وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

استاد محمد شجاعی

سایت هدانا در ادامه معرفی سایتها و شخصیت های برجسته مذهبی در این نوبت به معرفی سایت «استاد محمد شجاعی» می پردازد.

2

استاد محمد شجاعی

مؤسسه فرهنگی هنری منتظران منجی « عجل الله تعالی فرجه الشریف » از ابتدای تأسیس خود در سال 1383 با توكل به خداوند سبحان و توسل به ارواح مقدسه ائمه معصومین « علیهم السلام » و استعانت از ساحت مقدس حضرت ولی عصر « علیه السلام » با یاری جمعی از داوطلبان افتخاری كه به اشكال مختلف به این مؤسسه مساعدت نموده اند سعی در توسعه دامنه تاثیر گذاری، تنوع محصولات و تعداد مخاطبین خود در قالب اهداف و راهبردهای خود داشته و تلاش كرده است به نوبه خود “همدلی” و “وفای به عهد” شیعیان حضرت صاحب الامر « علیه السلام » كه مورد تاكید آن وجود مقدس است را ترویج دهد.

این موسسه وظیفه تدوین و نشر آثار استاد شجاعی را بر عهده دارد.

 

نویسندگی و تدوین کتاب
بیان استدلالات قوی و استفاده از آیات قرآن کریم و روایات و ادعیه معصومین علیهم السلام، در مباحث خودسازی و تزکیه نفس، شیوه منحصر به فرد این استاد عالیقدر است که تاکنون آثار مکتوب ارزشمندی را به جا نهاده است.‏

برپایی جلسات سخنرانی
برگزاری بیش از 4000 جلسه سخنرانی در موضوعات گوناگون معرفتی و اخلاقی که در تولید اندیشه‌های متعالی در عرصه‌های مختلف علوم عقلی و نقلی نقش آفرینی نموده و مخاطبان بسیاری را پای درس ایشان آورده است.‏

کارشناس برنامه‌های تلویزیونی
به عنوان کارشناس حوزه مهدویت به دفعات در برنامه‌های تلویزیونی از قبیل آفتاب شرقی، عطر عاشقی، قرار جمعه، این شب‌ها، پرسمان و… حضور یافته‌اند و کلاس خانواده آسمانی از شبکه ماهواره‌ای ولایت نیز پخش می‌گردد.‏

برنامه‌ریزی و مشاوره
از مهمترین فعالیتهای استاد ارائه مشاوره به ‌صورت حضوری و غیرحضوری است که در قالب برنامه‌های شش‌ماهه در زمینه‌های مختلفی از قبیل خانواده، اصلاح سبک زندگی، تربیت فرزندان، دوره‌های رشد معنوی و… ارائه می‌دهند.‏

سفرهای تبلیغی بین المللی
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، سفرهای تبلیغی برون مرزی متعددی به كشورهای آمریكا، آلمان، فرانسه، بلژیک، هلند، اتریش، لبنان، هندوستان، عراق و… داشته‌اند و در برخی از این کشورها پایگاه‌هایی هم زیر نظر ایشان بنا شده‌اند.‏

برگزاری اردوهای معرفتی
از دیگر فعالیتهای آموزشی استاد، برگزاری اردوهای معرفتی با موضوعات توحیدی برای مخاطبان داخلی و خارجی است که عمدتاً به منظور افزایش تأثیرگذاری، با فاصله گرفتن از فضاهای شهری و در مکانهای ویژه‌ای برگزار می‌گردد.‏
از اینجا کلیک کنید و وارد وبسایت منتظران منجی بشوید.

 

علاقمندان برای برطرف کردن مشکلات خصوصی در عرصه های روحی، اخلاقی، تربیتی، خانوادگی و علمی می‌توانند با تکمیل دقیق فرم حاضر از خدمات مشاوره ای موسسه استفاده نمایند.

برای مشاوره با ایشان از اینجا کلیک کنید


زندگینامه تفصیلی

محمد شجاعی متولد ۱۳۴۳ در شهرری است. وی دانش آموخته رشته فلسفه از دانشگاه تهران و طلبه دروس خارج فقه است.

به علت شیفتگی به فراگیرى علوم دین،ایشان بعد از اتمام دورة دبیرستان وارد حوزه علمیه ای در تهران شدند. ایشان در حوزه علیمه زیر نظر استاد مجتهدی تهرانی وارد شده و سال­ها در محضر ایشان کسب فیض نمودند. هم زمان با مشغول شدن به دروس حوزوی، جنگ تحمیلی آغاز شد و در کنار تحصیلات حوزوی، وارد میدان جنگ شده و در عرصه های مختلف با مسئولیت مختلف شرکت داشتند.

ایشان همین طور از محضر اساتید بزرگواری چون علامه حسن زاده آملی، آیت الله جوادی آملی، آیت الله انصاری شیرازی، آیت الله ممدوحی که از شاگران مرحوم آیت الله بهجت بودند، حاج آقا امامی و مرحوم آقای دولابی، کسب فیض نموده اند.

ایشان هم اكنون مدیر مسئول مؤسّسه فرهنگی- هنری منتظران منجی (عج الله) برعهده دارند که مشغول فعالیت های علمی- تبلیغی می باشند.

فعالیت های علمی و تبلیغی

استاد محمد شجاعی  دارای 10 جلد کتاب شامل: آشتی با امام زمان علیه السلام، عزادار حقیقی، دّر و صدف، بازتاب نور، ضرورت خود شناسی، صلوات، پرتوی از اسرار روزه، فرد و  جامعه متعالی، کمالات وجودی انسان، ترجمه مناجات شعبانیه و پیرامون امام زمان علیه السلام است. ضمناً کتاب انسان و ابدیت ایشان هم اکنون آماده چاپ می باشد. درمجموعه مباحث و سخنرانیهای ایشان بیش از 80 مجموعه صوتی وتصویری در موضوعات گوناگون معرفتی و تعدادی مقاله اخلاقی و خانوادگی منتشر و در دسترس علاقمندان قرار دارد. سخنرانیهای ایشان توسط مؤسسه فرهنگی هنری منتظران منجی عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف از چند سال پیش تاکنون در حسینیه اثنی اعشری (هیئت قرائت قرآن) و مسجدالنبی در شهرری، سعادت آباد ، شهر های قم ، کرج ، ورامین و بسیاری از شهرهای کشور بصورت دوره و کارگاه برگزار میشود و همچنان ادامه دارد.

تولید فکر و اندیشه که در نظام جمهوری اسلامی به تعبیر مقام معظم رهبری «نهضت نرم افزاری علم» نام گرفته است، اساسی ترین رمز برپایی و ماندگاری تمدن هاست. پیشینه ی روشن و افتخار آفرین تمدن اسلامی و ایرانی در قرون گذشته مرهون اهتمام رادمردانی است که از طریق بنا کردن « دستگاه تفکر و اندیشه » به این مهم پرداخته اند. تجدید حیات این فرهنگ و تمدن نیز، امروزه ، در دست اندیشمندان و فرهیختگانی از حوزه و دانشگاه است که باید بذر دانش را که در زمین باورهای اصیل فطری و عقلی و آموزه های قرآن و کلام معصومین علیهم السلام نهان شده است با مراقبت و پرورش مداوم به درخت تناور و بالنده ای در مسیر شکوفایی فرهنگ و تمدن اسلامی؛ ایرانی و در جهت کمال نهایی انسان و جامعه بدل نمایند.

استاد محمد شجاعی از جمله مردانی است که در دو دهه گذشته، با دایر کردن حلقه های درس و بحث در این مسیر گام برداشته است. مجموعه آثار مکتوب و صوتی ایشان در حوزه های معارف اصیل دینی تلاشی در راستای این نهضت مقدس و کوششی خستگی ناپذیر برای بنا کردن این دستگاه تفکر است تا با تغذیه از آبشخور کلام آسمانی و تعالیم اهل بیت علیه السلام و اسلام فقاهتی قادر به تبیین رفتارهای مطلوب انسانی و رفع دغدغه های فکری و معرفتی بشر در این چهار چوب، با بیانی رسا و روان باشد. هسته مرکزی مجموعه مباحث و آثار استاد محمد شجاعی بر مبنای مفاهیم انسان شناسی بنا نهاده شده است. در این دیدگاه انسان دارای دو ساحت «فطرت» و «طبیعت» یا «خود» و « ناخود» و جدال مداوم این دو در مسیر سعادت و شقاوت است. جهت گیری صحیح قوای پنج گانه انسانی شامل «حس»، «تخیل»، «وهم»، «عقل»، «فوق عقل» ، که سهتای اول کمالات حیوانی، چهارمی فرشته‌ای و پنجمی کمال انسانی است – انسان را در نگاه ایشان- در نهایت به سوی یک تولد سالم به ابدیت سوق می دهد. در این دیدگاه انسان « موجودی از تولد تا بی نهایت » است که در زندگی ابدی خود برسر سفره ی گذشته خود مهمان می شود. این نگاه با تکامل خود به شکل گیری نظریه ی «نسبت»منتهی می شود. این نظریه از حدیث حضرت رسول صلی الله علیه و اله و سلم و روایت مشابه حضرت باقر علیه السلام بدین مضمون است که میفرمایند : «زندگی این دنیا نسبت به زندگی آخرت، مانند زندگی جنین در رحم مادر نسبت به زندگی دنیا است».

بر اساس این نظریه، انسان با توجه به میزان تلاش خود برای رسیدن به کمالات انسانی در این دنیا به یکی از مراتب تولد در جهان آخرت شامل «تولد ناقص»، «بیمار»، «ضعیف»، «سالم» و «سالم قوی» دست می یابد. هدف انسان در این دنیا همانند هدف جنین، چیزی جز تحصیل توان لازم منطبق با شرایط زیستی آخرت نیست .برای تحصیل این شرایط لازم است بنابر قانون زوجیت که خداوند متعال برای هر چیزی جفت و زوج مخصوص خود را آفریده است، قوه فوق عقل انسان با خداوند متعال که تنها زوج شایسته ی این قوه است قرین شود و فعالیت سایر قوا، « افعال» و «اعمال» ،«ارتباط ها» و «انتخابهای» او باید در طول و هدف آن قوا قرار گیرد تا کمال انسان را باعث شود. در صورتی این فرایند به صورت مطلوب طی شود و انسان با فهم عمیق از قدر و قیمت خویش در جستجوی خدا باشد تقرب الهی که همان تشبه به خداوند سبحان است حاصل شده و جزای نیکوی این تشبه سکونت ابدی در جوار قرب الهی است . نظریه نسبت که توسط استاد شجاعی شرح و بسط داده می شود و آن را تا مقام یک دستگاه فکری ارتقاء می دهد؛ از چنان جامعیت و غنایی برخوردار است که گسترده های وسیعی از ابعاد وجودی نفس و انسان و خانواده و حیات قبل از خلقت و تولد و دنیا و آخرت را در بر می گیرد و ظرفیت حل مسأله را به نحو شایسته و تمام دارا می باشد. ایشان در این منظومهی گفتمانی گاهی روش ها و راهبردهای اساسی رسیدن به حیات طیبهی انسانی، مانند آنچه که در مجموعه سخنرانی‌های «حلم» و «مهرورزی» آمده است را تعیین میکند و زمانی هم آفات و موانع رسیدن به آن حیات را در قالب مباحثی چون «دشمن شناسی»، «غضب» و «کینه» طرح و بررسی می نماید . در همین چهار چوب مقصد نهایی و مطلوب واپسین انسان در چهار چوب موضوعاتی چون «معاد»، «مقام محمود»، «رضا» پی گرفته می شود.

در نگاه استاد شجاعی مجموعه معارف اسلامی اعم از کلامی و فقهی جز در پیوند و سمت گیری آنها با موضوع ولایت و وجود مقدس حضرت صاحب الامر علیه السلام معنا نمی یابد؛ انتظار حقیقی و امید بخش از رهگذر کسب معرفت اصیل درباره خدا و اهل بیت و معاد برای انسان معنا پیدا می کند و معرفت راستین امام زمان هم از طریق آگاهی انسان از مبداء خلقت و مقصد نهایی او و قواعد حرکت در این مسیر دست می دهد. آنچه که به مباحث استاد محمد شجاعی جذابیت و غنا بخشیده و موجبات استقبال بسیاری از مشتاقان ازمباحث طرح شده توسط ایشان در اقصی نقاط کشور و حتی خارج از کشور را فراهم آورده است؛ در مواردی چون: روزآمدی و کاربردی بودن، مسأله محوربودن، ریشه یابی امور در عمق وجود انسان، انطباق با مبانی اسلام فقاهتی؛ روحیه ی جهادی ایشان، کالبد شکافی موضوعات و آشنایی خوب نسبت به جریانات و مسائل روز کشور قابل دستیابی است.

*آنچه به عنوان بیوگرافی ایشان مطرح شده است برگرفته از وبسایت ایشان می باشد.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

2 نظرات
  1. زهرا عبداللهی می گوید

    مباحث استاد برای من نو بودند، طرح مبحث نسبت برایم بسیار جذاب و جالب و قابل پذیرش بود ، دانستین همین چند پاراگراف در این سایت کافی است تا زندگی بسیاری از افراد نا‌آگاه و بی‌هدف را به کل تغییر دهد. این دیدگاه ناب ارزش دارد که از کانالهای تلویزیونی در اختیار عموم قرار گیرد سپاسگزارم

  2. جعفر می گوید

    باسلام لطفا درمورد صحبتهای اقای شجاعی در قسمت مهارت های زندگی درمورد سوال پرسیده شده برای رضایت والدین در مرحله آخر ازروش تندمثل اعتصاب غذا،خودکشی،قرص ،دار ،پشت بام توضیح دهید (درسخنرانی ۵۳٫۳دردقیقه ۳۶دقیقه چندثانیه مهارت زندگی)