وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

از ديدگاه روايات لقمان چگونه حكمت خود را به دست آورد؟

0

از ديدگاه روايات لقمان چگونه حكمت خود را به دست آورد؟

از ديدگاه روايات لقمان چگونه حكمت خود را به دست آورد؟

در بعضى از روايات آمده است كه شخصى به لقمان گفت «مگر تو با ما شبانى نمى ‏كردى؟ در پاسخ گفت آرى چنين است.

سؤال كننده پرسيد پس از كجا اينهمه علم و حكمت نصيب تو شد؟ در پاسخ گفت «اين به خواست خدا بود، و اداء امانت كردن، و راستگويى و سكوت در برابر آنچه به من مربوط نبود».

در ذيل روايتى از پيامبر گرامى اسلام (ص) چنين آمده است «روزى لقمان در وسط روز براى استراحت خوابيده بود، ناگهان ندائى شنيد كه اى لقمان آيا مى‏خواهى خداوند تو را خليفه در زمين قرار دهد كه در ميان مردم به حق قضاوت كنى؟ لقمان در پاسخ ندا گفت: اگر پروردگارم مرا مخير كند، راه عافيت را مى‏پذيرم و تن به اين آزمون بزرگ نمى ‏دهم ولى اگر فرمان دهد فرمانش را به جان پذيرا مى‏شوم، زيرا مى‏دانم اگر چنين مسئوليتى بر دوش من بگذارد حتماً مرا كمك مى‏كند و از لغزشها نگه مى‏داد.

فرشتگان در حالى كه آنها را نمى‏ديد گفتند اى لقمان براى چه؟ گفت: براى اينكه داورى در ميان مردم سخت‏ترين منزل گاهها، و مهمترين مراحل است. و امواج ظلم و ستم از هر سو متوجه آن است، اگر خدا انسان را حفظ كند شايسته نجات است و اگر راه خطا برود از راه بهشت منحرف شده است كسى كه در دنيا سربزير و در آخرت سربلند باشد بهتر از كسى است كه در دنيا سربلند و در آخرت سربزير باشد، و كسى كه دنيا را بر آخرت برگزيند به دنيا نخواهد رسيد و آخرت را نيز از دست خواهد داد فرشتگان از منطق جالب لقمان در شگفتى فرو رفتند، لقمان اين سخن را گفت و به خواب فرو رفت، و خداوند نور حكمت در دل او افكند، هنگامى كه بيدار شد زبان به حكمت گشود».

قصه هاى قرآن، حضرت آيت الله مكارم شيرازى

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.