الله، ماشاءالله، ولا حول ولا قوة الابالله استفاده کنیم.

از امام رضا علیه پرسیدند آیا چشم زخم واقعیت دارد؟ ایشان فرمودند:

آری ،هرگاه تو را چشم زنند،کف دستت را مقابل صورتت قرار دِه و سوره حمد و قل هو الله احد و معوذتین [سوره فلق و ناس] را قرائت کن و هر دو کف را به صورتت بکش، خداوند تو را از گزند آن حفظ می کند.

(مکارم الاخلاق ص 474)

 

منبع:

Theguardian.com. (2017). Where does the phrase ”touch wood” come from? | Notes and Queries | guardian.co.uk. [online] Available at: https://www.theguardian.com/notesandqueries/query/0,5753,-22199,00.html [Accessed 4 Dec. 2017].

  • [1] The Guardian
    [2] Etymology
    [3] Paul Hockley
    [4] Geoffrey Chaucer
    [5] Relic
    [6] True Cross
  • [*] مدرس و مترجم زبان انگلیسی
  • منبع: سایت هدانا.
نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.