وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

استفاده خمس در امور خیریه

0

استفاده خمس در امور خیریه

خمس و امور خيريه

پرسش 119 . كسى به واسطه جهل و ندانستن مسأله، سهم سادات و امام معصوم عليه السلام را در كار خيرى صرف كرده است؛ ولى اين مصرف نمودن بدون اجازه مجتهد جامع شرايط انجام گرفته است، تكليف اين شخص چيست؟
همه مراجع: بايد به مرجع تقليدش يا نماينده او، تذكر دهد تا اگر مصلحت ديد، ذمه اش را برى نمايد.1

تبصره. از آنجا كه خمس و سهم امام امرش با مجتهد جامع شرايط است، علم و جهل در آن تاثيرى ندارد و بايد آن را به او تسليم كند و در صورتى كه بدون اجازه او مصرف نموده، بايد مسأله را با او در ميان بگذارد.

1.توضيح المسائل مراجع، م 1834؛ نورى، توضيح المسائل، م 1830؛ وحيد، توضيح المسائل، م 1843. (احكام خمس،پرسمان).


مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

1004: آیا مصرف سهم مبارک سادات در امور خیریه ماننه ازدواج سادات، جایز است؟

ج: سهم سادات مانند سهم مبارک امام(عليه‌السلام) در اختيار ولىّ امر مسلمين است و در صورتى که اذن خاص باشد، مصرف سهم سادات در آنچه ذکر شده، اشکال ندارد.

س 1005: آيا اجازه گرفتن از مجتهدى که مقلد از او تقليد مى‏کند، براى مصرف سهم امام(عليه‌السلام) در عمل خير مثلاً در حوزه علميه يا دارالايتام، ضرورت دارد و يا اجازه هر مجتهدى کافى است؟ و اصولاً آيا اجازه مجتهد ضرورى است؟

ج: اختيار سهمين مبارکين به‌طور کلى مربوط به ولى امر مسلمين است و کسى که بر عهده او و يا در مال وى مقدارى حق امام(عليه‌السلام) يا سهم سادات باشد، بايد آن را به ولىّ امر خمس يا وکيلى که از طرف او اجازه دارد، تسليم کند، و اگر مى‏ خواهد آن را در يکى از موارد مقرر مصرف کند، بايد ابتدا راجع به آن اجازه بگيرد، و در عين حال مکلّف بايد فتواى مرجع تقليد خود را در آن رعايت نمايد. اجوبه الاستفتائات.


مطابق نظر آيت الله سيستانيمطابق نظر آيت الله سيستاني

 مسئله 592ـ آیا سهم امام (ع) را می توان در بنیادهای خیریه خرج کرد در حالی که دهها هزار از مسلمانان به پاره ای نان و یک دست لباس برای پوشاندن اندام خود محتاجند ؟
جواب : در مصرف سهم امام (ع) باید الاهمّ فالاهمّ را مراعات کرد و تشخیص آن بنابر احتیاط موکول به تشخیص فقیه اعلم است که از جهات عمومی ، مطلع می باشد .

منبع: سایت هدانا برگرفته از کتاب فقه برای غرب نشینان، آیت الله العظمی سیستانی.

حتما بخوانيد 

*- ويژه نامه احكام خمس



کلید:استفاده خمس در امور خیریه استفاده خمس در امور خیریه استفاده خمس در امور خیریه  استفاده خمس در امور خیریه  استفاده خمس در امور خیریه  استفاده خمس در امور خیریه  استفاده خمس در امور خیریه استفاده خمس در امور خیریه  مجوز پرداخت وجوهات شرعی اجازه مجتهد برای صرف خمس در امور خیریه

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.