وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

استفاده از زیرزمین مسجد برای مکان ورزشی

0

استفاده از زیرزمین مسجد برای مکان ورزشی

فهرست این نوشتار:

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

استفاده از زیرزمین مسجد برای مکان ورزشی [مصرف موقوفات ]

پرسش :در یکی از روستاها زمينى وقف‏ مسجد گرديده و مردم به نيّت ساختن مسجد كمك كرده‏اند چندين سال در زيرزمين اين مسجد نماز برگزار مى‏گرديد اكنون كه طبقه همكف ساخته شده است از زيرزمين براى نگهدارى وسايل مسجد استفاده مى‏شود و در ايّام محرّم و صفر به عزاداران أبا عبد اللّه (عليه السلام) غذا داده مى‏شود و افراد معذور وارد آن نمى‏گردند آيا مى‏توان از اين زيرزمين براى مكان ورزشى جوانان و نوجوانان استفاده و عوايد حاصل را صرف بناى همان مسجد كرد؟

پاسخ :ورزش براى همگان، مخصوصاً براى جوانان و نوجوانان امر لازمى است؛ ولى مناسب مساجد و حسینیّه ها نیست. لازم است مکان مناسب دیگرى براى آن در نظر گرفته شود.

استفاده از مسجد متروکه برای مکان ورزشی [مصرف موقوفات ]

پرسش :مسجد قديمى در روستايى به علّت اين كه چند مسجد جديد و بزرگ بعد از انقلاب اسلامى ساخته شده ديگر از اين مسجد به طور كلّى استفاده نمى ‏نمايند، در ضمن صيغه وقف‏ هم براى اين مسجد خوانده نشده است، ولى چند سال است كه عدّه‏اى از ورزشكاران اين روستا چون جايگاه ورزشى نداشته از اين مسجد به عنوان باشگاه ورزش باستانى استفاده مى‏ نمايند حال آيا ورزش كردن و تصرف در اين مسجد صحيح است؟

پاسخ :ورزش براى همگان، مخصوصاً براى جوانان و نوجوانان امر لازمى است؛ ولى مناسب مساجد و حسینیّه ها نیست. لازم است مکان مناسب دیگرى براى آن در نظر گرفته شود. در ضمن توجه داشته باشید این مکانها که در آن به نیت مسجد اقامه نماز شده است عملا وقف مسجد شده است و احکام مسجد را دارد ولو اینکه وقف نامه ای وجود نداشته باشد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی .

حتما بخوانيد

*- ويژه نامه احكام خريد و فروش

ویژه نامه احکام جامع سایت هدانا

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.