وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

استمنا در خواب و راه ترک آن

نچه در خواب اتفاق مي افتد احتلام است نه استمنا و خود ارضائي. احتلام يا محتلم شدن براي جوانان امري طبيعي است. از سؤال شما برمي آيد كه بين استمناء (خودارضائي) و احتلام خلط شده

33

استمنا در خواب و راه ترک آن

 

مشكل ديگه من اينه كه بيشتر مواقع پيش مياد كه ناخودآگاه نيمه شب از خواب بيدار ميشم و بدون اينكه متوجه بشم، اين كار رو انجام مي دم، واقعا متوجه نميشم و شدت اين كارم خيلي زياد ميشه، لطف كنين برا حل اين مشكلم، منو ارهنمايي كنين.

 

 

نکته:

 

آنچه در خواب اتفاق مي افتد احتلام است نه استمنا و خود ارضائي. احتلام يا محتلم شدن براي جوانان امري طبيعي است. از سؤال شما برمي آيد كه بين استمناء (خودارضائي) و احتلام خلط شده. آنچه حرام است و نبايد انجام داد عمل خودارضائي است. زيرا پيامدهاي منفي زيادي دارد و نوعي انحراف جنسي و بيماري تلقي مي شود اما احتلام كه در خواب اتفاق مي افتد امري طبيعي و گناه نيز محسوب نمي شود و هيچ جاي نگراني هم نيست. البته اگر در روز از فكر انجام نامحرم ذهن خود را منصرف كنيد و اگر به ذهن آمد ادامه ندهيد، رفته رفته تصورات هنگام خواب و مشكلات بعد از آن نيز كم مي شود. اما در صورتي كه سؤال شما در مورد ترك و درمان خودارضايي باشد توجهتان را به مطالب زير جلب مي نماييم

 

نکته:

 

خود ارضايي عنوان عامي است كه بر مردان و زنان هر دو صادق است و به لحاظ ماهيت عمل, انحراف, حرمت و گناه بودن و آثار و عواقب, تفاوتي ميان مردان و زنان نيست, مگر اينكه به دلايل تفاوت فيزيولوژيكي ميان مردان و زنان و اينكه مني خاص مردان است و از زنان در حين ارگاسم رطوبتي خارج مي شود كه در حكم مني است, ولي دقيقا مني نيست, نام آن در مردان استمنا, يعني طلب مني و در زنان استشها, به معني طلب شهوت است. در ادامه اطلاعات مفيدي در زمينه خود ارضايي تقديم مي شود كه اميد است انشاءالله مورد استفاده قرار گيرد.

 

روش ترك اين عادت زشت:

 

همانگونه كه عالمان اخلاقي مطرح نموده اند، هر روش درماني در اخلاق و خود سازي، مبتني بر طي كردن سه مرحله علم، حال و عمل است، ولي چون مرحله حالت ( پشيماني و ندامت ) به صورت انفعال در انسان پديد مي آيد و در حقيقت بازتاب آگاهي است ، اين مرحله به صورت يك روش مستقل مطرح نمي شود؛ بنابراين براي خارج شدن از اين مشكل ، دو روش درماني شناختي و رفتاري پيشنهاد مي شود. وظيفه ما دادن آگاهي و شناخت است و كاري كه خود شما بايد انجام دهيد التزام عملي به دستورالعمل ها و به كار گيري دقيق روش هاي رفتاري اي است كه در ذيل پاسخ ارائه مي شود.

 

نياز به آگاهي:

 

خود ارضايي يك انحراف عملي است و بايد با عمل و رفتار با آن مقابله كرد و راه درمان آن جز با رعايت دقيق دستورالعمل محقق نمي شود, ولي چون هر عملي نياز به دانش و اطلاعات خاص خود دارد, بنابراين راه كنترل و درمان اين بيماري و عادت زشت نيز بدون كسب آگاهي ميسر نيست . آگاهي, ازطريق مطالعه در آثار و اطلاعاتي كه در اين زمينه وجود دارد، بدست مي آيد.

 

 

زمينه هاي مطالعه عبارتند از:

 

1- اينكه اين عمل به لحاظ شرعي حرام و از نظر اخلاقي گناه محسوب مي شود و هر گناهي نور ايمان را تضعيف مي كند و باعث تاريكي و آلودگي روح انسان مي شود. نوري كه انسان بدان نياز فراوان دارد و در اثر فقدان آن، در قيامت دچار عذاب و حسرت خواهد شد.

 

2- مطالعه در پي آمد ها و عواقب سوء آن .

 

3- آشنايي با روش پيشگيري و درمان.
كسب آگاهي در موارد ياد شده باعث بيداري انسان مي شود و زمينه توبه, پشيماني و كنترل آن را در او فراهم مي آورد .

 

گناه خود ارضايي:

 

در اين زمينه گفتني است «استمنا» يا «خودارضايى» يكى از راه هاى انحرافى در ارضاى ميل جنسى است كه نسل جوان را در معرض آسيب هاى جدى قرار مى دهد. اين كار عادت بسيار زشت و زيان آوري است كه مي تواند استعداد و توانايي هاي فراوان يك جوان را به نابودي بكشاند و حال و آينده او را تباه كند. از اينكه متوجه زشتي اين عمل شده ايد خداي را شاكريم و در پاسخ گويي به سوال شما مطالبي را پيرامون معرفي ، حرمت و روش درمان آن بيان مي نماييم، اميد است با كمك الهي و استمداد از معصومين(ع) و اطلاعاتي كه در اين زمينه برايتان ارسال مي شود، در حفظ نفس و كنترل شهوت موفق باشيد. 
استمنا و يا به عبارتي خود ارضايي، از نظر شرعي واخلاقي، حرام و گناه محسوب مي شود. 

 

 

نکته:

اين عادت ناپسندي به لحاظ اخلاقي، بعد معنوي انسان را به سختي مي آزارد ، روح او را تاريك مي نمايد، آزادي معنوي انسان را سلب مي كند و در مسير خود سازي و كمال، آدمي را با چالش جدي مواجه مي كند. مطابق تحقيقات انجام شده توسط روانشناسان ،خود ارضايي نوعي اعتياد و بيماري زشتي است كه آثار و ضررهاي فراواني بر جسم و روان آدمي باقي مي گذارد.
كساني كه گرفتار اين عمل شنيع شده اند، آن را گريزگاهي فرعي و عاجل براي خارج شدن از فشار جنسي و پاسخي براي لذت طلبي خود تصور مي كنند، در صورتي كه اگرتوجه نمايند، بدين وسيله گرفتار آثار و تبعات زيان آوري مي شوند كه گاها قابل جبران نيست.

 

 

نکته:

 

شهوت يكي از اموري است كه با طبيعت انسان در آميخته و در جاي خود از نعمت هاي خداوند است، ولي اگر از حالت تعادل خارج و بر افروخته شود، ممكن است سرمايه هاي عظيم انساني را به خاكستر تبديل كند. اين نيرو به طور قطع نياز به ارضاع دارد، ولي با روشي كه با نظام طبيعت و شريعت سازگار باشد. 
خداي متعال كه به حكمت بالغه اش اين غريزه را در نهاد انسان گزارده ، تا نسل انسان باقي بماند، از روي رحمت و هدايت خود راه هاي آسان و معقول كنترل و ارضاع آن را پيش پاي او قرار داده است و نسبت به بيراهه ها و انحراف از مسير درست نيز ، هشدارهاي لازم را به انسان داده است ،راههايي كه بايد با شناخت و عمل به آنها، سلامت جسم و جان خويش را پاس بداريم و از خطر و پي آمد كارهايي همچون خود ارضايي و مانند آن برهانيم.
به لحاظ آسيب شناسي زنگ يا زنگار در اشياى مادى، همان چيزى است كه روى فلزات و اشياى قيمتى مى نشيند و معمولاً نشانه پوسيدن و از بين رفتنِ شفافيت و درخشندگى آن و در نهايت ضايع شدن و از بين رفتن آن است.

 

علامه طباطبايى در تفسير الميزان (طباطبايى، سيد محمد حسين، ترجمه تفسير الميزان، ترجمه سيد محمد باقر موسوى همدانى، (تلخيص)، (قم: دفتر انتشارات اسلامى، بى چا، بى تا)، ج 20، ص 385)مى فرمايد: از آيه شريفه سه نكته استفاده مى شود:

 

1. اعمال زشت، نقش و صورتى به نفس و روح انسان مى دهند؛

 

2. اين نقش و صورت خاص، مانع آن است كه نفس آدمى حق و حقيقت را درك كند؛

 

3. نفس آدمى به حسب طبع اوليه اش صفا و جلايى دارد كه با داشتن آن، حق را آن طور كه هست درك مى كند.
همچنين آسيب هاى معنوى جهان گذران را در مى نوردد و اگر اصلاح نگردد، حيات جاودان آدمى را در معرض تباهى و شوربختى قرار مى دهد. از اين رو نصوص دينى نسبت به آن هشدارهاى لازم را داده اند. پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله وسلم در اين باره مى فرمايد: «ناكح الكف ملعون؛ ملعون است كسى كه خودارضايى كند.»(رى شهرى، محمد، ميزان الحكمة، ج 12، ص 5654)
امام صادق عليه السلام نيز مى فرمايد: «با سه گروه خداوند در روز قيامت سخن نمى گويد و پاكشان نمى خواند و عذابى دردناك دارند، از آن سه اند، خودارضايى كننده و كسى كه لواط دهد.»(همان، ح 19049)
در روايات ديگرى امام صادق عليه السلام خودارضايى را گناه عظيم و مورد نهى الهى معرفى فرموده است.( همان، ح 19050)

 

كبيره بودن:

 

به طور قطع خود ارضايي يكي از گناهان است . در اين زمينه برخي از عالمان ديني و اخلاقي نسبت به كبيره بودن آن نيزتاكيد نموده اند. از ميان ايشان خصوصا مرحوم شهيد آيه الله دستغيب در كتاب خويش گناهان كبيره فصلي را گشوده و بر بزرگي آن تاكيد نموده است .
از نظر شرعي، ملاك كبيره بودن يك عمل، وعده عذاب از جانب پروردگار مي باشد. در اين زمينه امام صادق (ع) و در ضمن روايتي از عذابي دردناك براي فاعل آن خبر داده است. آن حضرت(ع) فرموده است: سه دسته از مردمان اند كه خداي متعال در روز قيامت به ايشان نگاه رحمت نمي افكند، آنها را تذكيه نمي نمايد و عذابي دردناك براي ايشان فراهم نموده است ، كسي كه موي سپيد خود را مي كند ، كسي كه با خود نكاح (استمناء) مي نمايد و كسي كه مفعول واقع مي شود.
به فرض صغيره بودن گناه خود ارضايي در صورت عدم تكرار، ملاك ديگر كبيره بودن گناه، تكرار و به تعبير روايات اصرار بر آن است ، به همين دليل چون به طور معمول، خود ارضايي، در افرادي كه به آن گرفتارند ، به صورت عادت و اعتياد در مي آيد ، تبدبل به گناه كبيره مي شود.
البته حرمت و بزرگي گناه خود ارضايي در حد گناهاني همچون زنا و لواط نيست، ولي در عين حال شرايط آن به گونه اي است كه مي توان گفت: ضررهاي بدني و رواني آن از اين دو معصيت بيشر است ؛ زيرا موقعيت براي آنها هميشه مهيا نيست، ولي موقعيت براي خود ارضايي و عادت به آن هميشه مهيا مي باشد.

 

 

 

آسيب شناسي خود ارضايي:

 

آسيب هاى ناشى از خودارضايى به گونه هاى مختلفى تقسيم پذير است كه به اختصار به برخى از آنها اشاره مى شود:

 

يك. آسيب هاى جسمانى 
يكى از روش هاى شناخت پيشرفت بيمارى ها در پزشكى، مرحله بندى علايم بيمارى است. براين اساس، برحسب عوارض ايجاد شده در بيمار مبتلا به خودارضايى، سه مرحله بيان شده است:

 

1. مرحله مشكل ساز .
در افرادى كه مدتى است گرفتار خودارضايى شده اند، زودرس ترين عوارض ناشى از خودارضايى عبارت است از:

 

الف. خستگى و كوفتگى .

 

ب. عدم تمركز حواس .

 

ج. ضعف حافظه .

 

د. استرس و اضطراب .

 

2. مرحله گرفتارى شديد .
بروز علايم زير در فرد گرفتار، نشان دهنده آن است كه شدت ابتلاى وى يا مدت آن بيش از مرحله اول است و در نتيجه عوارض شديدترى ظاهر شده است:

 

الف. خستگى و كوفتگى .

 

ب. نوسان خلق يا تغييرات سريع خلقى .

 

ج. حساسيت بيش از حد و زودرنجى .

 

د. كمردرد .

 

ه. نازك شدن موها .

 

و. ناتوانى جنسى زودرس در جوانى .

 

ز. بى خوابى يا بدخوابى و مشكلات مشابه .

 

3. مرحله گرفتارى بسيار شديد يا حالت اعتياد .

 

الف. خستگى و كوفتگى .

 

ب. ريزش شديد موها .

 

ج. تارشدن ديد چشم ها .

 

د. وز وز گوش .

 

ه. انزال زودرس و غيرارادى يا خروج منى به صورت قطره قطره .

 

و. درد كشاله ران و ناحيه تناسلى .

 

ز. دردهاى قولنجى در ناحيه لگن و استخوان دنبالچه .

 

نحوه پيدايش عوارض 

 

در دانش پزشكى، روند پيدايش علايم يك بيمارى و چگونگى بروز عوارض و نشانه هاى كلينيكى، در شناخت هر چه بيشتر يك بيمارى بسيار مهم است و مى تواند پزشك را در تشخيص و درمان بهتر بيمارى و مريض را در پيشگيرى كمك كند. به اين دليل مناسب است درباره نحوه پيدايش برخى از عوارض خود ارضايى كه در به آن اشاره شد بيشتر به آن توضيح داده شود تا خواننده عزيز با روند پيدايش اين عوارض، يا به اصطلاح پاتوفيزيولوژى آن آشنا شود.

 

1. خستگى و كوفتگى: انقباض شديد و يك مرتبه تمام عضلات بدن در جريان انزال (ارگاسم يا اوج لذت جنسى)، باعث مصرف سريع مواد غذايى ذخيره شده در عضلات و به طور عمده كاهش گليكوژن (ماده اصلى لازم براى توليد انرژى عضلانى) مى شود. خستگى عضلانى تقريبا با سرعت تهى شدن عضلات از گليكوژن رابطه مستقيم دارد و هرچه اين سرعت بيشتر باشد، خستگى بيشتر است. (فيزيولوژى گايتون، ترجمه دكتر فرخ شادان، تجديد نظر هفتم، 1986 (تهران: چهر، 1365)، ج 1، ص 313) در خودارضايى، به علت انقباض هاى مكرر عضلات بدن، ذخاير گليكوژن عضلات به سرعت تمام مى شود و خستگى و كوفتگى هميشه از عوارض بديهى آن است.

 

2. ريزش مو: خودارضايى به تدريج با تغييرات هورمونى و شيميايى كه در بدن ايجاد مى كند، باعث افزايش هورمون جنسى مردانه؛ يعنى، تستوسترون به دى هيدرو تستوسترون مى شود كه از عواقب بالا بودن ماده DHT در خون، ريزش موها و تاسى و بزرگ شدن پروستات و عوارض ناشى از آن در پيرى است.

 

3. خود ارضايى مكرر باعث تحريك بيش از حد سيستم عصبى پاراسمپاتيك و افزايش تخليه اَسِتيل كولين از انتهاى اين رشته ها در مغز مى گردد كه اين خود باعث پاره اى از عوارض جسمانى و روانى، چون حواس پرتى ، كمى حافظه ، عدم تمركز حواس، سياهى رفتن چشم و در نهايت تارى ديد مى شود. تمام اين علامت ها ناشى از تغيير تعادل ميزان مواد شيميايى موجود در مغز است كه بين سلول هاى عصبى رد و بدل مى شود و انتقال پيام هاى مختلف را بر عهده دارد.

 

4. برخى نيز بر اين عقيده اند كه علت بروز اختلالات مغزى (مانند حواس پرتى، عدم تمركز حواس و كاهش حافظه) ناشى از ظرفيت عظيمى از انرژى بدن است كه در هر بار انزال، تخليه شده و هدر مى رود؛ زيرا مايع منى حاوى مقدار بسيار زيادى DNA(هسته 400-300، اسپرمى كه در هر انزال خارج مى شود)، RNA آنزيم ها، پروتئين ها، مواد قندى، لسيتين ، كلسيم، فسفر، نمك هاى بيولوژيك، تستوسترون و… است. اين ذخاير عظيم انرژى – كه بايد در بدن براى رشد و تقويت بخش هاى مختلف مورد استفاده قرار گيرد – بيهوده و به طور مكرر از بدن خارج مى شود و هر كدام عوارضى را به دنبال مى آورند.
براى مثال از آنجا كه سلول هاى خونى و پلاكت ها در مغز استخوان ها توليد مى شود و به تكامل نهايى مى رسد و براى توليد آنها نيز انرژى بسيار زيادى مورد نياز است؛ در افراد گرفتار خودارضايى، تكامل مغز استخوان و در نتيجه توليد سلول هاى خونى با مشكل مواجه شده و منشأ كم خونى، ضعف و خستگى در اين افراد است. نيز دفع فسفر و ليستين بيش از حد از طريق انزال هاى مكرر، باعث كاهش ذخاير اين مواد مى شود كه مواد حياتى براى سلامتى سلول هاى عصبى هستند و در نتيجه اختلال عملكرد سيستم عصبى، مانند حواس پرتى، عدم تمركز حواس و… بروز خواهد كرد.

 

دو. آسيب هاى روحى و روانى 

 

ضعف حافظه و حواس پرتى، اضطراب، منزوى شدن و گوشه گيرى، افسردگى، بى نشاطى و لذت نبردن از زندگى، پرخاشگرى، بداخلاقى و تندخويى، كسالت دائمى و ضعف اراده، احساس حقارت، عدم اعتماد به نفس، احساس گناه و عذاب وجدان بروندادهاى روانى و روحى خودارضايى است. شرح پاره اى از اين موارد در مباحث گذشته روشن شد.

 

سه. آسيب هاى اجتماعى 

 

ناسازگارى خانوادگى، بى ميل شدن به همسر و ازدواج، ناتوانى در ارتباط با جنس مخالف و همسر، احساس طرد شدن، از بين رفتن عزّت، پاكى، شرافت و جايگاه اجتماعى، دير ازدواج كردن و لذت نبردن از زندگى مشترك .
جهت آگاهى بيشتر نگا: 
– قائمى، على، خانواده و مسائل جنسى كودكان، (تهران: انتشارات انجمن اوليا و مربيان جمهورى اسلامى ايران، چاپ دهم، 1376)

 

چهار. آسيب هاى معنوى و اخروى 

 

هيچ يك از آسيب هاى پيش گفته، به اهميت آسيب هاى معنوى نيست؛ زيرا آسيب هاى معنوى، جان و دل و به عبارت ديگر كنه حقيقت وجود آدمى را تباه مى سازد. خودارضايى از نظر دين يك گناه است و به تعبير قرآن زنگار بر دل مى نهد:

«كَلاَّ بَلْ رانَ عَلى قُلُوبِهِمْ ما كانُوا يَكْسِبُونَ؛ چنين مباد! بلكه اعمال (ناشايست) دل هاى آنان را زنگار زده است.»(مطففين (83)، آيه 24)

 

چند راهكار كلي:

 

براي كنترل غريزة جنسي هم خود فرد و هم والدين و اطرافيان مسئوليت دارند. آن چه مربوط به خود فري مي شود و سؤال شما از اين زاويه است عبارتند از:

 

1- برنامه ريزي براي كار مداوم
جوانان و نوجوانان از نيروي سرشار و فوق العاده اي برخوردارند. اين نيرو اگر در زمينه هاي ديگر مورد اساتفاده قرار نگيرد و به صورت مطلوب از آن استفاده نشود، با توجه به شرايط سني آن ها در قالب امور جنسي و شهواني ظاهر خواهد شد.
اگر جوانان و نوجوانان به كار مداوم عادت كنند و نيرو و توان خود رادر اين زمينه به مصرف برسانند تا حدودي از انحرافات اخلاقي و شهوت و غريزة جنسي در آنان پيشگيري مي شود. كارهاي بدني موجب تعادل جسم و روان مي شود. اگر نيك بنگريم افرادي كه به كار مداوم مشغول هستند و نيرو و استعدادشان را در زمينه هاي مثبت و سالم به كار مي اندازند، كم تر دچار انحرافات اخلاقي و بحران هاي روحي مي شوند. كار موجب مي شود نيرو و انرژي جوان قبل از آن كه به چربي هاي اضافي تبديل گردد و اختلالاتي در ساز و كار اندام هاي بدن ايجاد گردد، از طريق سوخت و ساز مفيد و سالم به مصرف برسد.

 

2- تنظيم خواب
تحقيقات نشان مي دهد كه بيش تر انحرافات به خصوص در زمينه مسايل جنسي از فكرهاي ناسالم و خيال پردازي هايي كه جوانان قبل از خواب رفتن دارند، ناشي مي شود. اگر جوان قبل از آن كه به خواب برود، فكرش به خودش و يك سري مسايل و موضوعات مربوط به دورة جواني، معطوف گردد، كم كم به انحرافات كشيده خواهد شد. بنابراين، يكي از روش هاي پيشگيري از انحرافات اين است كه برنامة خواب به صورت دقيق تنظيم شود و تا زماني كه خواب بر شما غالب نشده به رختخواب نرويد. وقتي به رختخواب برويد كه كاملاً خسته و آمادة خواب هستيد. لازمة اين كا اين است كه در طول روز مشغول فعاليت هاي مهم بوده و به اندازة كافي كار كرده باشد.
طبيعي است اگر جوان با خستگي به رختخواب نرود، به ناچار مدت زماني را در بستر بيدار خواهد ماند تا به تدريج به خواب رود و چون افكار و انديشه هاي شهواني و تحريك آميز معمولاً در اين مواقع به سراغ جوان مي آيند، تنظيم ساعات خواب براي جوان، ضرورت خاصي مي يابد. يكي از روان شناسان در اين باره مي گويد: نيمة اول شب بيش از نيمة دوم آن به بدن نيرو مي دهد بنابراين بايد از آن به نحوي مفيد استفاده شود. و صبحگاهان به محض اينكه از خواب بيدار شديد.
بي درنگ از بستر برخيزيد و توجه داشته باشيد كه بامدادان بيدار ماندن در بستر خواب، بسيار زيان بار است، جسم را سست و ناتوان مي سازد و وسوسه هاي شوم در دل فرد ايجاد مي شود.

 

3- دوري از محيط هاي آلوده و ناسالم
يكي از علل و عوامل انحرافات جنسي و به طور كل انحرافات اخلاقي، محيط آلوده و محرك هاي شهواني است. محيط از طريق وارد نمودن عناصر محرك در گرايش هاي انحرافي، منجر به طغيان غريزة جنسي در جوان مي شود. مسايلي از قبيل بدحجابي، روابط ناسالم و آزاد دختر و پسر، برخي از سريال هاي تلويزيوني و فيلم هاي خارجي و هم چنين استفادة نادرست از اينترنت در تحريك شهوت و غريزة جنسي جوان مؤثر است شايد براي برخي زا نوجوانان يادآوري و تذكر مسايل ديني و اخلاقي چيزي بيهوده و غير ضروري تلقي شود، زيرا آن ها نه در فكر سلامت خويش هستند و نه مسايل اخلاقي و ديني را مي پذيرند، اما براي شما كه روحية مذهبي قوي داريد و همين مسأله باعث شد تا نگران آينده تان باشيد، گفتن اين مسايل مهم و ضروري است. 
اگر واقعاً مي  خواهيد از جواني تان به خوبي استفاده كنيد و در راه درست و سالم گام برداريد، سعي كنيد از محيط هاي آلوده و ديدن عوامل تحريك كننده، جداً پرهيز نماييد.

 

4- استفاده درست و مطلوب از اوقات فراغت
يكي از زمينه هاي پيدايش انحرافات در جوانان و نوجوانان، استفادة نادرست آن ها از اوقات فراغت است. اوقات فراغت طولاني و بي برنامه نوجوانان را عاصي و سرگردان مي كند. آن ها به تدريج سرخورده و مأيوس مي شوند و در نتيجه به دنياي درون خويش پناه مي برند و در كنج خلومت و انزوا راهي براي مشغوليت خود مي جويند.

 

5- پيشگيري از روابط ناسالم
جوانان و نوجواناني كه روابط نامطلوب و ناسالم دارند و با افراد منحرف و بي بند و بار دوست و رفيق هستند، كم كم به انحرافات كشيده مي شوند و تحت تأثير امور شهواني قرار مي گيرند. نفوذپذيري جوانان از دوستان و همسالان بيش از ساير گروه ها است. در سنين بلوغ صحبت هاي آهسته و در گوشي بين نوجوانان بيش تر مي شود و محور اين گفتگوها، غالباً مسايل جنسي و امور شهواني است كه به صورت مخفيانه و به دور از انظار بزرگ ترها طرح مي شود. براي پيشگيري از انحرافات اخلاقي سعي كنيد از دوستي هاي آلوده و مشكوك جداً پرهيز نموده و با افراد سالم و مذهبي ارتباط برقرار نماييد.

 

6- پرورش تقوا و معنويت در وجود خويش
همة آنچه بيان شد، به نحوي مي توانند در پيشگيري از انحرافات اخلاقي و طغيان شهوت و غريزة جنسي نقش داشته باشند، اما آن چه بيش از همه ضروري است و به صورت زيربنايي در شخصيت و رفتار جوان مؤثر است. پرورش معنويت و تقويت ايمان و تقواي الهي است. 
ما در عصري زندگي مي كنيم كه جهان به شدت در ماديات فرو رفته و يك سره غرق در جاذبه هاي نفساني و امور شهواني گرديده است. در شرايط كنوني، خلأ عظيم و هولناكي از اخلاق و معنويت پديد آمده و تمامي مشكلات انسان ها نيز از همين جا ناشي شده است.
اگر با تقويت ايمان و نيروي اراده، باورها و اعتقادات نوجوانان تقويت گردند، بدون شك بخشي از مشلكات آنان به ويژه در زمينة مسايل اخلاقي و شهوت و غريزة جنسي درمان مي شود.
اگر نوجوان از ته دل باور نمود كه تمام اعمال و رفتار او را خدا مي بيند و بر اساس عملكرد افراد به آن ها پاداش مي دهد و اساساً سعادت و خوشبختي انسان به دست خودش مي باشد، در اين صورت احتمال اينكه مرتكب گناه نشود بسيار زياد است. 
يقين داشته باشيد، تا زماني كه نيروي ايمان و تقوا در وجود انسان بارور و تقويت نگردد، هيچ ضمانتي از شهوت و انحرافات اخلاقي وجود ندارد. به خصوص در وضعيت كنوني كه عوامل تحريك كنندة بسيار زياد است. بنابراين قبل از هر چيزي سعي كنيد نيروي ايمان و تقوا را در وجود خويش بارور كنيد. اگر فكر و ذهن شما متوجه خدا باشد و هميشه نماز خود را اول وقت انجام دهيد، خداوند شما را ياري مي كند تا از هر گناهي مصون بمانيد و تحت تأثير شهوت و غريزة جنسي قرار نگيريد. خداوند متعال در قرآن كريم مي فرمايد: «ان الصلوة تنهي عن الفحشاء و المنكر» به درستي كه نماز انسان را از هر گونه آلودگي و عمل زشت و گناه دور نگه مي دارد. نماز واقعي نه تنها والاترين عامل كنترك شهوت و دفاع در برابر هجوم انحرافات اخلاقي تلقي مي شود، بلكه عامل تهاجمي عليه انحرافات و شهوت ها نيز محسوب مي گردد.

 

7- تسهيل و تسريع ازدواج
علاوه بر آن كه جوان سعي در كنترل شهوت و غريزة جنسي مي كند، بايد براي ازدواج كه يگانه راه درست ارضاي غريزة جنسي مي باشد، نيز اقدام كند به اين معنا كه پسرها از 18 سالگي به بعد مي توانند به فكر ازدواج باشند و اگر شرايط را مساعد مي بينيد، از همين سن مقدمات آن را فراهم كنند و دخترها هم چنان چه مورد مناسبي به خواستگاري آن ها آمد به دلايل نوعاً غير موجه و پوچ مثل هنوز زود است، مي خواهم درس بخوانم، داماد وضع مادي خوبي ندارد و… از ازدواج خودداري نكنند و والدين هم سنگ اندازي هاي غيز منطقي نداشته باشند.
اميد است با رعايت اين نكات و به خصوص توجه به تقوا و نماز بتوانيد غريزة جنسي و حس شهوت را در خويش كنترل و مهار نماييد و زماني كه فرصت مناسب براي ازدواج فراهم گرديد، به ازدواج اقدام كنيد.

 

 

چند توصيه و دستورالعمل درماني: 

 

1. نخستين گام براى درمان اين عادت شوم، اعتقاد و ايمان به درمان پذيرى آن و دورى از يأس و نااميدى است. اما رسيدن به نتيجه و ايجاد هرگونه تغيير و دگرگونى نيازمند گذشت زمان، انتخاب راه صحيح و به كارگيرى دقيق دستورها است. البته ترك عادتِ نامطلوب، در زمانِ كوتاه بدون راهنماى كارآزموده و دلسوز، امكان ندارد. از همه اينها مهم تر، اراده و خواست فرد، نقش كليدى و محورى را ايفا مى كند. درمان و چاره جويى بايد منطبق بر خواست فرد باشد؛ زيرا تا وقتى كه او نخواهد، مى توان با قاطعيت گفت كه درمان نخواهد شد.
بنابراين بيمار اگر بخواهد، مى تواند بر بيمارى اش غلبه كند و جمله معروف «خواستن توانستن است»، عين حقيقت است. اراده همچون نهالى است كه بايد آن را پرورش داد تا به مرحله خودشكوفايى و ثمردهى برسد؛ به عبارت ديگر، اراده تقويت شدنى و پرورش يافتنى است و راه پرورش و تقويت آن اين است كه برخلاف ميل خود، اندك اندك به مقابله با اين عادت شوم برخيزد تا پس از مدتى لذت توانستن را بچشد(ق، مؤسسه پژوهشى – فرهنگى اشراق، خودارضايى يا ارضاى انحرافى جنسى، صص 29 – 30)

 

2. تلاش براى تقويت اراده از گام هاى مهم در امر بهبود است. نگوييد اراده از ما سلب شده است! ممكن است اراده انسان ضعيف شود؛ ولى هيچ گاه از بين نمى رود. نشانه اينكه هنوز اراده باقى است، اين است كه شخص اين عمل را در حضور ديگران و در هر شرايطى انجام نمى دهد. براى تقويت اراده، راه هاى زيادى پيشنهاد شده كه از جمله آنها تلقين به خود است .
ويكتور پوشه – روان شناسِ فرانسوى – مى گويد: افراد مبتلا به اين عادت شوم، هر روز به دفعات مختلف با تمركز فكر به خود بگويند: «من به خوبى قادرم اين عادت بد را از خود دور كنم، من قادرم». تكرار اين عبارت ساده، اثر عجيبى در تقويت اراده و روحيه دارد.
پل ژاگو بر آن است كه: «تلقين، قبل از خواب نيز مؤثر است.»(همان، ص 34)

 

3. سعى شود شكم به هنگام خواب، بيش از حد معمول پر نباشد.

 

4. از پوشيدن لباس هاى تنگ و چسبان اجتناب گردد.

 

5. از نگاه كردن به مناظر، فيلم ها و تصاوير تحريك كننده، خوددارى شود و شخص به محض مواجهه با اين امور، چشم خود را بسته و يا به زمين و يا آسمان نگاه كند.و محيط هاي اين چنيني را ترك كنيد و تمام ابزار و وسايل موثر در اين كار را از زندگي خود دور سازيد مثلا براي هميشه كامپيوتر را بفروشيد .

 

6. از شنيدن و خواندن مباحث و مطالب جنسى و حتى شوخى هاى تحريك كننده و فكر كردن در اين امور، دورى شود.

 

7. از خوردن مواد غذايى محرك، مانند خرما، پياز، فلفل، تخم مرغ، گوشت قرمز و غذاهاى پرچرب – اجتناب و به ميزان ضرورت اكتفا شود.

 

8. قبل از خواب مثانه تخليه شود.

 

9. از نوشيدن افراطگونه آب و مايعات پرهيز شود (به خصوص شب ها و قبل از خوابيدن).

 

10. هيچ گاه كاملا عريان نشويد و به اندام عريان خود يا ديگري نگاه نكنيد.

 

11. از دست ورزى با اندام جنسى، بايد اجتناب نمود و در هيچ شرايطى، نبايد دست ورزى كرد!

 

12. هرگز نبايد به رو خوابيد.

 

13. به منظور تخليه انرژى – زايد بدن، به طور منظم و زياد بايد ورزش كرد.

 

14. هيچ گاه نبايد بيكار بود؛ شخص بايد براى اوقات فراغت خود، برنامه داشته باشد و آن را با مطالعه، ورزش، زيارت، عبادت و … پر كند.

 

15. هرگز در مكانى خلوت و تنها و دور از نظر ديگران نبايد ماند.

 

16. هرگاه شخص مورد هجوم افكار جنسى واقع شد، بايد بلافاصله از مكان خلوت و دور از نظر ديگران خارج شود و خود را به كارى سرگرم كند. در اين زمينه گفت و گو با دوستان، مشاركت در عبادت هاى جمعى (مانند جلسات دعا، نماز جماعت و…) بسيار مفيد است.

 

17. هفته اى يكى دو روز، روزه مستحبى مفيد است و اگر شخص توان آن را ندارد، ميزان صَرف غذا را كاهش و فاصله هر وعده غذا را افزايش دهد و يا تعداد دفعات غذا را كاهش داده و به حداقل خوراك اكتفا كند.

 

18. از سخن گفتن ملايمت آميز، شوخى و خنده با نامحرمان خوددارى كرده واز نرمى و لينت در كلام بايد اجتناب ورزيد.

 

19. هيچ گاه نبايد با نامحرم و جنس مخالف، در مكان خلوت و دور از نگاه ديگران باقى ماند (حتى براى آموزش و …).

 

20. قرآن زياد بخواند و درباره معانى آيات آن فكر كند.

 

21. بايد هميشه براى ذهن فكر خود محتواى مطلوب و موضوع مناسب داشت.
از بين راهكارهاي فوق راهكارهاي 4و 14 و 15 بيشترين تاثير را دارد لذا به اين موارد بسيار پايبند باشيد.

 

تذكرات پاياني:

 

1. توجه داشته باشيد كه تنها رعايت تمام اين امور، بدون كم و كاستى و به صورت مستمر، نتيجه بخش خواهد بود. نبايد توقع داشته باشيد كه اين عادت ناگهان قطع و درمان شود, به هر ميزان كه بتوانيد دفعات آن را به تدريج كم كنيد, موفقيت محسوب مي شود.

 

2. در صورت تكرار از رحمت واسعه الهي نااميد نشويد و بدانيد كه هر گناهي قابل توبه است و خداوند خود فرموده است : «ان الله يغفر الذنوب جميعا; خداوند همه گناهان را مي آمرزد.» و نشانه قبولي توبه شما اين است كه پشيمان هستيد و از تكرار آن متنفريد. همين قدر كه تكرار آن كم شود نشانه پيشرفت به سوي اطاعت خداوند است.

 

3. در صورت امكان با كم كردن سطح توقعات و انتظارات ازدواج كنيد كه اين بهترين راه حل است.

 

4. در تمام حالات از خداوند براى حفظ پاكى استعانت بجوييد.

 

5. مطمئن باشيد اين مشكل قابل حل و درمان است؛ ولى مشروط به تصميم گيرى قاطع و پشتكار كافى در راه انجام دستورالعمل هاى ارائه شده.

 

6. منشأ اين مشكل، يكى از نيازهاى واقعى نهاده شده در وجود انسان است كه بايد به طور طبيعى و صحيح ارضا و تأمين شود. نياز به ارضاي شهود يكي از اين امور است كه اگر به شكل صحيح تأمين نشود، (يعنى ازدواج), آدمي دچار خطاها و گناهان همچون استمنا خواهد شد كه عواقب سوء آن نيز دامنگير فرد مى شود. بنابراين اگر امكان ازدواج برايتان فراهم است، اقدام به ازدواج كنيد يا به طور موقت به دستورالعمل هاى ارائه شده پاى بند باشيد.

 

منبع: هدانا برگرفته از پرسش ها و پاسخ ها  خودارضایی،پرسمان.

حتما بخوانيد

ویژه نامه مسائل جنسی

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

33 نظرات
  1. Am می گوید

    سلام حاج آقا
    اگر انسان در خواب ناخوداگاه ارضا شود
    این امر گناه است

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      خیر اگر در خواب است طبیعی است.
      وفقکم الله لکل الخیر

  2. M می گوید

    سلام حاج آقا جوانی هستم که چند سال هست که متاسفانه مرتکب خودارضایی هستم، و همین چند سال را تلاش کردم که ترک کنم ولی نتوانستم، رفتم دکتر و گفتند که میل جنسیت بالاست….یعنی چون خودارضایی میکنم و می‌خواهم خلاص شوم هیچ وقت دعایم مستجاب نمیشود؟ چون خودارضایی میکنم! ،خب من که نمی‌توانم ترک کنم اگر می‌توانستم ازدواج کنم که مرض نداشتم خودارضایی بکنم.

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      توصیه می کنم با دفتر مرجعتان تماس بگیرید کامل راهنمایی کنند. اینجا به صورت عمومی نمی شود نظر داد.
      حتما درمان را هم ادامه بدهید. طبیعتا ازدواج دائم یا موقت راه حل این مسئله خواهد بود.
      وفقکم الله لکل الخیر

  3. محمد امین می گوید

    سلام
    اگر فرد خودش از عمد باعث بشه که توی خواب استمنا اتفاق بیفته گناهه؟
    مثلا بدن خودش رو توی حالتی قرار بده که موجب استمنا بشه؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      بله
      وفقکم الله لکل الخیر

  4. علی می گوید

    باسلام یک راهنمایی میخاستم من مدت دوسال هست که بع اینکار و عادت بد دچارم. هر وقتم میخام ترک کنم دوباره مثلا با دیدن یه عکس یا داخل خیابون دختر و دختر بچه ها دوباره موقع خواب غیر ارادی متوجه این میشم باید چکار کنم

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      حتما مشاوره بگیرید، ورزش کنید. در سایت هم سرچ کنید مطالبی در این زمینه قبلا منتشر کردیم.
      وفقکم الله لکل الخیر

  5. پ می گوید

    سلام آیا مشکلاتی که برای بدن در اثر خود ارضایی بوجود آمده است بعد از ترک آن کامل از بین میرود؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      در بیشتر موارد بله از بین می رود، اما در افراد مختلف و بدن های مختلف و با توجه به سطح آسیب متفاوت است.

      وفقکم الله لکل الخیر

  6. نادم می گوید

    سلام حاج اقا من یه نادمم که حدود ۳،۴ماهه این کاره زشت رو ترک کردم من وقتی به سن تکلیف رسیدم ترک کردم(حدود۳)ماه پیش ولی بعدش وقتی میخوابم ازم یه چیزی بیرون میاد نه دیگه اون کارو میکنم نه فیلم های بد میبینم
    این مایعه اصلا نمیزاره بخوابم و شدتش یکم زیاده گاهی اوقات خیلی خسته به تخت خواب میرم اما بازم انجام میشه به خدا خسته شدم
    اصلا نمیتونم نه بخوابم ترو به خدا کمک کنید

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      طبیعتا اگر هر شب هست یا تعدادش در خواب زیاد هست حتما به پزشک مراجعه کنید تا بررسی کنند.
      اما اگر در حد نرمال هست، تغذیه خود را اصلاح و گیاهی کنید، ورزش کنید، قبل از خواب سبک میل کنید تا انشاالله تنظیم شود.
      دقت کنید بخشی از این خروج طبیعی است و نیاز طبیعی بدن هست که در خواب اتفاق می افتد و جای نگرانی نیست.
      وفقکم الله لکل الخیر

  7. d;d می گوید

    سلام میدونم اینجا جای پرسیدن این سوال نیس ولی امید وارم بسوالم جواب بدید من قبل خواب ی صدای عجیبی توی گوشم میاد ک باعث میشه بخوابم صدا یک ذره خیلی کم شبیه وز وزه ولی وز وز نیست این صدا خیلی ازارم میده وقتی همه جا ساکته این صدا ایجاد میشه فرق نمیکنه شب باشه یا روز صبح ها هم ک برای صحر بیدار میشم وقتی نماز صبحم رو میخونم و میرم بخوابم ی حالتی ب وجود میاد ک جدا شدن روح از بدنم رو احساس میکنم و احساس میکنم میخواهم بمیرم روحم ب زور میخواهد از بدنم جدا بشه یک کشش بدی از طرف روح توی جسمم ایجاد میشه یک بار تو این حالت دعا میکردم خدایا من نمیرم محکم دستام رو مشت کردم و عضلاتم رو سفت میکردم ک روحم نره و ب شدت میلرزیم ی حالتی توی خواب و بیداری برام ب وجود میاد کلی ذکر می گم تو این حالت ی بار زربان قلبم رو حس میکردم و گردش خون توی رگ هام. بابام میگه باید قران بخونی من عربیم زیاد خوب نیست ولی فایل های صوتی قران رو گوش میدم نمازمم میخونم روزه ام میگیرم خواهش میکنم بهم بگید چ کار کنم اصلا دلم نمی خواهد برم دکتر

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      حتما به پزشک مراجعه کنید و چکاب کامل بدهید. به روانپزشک هم مراجعه کنید سطح افسردگی و اضطراب شما را بررسی کنند.
      وفقکم الله لکل الخیر

  8. پشیمان می گوید

    سلام
    متأسفانه من وقتی که در رخت‌خواب به پهلو دراز می‌کشم، ناحیه حسّاسم تحریک میشه. این حالت، به‌طرز وحشتناکی وسوسه‌ام می‌کنه برای دست‌ورزی و خود‌ارضایی. چندین بار هم این عمل نکبت‌بار رو انجام داد‌م. حالا دیگه جرئت نمی‌کنم بخوابم! چون با دراز کشیدن برای خوابیدن، اگه کوچکترین ضربه‌ای به ناحیه حسّاسم وارد بشه یا خیال باطلی به سرم بزنه، فوراً تحریک می‌شم و وسوسه و…
    بنظر شما راه‌حل چیه؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      قبل از خواب خوب ورزش کنید، بدن را خست کنید. تغذیه سالم و گیاهی داشته باشید.
      در صورتی که زیاد تکرار می شود با یک مشاور صحبت کنید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  9. ناشناس می گوید

    سلام. من به عارضه سکسومنیا دچار هستم. ولی در خواب متوجه انجام استمنا میشوم ولی دست خودم نیست و کاملا غیر ارادی است. آیا این گناه دارد؟ درمان آن چیست؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      باید در این زمینه به روانپزشک مراجعه کنید و بررسی کنند. اگر اختیاری نیست گناه هم ندارد اما باید درمان بشود.
      وفقکم الله لکل الخیر

  10. بنده خدا می گوید

    سلام. پسری ۱۵ ساله ام. لطفا سوالات من را پاسخ دهید:
    من در واقع از یکسال پیش تا الان البته مرتبه های کم عادتی زشت داشتم که خود را تحریک میکردم و جنب میشده ام. آیا این کار استمنا است؟ در بعد اگر استمنا است حدود ۴۰ بار در طول یک سال بوده است. آیا خدا میبخشد؟ آیا میتوانم وارد جهنم نشوم؟
    و سوال مهم: بنده در خواب احساس میکنم هیچ خوابی نمیبینم ولی گرما و سرما را احساس میکنم و فکر میکنم که همان تحریک کردن خود را انجام میدهم و منی از من خارج میشود. اما این کاملا غیر ارادی است و من نمی توانم آن را کنترل و قطع کنم و من اصلا متوجه نمیشوم تا بیدار شوم و این عمل را قطع کنم اما خواب نمیبینم و همه واقعی است ولی اصلا ارادی نیست و گویی خودش انجام میشود. این احتلام است یا استمنا؟ گناهی هم میکنم با اینکه غیر ارادی است؟ و این مشکل مرا اذیت میکند راه درمانش چیست؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      تحریک جنسی و خروج منی استمنا است و گناه دارد. لازم است توبه کنید و راه های مقابله با استمنا را در سایت هدانا و اینترنت بخوانید حتما ورزش نمایید.
      خروج منی در خواب اگر غیر ارادی باشد گناه نیست و طبیعی بدن در این سن می باشد.
      وفقکم الله لکل الخیر

  11. A می گوید

    باید بری پیش روانپزشک یه مدت دارو بخوری
    مثل من
    من بعد دارو ها خیلی بهتر شدم

  12. محمد می گوید

    سلام من حدود یک ماهه که خودارضیایی رو کنار گذاشتم ولی یک عادتی در من ایجاد شده که نیمه شب از خواب بلند میشم و میبینم …از من خارج شده و بعضی وقت ها هم دوساعت مونده به بیدار شدنم این حالت رخ میدهد

    لطفا چند راه حل پیش پای من بذارید خیلی ممنون

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      جنب شدن در خواب برای مردان طبیعی است مگر اینکه تعداد آن زیاد باشد که باید به متخصص غدد مراجعه شود.
      اما داشتن رژیم غذایی مناسب و گیاهی، زود شام خوردن و ورزش کردن در کنترل شهوت بسیار بسیار مفید است. همراه غذاهای چرب مقدار بسیار کمی سرکه تناول شود نیز در کاهش شهوت از نظر طب سنتی سفارش می شود.
      در سایت بیشتر سرچ کنید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  13. حسین می گوید

    سلام من دچار این که در خواب خود ارضایی کنید بودم این یک بیماری به نام سکسو منیا است که به اختلات دو قطبی مشهور است خواهش می کنم به کسانی که بیمار هستند کمکشون کنید
    من فقط قصد دارم که دیگران مثل من دچار سر درگمی نشوند

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      در مواردی که تبدیل به یک اختلال حاد شود حتما باید به پزشک رجوع کنید.
      وفقکم الله لکل خیر

  14. امیر می گوید

    با سلام ببخشید سوالی دارم من الان این کار زشت را به امید و توکل خدا ترک کردم و اصلا هم تحریک نمی شوم ولی هر هفته حدودا یک بار تو خواب این عمل زشت انجام می دهم در حالی که قبل از ترک تو خواب اصلا دچار این کثیفی نمی شدم و الانم به شک افتادم که اگر این عمل زشت را با اختیار دوباره شروع کنم بهتره چون قبل از ترک این اتفاق تو خواب این برایم نمی افتاد البته من زمانی هم که ترک نکرده بودم نهایتا دو بار در هفته این عمل زشت را انجام می دادم تو را خدا پاسخ دهید الان اینقدر اعصابم ناراحته دارم سکته می کنم . ممنون

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      استمنا در بیداری حرام است و از گناهان کبیره است. این چه کاری است که انجام میدهید به بهانه اینکه در خواب جنب می شوید!.
      در خواب که اختیار دست شما نیست و طبیعی بدن هست جنب شدن اشکال ندارد و گناهی هم نیست، برای اینکه کمتر دچار جنابت در خواب بشوید شب سبک تر میل کنید، ورزش روزانه داشته باشید، در روز هم تصاویر و فیلم و خیالات شهوت زا نداشته باشید.
      قبل از خواب دقایقی دعا بخوانید، و استغفار و صلوات بفرستید، آیت الکرسی بخوانید آرام آرام کنترل نفس حاصل می شود.
      وفقکم الله لکل الخیر

  15. هانيه می گوید

    باسلام من سوالم اينكه يه بار تو خواب ديدم كه دارم استمنا ميكنم وارضا هم شدم تو خواب، حالا ميخوام بدونم بايد غسل بكنم يانه؟؟!! و اينكه نميدونم رطوبت خارج شده يا نه!! و صبح هم كه از خواب بيدار شدم يادم رفت و حواسم نبود كه ببينم لباسم مرطوب هست يا نه!! حالا بايد چيكار كنم

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      صرف خواب نیازی به غسل جنابت ندارد، اگر شک دارید که در خواب به ارگاسم رسیده اید یا نه، غسل واجب نیست.
      وفقکم الله لکل الخیر

  16. مرتضی می گوید

    سلام…باز هم ممنون از اینکه سعی دارین جوونا و نوجوونا رو از این عمل زشت وادارین اما که…من ۱۶ سالمه و خداروشکر این عمل کثیف رو ترکش کردم و دیگه هم تمایلی به انجامش ندارم و مشکل اصلی من اینجاس ارضا شدنم در خواب واسه من مشکل ساز شده یعنی همین که بدنم جون میگیره و انرژیم بیشتر میشه شبش در بین خواب و بیداری این عمل انجام میشه(بصورت منظم ورزش میکنم،بدنسازی هم میرم)…واقعا دست خودم نیس من خیلی غصه میخورم و جوش میزنم که چرا باید من تو خواب ارضا بشم هرکاریم میکنم نمیشه فوق فوقش ۱۰ روز طول میکشه این عمل تو خواب انجام نشه بعدش دیگه خود بخود این مایع از بدنم خارج میشه…اما بازم بگم خودم بعضی شبا تا صبح بیدارم از بس میترسم اگه همون سر شب بخوابم مطمعنم بازم این عمل انجام میشه حتی هرشب اما خیلی جلو گیری میکنم…خواهشا کمکم کنین واقعا من از این عمل نفرت دارم خودمم‌نمیفهمم چرا اینطوری شدم توروخدا کمکم کنین اگه از این موضوعم نجات پیدا کنم خداشمارو از دنیا و اخرت نجات بده

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      خروج منی در خواب طبق یک سیکل منظم بدن نه تنها بد نیست برای بدن خوب است. شما در این زمینه ها نباید ترس داشته باشید و توصیه می کنم با یک پزشک هم مشورت کنید اگر احساس می کنید که تعداد دفعات آن در خواب زیاد هست.
      وفقکم الله لکل الخیر

  17. هادی می گوید

    با سلام
    این چیزی که در سوال مطرح شده نه استمنا است و نه محتلم شدن اسم این عارضه سکسومنیا است که نوعی اختلال خواب (پاراسومنیا ) میباشد.
    علتش هم بیشتر افسردگی و استرس و اینا ست.
    من خودم هم درگیرش بودم و به پزشک اعصاب و روان(روانپزشک) مراجعه کردم و الان خیلی بهتر شدم.
    لطفا این جوابیه برای این سوالی که پرسیده شده را اصلاح کنید
    و همچنین برای اطلاعات بیشتر در اینترنت عبارت سکسومنیا را سرچ کنید.با تشکر

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      دقت کنید، در خواب جنب شدن برای افراد عادی هم اتفاق می افتد و الزاما همیشه به معنای بیماری نیست.
      شخص چه بیمار باشد، یا سالم باشد و یا به هر علتی در خواب جنب شود، این را احتلام گویند.
      بدیهی است افرادی که دچار بیماری هستند، باید تحت درمان روانپزشک یا روانشناس بالینی قرار بگیرند و افراد عادی با رعایت توصیه های بالا می توانند با این حالت مقابله کنند.
      وفقکم الله لکل الخیر