وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

ازدواج با بدحجاب

0

ازدواج با بدحجاب

 

 

وقتی اسلام اجازه ازدواج با زنان اهل کتاب که مسایلی مانند حجاب و نماز و روزه و… را رعایت نمی کنند را به مرد مسلمان می دهد آیا می توان چنین نتیجه گرفت که از نظر اسلام اعتقادات  مربوط به خود فرد است و می توان با زن مسلمان بدحجاب ازدواج نمود و در کمال آرامش، زندگی مسالمت آمیز و سرشار از محبت و عشق داشت؟

 

 

ازدواج یکی از مهمترین حوادث و رویدادها زندگی است و نقش مهمی در سرنوشت و سعادت و خوشبختی انسان و آینده فرزندان او دارد و اگر با این مسئله مهم برخوردی سطحی و احساسی صورت گیرد، پی آمدهای ناگواری به بار خواهد آمد.

تناسب، همتایی و کفو همدیگر بودن جزو حساس ترین نکاتی است که باید در انتخاب همسر مورد توجه قرار گیرد. که این مسئله خود داری جنبه های مختلفی از جمله موارد ذیل می باشد:

الف. تدین و میزان پای بندی به دستورات شرع.

ب. همتایی و هماهنگی فرهنگی و فکری.

ج. همتایی اخلاقی و پای بندی به آداب اخلاقی.

با توجه به آنچه گفته شد در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که:

1. از نظر شرعی زنان اهل کتاب مانند مسیحی، یهودی و زرتشتی را می شود به عقد موقت درآورد ولی ازدواج دایم با آنان جایز نیست مگر این‌که به اسلام ایمان بیاورند کما این‌که در قرآن کریم می خوانیم:

«وَ لا تَنْکِحُوا الْمُشْرِکاتِ حَتَّی یُؤْمِنَّ وَ لَأَمَةٌ مُؤْمِنَةٌ خَیْرٌ مِنْ مُشْرِکَةٍ وَ لَوْ أَعْجَبَتْکُمْ وَلا تُنْکِحُوا الْمُشْرِکینَ حَتَّی یُؤْمِنُوا وَ لَعَبْدٌ مُؤْمِنٌ خَیْرٌ مِنْ مُشْرِکٍ وَ لَوْ أَعْجَبَکُمْ أُولئِکَ یَدْعُونَ إِلَی النَّارِ وَ اللَّهُ یَدْعُوا إِلَی الْجَنَّةِ وَ الْمَغْفِرَةِ بِإِذْنِهِ وَ یُبَیِّنُ آیاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُونَ»[318]؛

«و با زنان مشرک و بت پرست، تا ایمان نیاورده اند، ازدواج نکنید! (اگر چه جز به ازدواج با کنیزان، دسترسی نداشته باشید؛ زیرا) کنیز با ایمان، از زن آزاد بت پرست، بهتر است؛ هر چند(زیبایی، یا ثروت، یا موقعیت او) شما را به شگفتی آورد.

و زنان خود را به ازدواج مردان بت پرست، تا ایمان نیاورده اند، در نیاورید! (اگر چه ناچار شوید آنها را به همسری غلامان با ایمان درآورید؛ زیرا) یک غلام با ایمان، از یک مرد آزاد بت پرست، بهتر است؛ هر چند (مال و موقعیت و زیبایی او،) شما را به شگفتی آورد. آنها دعوت به سوی آتش می کنند؛ و خدا دعوت به بهشت و آمرزش به فرمان خود می نماید، و آیات خویش را برای مردم روشن می سازد؛ شاید متذکر شوند!»

این آیه به روشنی گویای آن است که زنان و مردان نقش مهمی در انحرافات اعتقادی همسران خود دارند از همین‌رو نمی توان ادعا نمود که پس از ازدواج می توان به راحتی نسبت به اعتقادات خود پایبند بود و نقش همسر را در این زمینه نادیده گرفت. به ویژه این‌که ازدواج پایه اصلی تکثیر نسل و پرورش و تربیت فرزندان و گسترش جامعه است و محیط تربیتی خانواده در سرنوشت فرزندان، فوق العاده مؤثر است بدیهی است که ازدواج با بیگانگان در سوق دادن فرزندان به بی اعتقادی نقش اساسی را بازی می کند.

2. وقتی علاقه دو نفر آنچنان به هم زیاد باشد که بخواهند یک عمر با هم زندگی کنند و مستحکم ترین رابطه را با هم برقرار کنند چه‌طور در اساسی ترین مسئله زندگی که جهان بینی است اختلاف نظر دارند. اعتقاد انسان مبنای رفتار و عمل انسان می باشد چه‌طور دو نفر با دو مرام و اعتقاد صددرصد ضد هم می توانند با تفاهم کامل عاشقانه با یکدیگر زندگی نمایند بلکه نتیجه چنین ازدواجی عدم تفاهم روحی در منزل، در تربیت فرزند و در رفتار اجتماعی است و یا خطر انحراف عقیدتی و استحاله فکری را به دنبال خواهد داشت.

3. زمانی افراد می توانند نسبت به آینده دختر بدحجاب امیدوار باشند که ابتدا درباره وی و خانواده‌اش تحقیق نمایند که آیا  بدحجابی و یا بی حجابی او نوعی سهل انگاری و غفلت است و یا ریشه‌دار و برخاسته از تربیت خانوادگی اوست. تنها در صورت این‌که بی حجابی وی از روی غفلت باشد می توان به آینده امید داشت که محجبه گردد. اما اگر فرهنگ خانوادگی و اطرافیان او پایبند نیستند، ازدواج با او خطرناک است.

[318]. بقره (2)، آیه 221.

منبع: سایت هدانا برگرفته از پرسش ها و پاسخ ها «نگاهی دوباره به مسئله حجاب»

حتما بخوانيد

ویژه نامه موضوعات گوناگون و متفرقه

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.