وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

استفتائات غسل آيت الله مكارم شيرازي

16

 استفتائات غسل آيت الله مكارم شيرازي

 

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي
طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

احكام غسل:

سؤال 85 ـ شخصى 35 سال در غسل کردن، اوّل سمت راست بدن و سپس سمت چپ و در مرحله سوم سر و گردن را غسل داده و با همین وضع حج رفته و نماز خوانده و روزه گرفته است، اکنون چه وظیفه اى دارد؟

جواب: نمازهاى خود را باید تدریجاً و بطورى که به زحمت نیفتد قضا کند; ولى روزه او صحیح است و در مورد حج باید طوافها و نماز طوافها و احتیاطاً سعى و تقصیر را اعاده کند و اگر خودش قادر به انجام این کار نیست از کسانى که به حج یا عمره مى روند بخواهد تا به نیابت او تمام طواف هاى عمره و حج و نمازهاى آنها و همچنین احتیاطاً سعى و تقصیر را از طرف او بجا آورند.

تبصره سایت هدانا:

پاسخ سوال 85 بر اساس فتوای قدیم حضرت آیت الله مکارم شیرازی می باشد، نظر جدید معظم له درباره غسل کردن به صورت زیر هست.

طریقه انجام غسل ترتیبی 

پرسش :طریقه انجام غسل ترتیبی را بیان فرمایید؟

پاسخ :غسل ترتیبی به این صورت است که بعد از نیت، نخست سر و گردن، سپس نیمه راست و پس از آن نیمه چپ را می شوید و رعایت این ترتیب، مستحب است. بنابراین اگر همه بدن به هر صورتی شسته شود غسل صحیح است، هر چند توصیه ما این است که در حد توان این ترتیب را رعایت نمایند و تمام غسلهای واجب و مستحب در عمل با یکدیگر فرقى ندارند مگر در نیّت.

 

 

سؤال 86 ـ این جانب دختر 16 ساله اى هستم که مى خواستم نظر حضرتعالى را در مورد کوتاه نمودن موهاى زاید بدن قبل از ازدواج جویا شوم; زیرا مادرم من را از این کار منع مى کند، ولى دبیران دینى و قرآن در مدرسه همواره به کوتاه نمودن موهاى زاید سفارش مى کنند و مى گویند: «بلند بودن این موها باعث باطل شدن غسل مى گردد» حال وظیفه من چیست؟

جواب: کوتاه کردن موهاى زاید بدن نه تنها اشکالى ندارد، بلکه کار خوبى است; ولى بودن و نبودن آن ضررى براى غسل ندارد، امّا در مواردى که متعارف است دوشیزه ها موهاى زاید را از بین نمى برند (مانند اصلاح ابرو و صورت) بهتر است مراعات عرف و عادت را بکنند.

سؤال 87 ـ افرادى که به علّت قطع نخاع و یا علل دیگر نمى توانند خودشان غسل کنند و مجبورند نایب بگیرند، نایب چگونه باید این افراد را غسل دهد؟

جواب: باید طبق آداب غسل ترتیبى یا ارتماسى آنها را غسل دهند، یعنى در غسل ترتیبى اوّل آب را روى سر و گردن آنها بریزند، سپس طرف راست را بشویند و بعد طرف چپ را، البتّه خود آنها نیّت غسل مى کنند.

سؤال 88 ـ مدّتى قبل، تقریباً در همه امور در دام وسواس افتادم. اکنون تا حدودى آن را از خود دور کرده ام، ولى مشکلى که هنوز دارم طول کشیدن غسل (در حدود 40 دقیقه) و گاهى هم تکرار الفاظ نماز است. لطفاً مرا راهنمایى کنید.

جواب: بهترین راه براى ترک وسواس، بى اعتنایى به آن است; یعنى ملاحظه کنید دیگران چه مقدارى مثلاً براى غسل معطّل مى شوند، شما هم چنین کنید، مثلاً 10 دقیقه یا حدّاکثر یک ربع ساعت، اگر شیطان گفت درست نشد، اعتنا نکنید، عمل شما صحیح است و نگران نباشید، و ما مسئولیّت آن را بر عهده مى گیریم.

احكام جنابت: 

سؤال 89 ـ آیا نوشتن آیات قرآن و اسماى متبرّکه براى حائض یا جنب، مکروه یا حرام است؟

جواب: اگر آن را لمس نکند حرام نیست، ولى بعید نیست مکروه باشد.

سؤال 90 ـ آیا کار کردن (مثل پخت و پز یا شیر دادن بچّه) قبل از انجام غسل جنابت کراهت دارد؟

جواب: امور مزبور کراهتى ندارد، هرچند بهتر است انسان در همه حال با طهارت باشد.

سؤال 91 ـ اگر در آزمایش ادرار شخصى منى مشاهده شود، آیا این شخص جنب محسوب مى شود؟

جواب: اگر منى به صورت مشخّص و نمایان باشد غسل واجب مى شود; ولى اگر آمیخته با ادرار و ظاهراً ناپیدا باشد چیزى بر او نیست.

سؤال 92 ـ گاه در موقع عمل جرّاحى لوله انزال منى در مثانه قرار گرفته و منى با ادرار دفع مى شود، این ترشّحات چه حکمى دارد؟ آیا با این وضعیّت فرایض دینى (نماز، روزه، مسّ خطّ قرآن و توقّف در مساجد) را چگونه انجام دهد؟

جواب: هرگاه منى در ادرار مستهلک شود، یعنى به صورت چیز ناپیدایى درآید، موجب جنابت نمى شود; ولى اگر منى بطور آشکار دفع مى گردد باید غسل کند و اگر مشقّت دارد تیمّم کند; ولى در این گونه موارد معمولاً از قبیل قسم اوّل است.

جواب: اشکالى ندارد.

سؤال 94 ـ اگر رطوبتى از مرد خارج شود که نداند منى است یا آب دیگر، آیا ملاحظه این رطوبت جهت فهمیدن آن که چه نوع رطوبتى است ضرورى است؟ یا بدون مشاهده هم مى توان رأى به پاک بودن آن داد؟

جواب: اگر با مختصر بررسى روشن مى شود باید بررسى کند و الاّ لازم نیست.

منبع: هدانا برگرفته از استفتائات جلد2،حضرت آیت الله مکارم شیرازی.

 

حتما بخوانید

* ویژه نامه احکام طهارت



كليد: استفتائات غسل آيت الله مكارم شيرازي استفتائات غسل آيت الله مكارم شيرازي استفتائات غسل آيت الله مكارم شيرازياستفتائات غسل آيت الله مكارم شيرازي استفتائات غسل آيت الله مكارم شيرازي استفتائات غسل آيت الله مكارم شيرازي استفتائات غسل آيت الله مكارم شيرازي استفتائات غسل آيت الله مكارم شيرازي استفتائات غسل آيت الله مكارم شيرازي  استفتائات غسل آيت الله مكارم شيرازي استفتائات غسل آيت الله مكارم شيرازي استفتائات غسل آيت الله مكارم شيرازي استفتائات غسل آيت الله مكارم شيرازي 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

16 نظرات
  1. M می گوید

    سلام اگر شخصی در غسل ها چنین عمل میکرده که قسمت راست سر و گردن را به همراه نیمه راست بدن شسته و قسمت چپ سرگردن را به همراه سمت چپ بدن غسل می‌داده و فکر میکرده روش ترتیب غسل چنین است و از عمد این کار را نمی‌کرده حکم نماز و روزه هایی که با چنین غسل ها گرفته؟
    مرجع تقلید مکارم‌شیرازی

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      غسل ترتيبي به اين صورت است که بعد از نيت، نخست سر و گردن، سپس نيمه راست و پس‌ازآن نيمه چپ را می‌شوید و رعايت اين ترتيب، مستحب است. بنابراين اگر همه بدن به هر صورتي شسته شود غسل صحيح است، هرچند توصيه ما اين است که در حد توان اين ترتيب را رعايت نمايند و تمام غسل‌های واجب و مستحب در عمل با یکدیگر فرقى ندارند مگر در نیّت.
      وفقکم الله لکل الخیر

  2. نفس می گوید

    سلام خسته نباشید یه مدتی است که درنمازهایم شک دارم مثلا شک میکنم که رکویاسجده یاسوره ای رو خوندم یانه بعضی وقتا به یک ساعت هم طول میکشه لطفا راهنمایی کنیداینجوری ازنماز خسته میشم میخوام نمازقضابخونم دیگه زده میشم لطفا بگین چکارکنم

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      به این شک ها اعتنا نکنید. ساده بگیرید. هر چه شک کردید اعتنا نکنید، شروع کنید به خواندن و تا آخر بروید.
      می توانید نماز یکی از علما را از اینترنت دانلود کنید و نگاه کنید. و به راحتی همانطور نماز بخوانید.
      وفقکم الله لکل خیر

  3. علی می گوید

    سلام خسته نباشید حکم روزه و نماز هاییکه با غسل اشتباه و باطل خوانده شده چیست ایا باید روزه ها را قضا کنیم و کفاره بدهیم تورو خدا پاسخ بدهید دارم دیوانه میشم

    مرجع تقلید ایت الله مکارم شیرازی

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر در یادگیری مسئله کوتاهی نکرده است و به خیال اینکه غسل را درست انجام می داده اعمال را انجام داده است در این صورت روزه ها صحیح اما نمازها باید قضا شود.
      وفقکم الله لکل الخیر

  4. یاسر می گوید

    سلام آیا درست است به نیت غسل وارد حمام شویم ولی فقط بدن رو شتشو کنیم ولی ترتیب رو رعایت نکنیم

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      صرف شستشو و استحمام کفایت نمی کند، بلکه باید همراه با نیت غسل باشد. از نظر حضرت آیت الله مکارم رعایت ترتیب مستحب است.
      وفقکم الله لکل الخیر

  5. حسین می گوید

    باسلام
    میخواستم بدونم دررابطه باغسل اگر بعداز شستن سروگردن سمت راست و سمت چپ بدن را همراه با سمت راست و سمت چپ سروگردن بشوییم چه حکمی دارد؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر منظورتان این هست که سر و گردن را با سمت راست بشوید، و یک بار هم با سمت چپ؛ اشکال ندارد و بلکه مستحب است که در هر قسمت مقداری از قسمت دیگر را غسل بدهد.
      وفقکم الله لکل الخیر

  6. مهشید می گوید

    با سلام ، اگر بعد از غسل با جدا شدن پوست لب متوجه شویم که به مواد آرایشی آغشته بوده حکم غسل چیست ؟ لازم به ذکر است قبل از غسل به وجود مواد آرایشی آگاه بوده و در پاک کردن آن کوتاعی شده

    1. حجت الاسلام دکتر مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر آب به پوست نرسیده و مواد آرایشی مانع بوده است، مجدد غسل را پس از برطرف کردن مانع از سر می گیرد و کامل می کند.
      وفقکم الله لکل الخیر

  7. جواد می گوید

    سلام من مرد مجرد هستم دقیق نمیدونم چند سالم است اما از ۲۰ سال بزرگتر هستم, اماسول? من وقتی که ادرار مکنم بعضی وقتها بعد از ادرار منی که خیلی کمی غاز دار باشه وهتا بعضی از وقتها بدونی غازاست و به توری که حیچ حیسی داشته باشم میاد برون این کاردر هفته ۲یا ۳ بار اتفاق میفته هتا بعز از وقتها سری کار هستم و نمیدام چکارکنم. اگر بیفرماید که دراین سرت من بایت چکار کنم ازشماخیلی خوشحال میشم خیلی زیاد ممنونم.

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر منی خارج می شود غسل جنابت واجب می شود، اگر جایی هستید که به هیچ وجه به آب دسترسی ندارید و نمی توانید به هیچ عنوان غسل کنید، اگر نماز قضا می شود، باید با تیمم نماز را بخوانید!
      اگر واقعا یقین به منی بودن دارید توصیه می کنیم حتما به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.
      علائم منی را از اینجا کلیک کنید و بخوانیدوفقکم الله لکل الخیر

  8. بهزاد می گوید

    باسمه تعالی
    لطفا در پاسخ هایی که بر روی سایت قرار می دهید دقت بیشتری داشته باشید و آنها را بروز نمایید، به عنوان مثال در سوال ۸۵ که در این صفحه ذکر شده پاسخی آمده است که با پاسخ دیگری از سایت خود مرجع تطابق ندارد، لطفا به این صفحه رجوع کنید:

    https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&mid=257090&CatID=-2

    لطفا پیگیری نمایید

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      ۱- از اینکه مخاطب هدانا هستید تشکر می کنم، لازم به ذکر هست چون مخاطبان ما مومنین هستند، در نشر احکام کمال دقت را داریم.

      ۲- برادر بزرگور، آنچه در بالا می بینید مو به مو در سایت آیت الله مکارم شیرازی آمده و ما منتشر کرده ایم، لینک زیر را روی وبسایت حضرت استاد ما آیت الله مکارم شیرازی ببینید:
      http://makarem.ir/main.aspx?reader=1&pid=61771&lid=0&mid=1411

      ۳- بر اساس پیگیری، عزیزان تیم استفتائات معظم له گفتند، که سوال ۸۵ برای فتوای قدیم معظم له هست، و ما هم فتوای قدیم و هم فتوای جدید را همراه با توضیحات در متن قرار دادیم!.
      وفقکم الله لکل الخیر