وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

از نظر امام علی در چه اموری نباید با زنان مشورت کرد

0

از نظر امام علی در چه اموری نباید با زنان مشورت کرد

حضرت آیت الله جوادی آملی
حضرت آیت الله جوادی آملی

 

 

مشورت با زنان

 

آيا اين گفته حضرت على (علیه السلام)  در بيان وهن عقول زنان است كه فرمودند: «ايّاك و مشورة النساء فانَّ رأيهنّ الى اَفنٍ و عزمهنّ الى وهن»[168] بپرهيز از مشورت با زنان كه رأى آنان ناقص و تصميم آنان سست است. وكلاً چنين مسئله اى شامل حال تمام زنان اعم از تحصيل كرده و تحصيل نكرده است؟!

 

چنين تعبير هايى به لحاظ غلبه خارجى موضوع در زمان بيان آن است. يعنى در آن زمان اين صنف گرانقدر (يعنى زنان) از تعليم و تربيت صحيح محروم بوده اند در صورتى كه اگر شرايط درست براى فراگيرى آن ها در صحنه تعليم و تربيت فراهم شود اگر غلبه بر عكس نشود لااقل غلبه با مردان نخواهد بود تا منشأء نكوهش گردد.

يعنى اگر زنان در پرتو تعليم صحيح و تربيت وزين پرورش يابند و چون مردان بيانديشند و چون رجال تعقّل و تدبّر داشته باشند تمايزى از اين جهت با مردها ندارند و اگر گاهى تفاوت ديده شود، همانند تفاوتى است كه در اين مورد بين خود مردها نيز مشهود است.

مثلاً اگر زنان مستعد به حوزه ها و دانشگاه هاى علمى راه يابند و همانند مردان به فراگيرى علوم بپردازند و در دروس مشترك آگاهى كامل يابند ديگر نمى توان گفت رواياتى كه در نكوهش زنان آمده و احاديثى كه در پرهيز از مشورت با آن ها وارد شده و دلايلى كه در نارسايى عقول آنان رسيده اطلاق دارد و هيچگونه استثنايى نسبت به زنان دانشمند و محقق ندارد، بلكه قطعاً اين گونه زنان، مستثنى خواهند بود و زنها در اين زمينه تمايزى با مردها ندارند. (37 ـ 36)

 

منبع: هدانا برگرفته از  «توصیه ها،پرسش ها و پاسخ ها حضرت آیت الله جوادی آملی»

 

 

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.