وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

اختلاف در چگونگی مراسم عقد و ازدواج با نامزد

0

اختلاف در چگونگی مراسم عقد و ازدواج با نامزد

احتراما من مدت 9 ماه است كه همسرم را عقد كرده ام، مشكل بنده سر مراسم عروسي است من چون به تعاليم ديني معتقدم نظرم بر اين است كه با همسرم به عنوان شروع زندگي به زيارت امام رضا(ع) برويم و زندگي را با نور ولايت آن حضرت و همچنين زندگي بدون تجمل را آغاز كنيم اما از طرفي همسرم با اين كار مخالف است و حاضر نيست به اين گونه و با اين روش زندگيمان را شروع كنيم و از طرفي هم در توان من و خانواده ام نيست كه مراسم بگيريم لذا اين عامل باعث دعواي من و همسرم شده و حتي چند بار هم مي خواسته ام اقدام به طلاق كنم از طرفي هم، ديگر خسته شده ام و هر روز فكرم را مشغول كرده است بعضي وقتها به خودم مي گويم اگر مقداري بيشتر تحقيق كرده بودم شايد همسر مؤمن تري نصيبم مي شد.

 

پاسخ:

خوشحاليم از اين که به ما نامه نوشته و مشکلتان را در ميان گذاشته ايد. سعی ما نيز بر آن است که در حد توانمان شما را در حل مشکلتان یاری دهیم.
الف: برادر عزيز، دوران عقد يکی از مقاطع مهم ازدواج است که لازم است زن و شوهر، در کنار ارضای بخشي از نيازهای عاطفی و جنسی خود، سعی در شناخت روحيات و اخلاق يک ديگر بنمايند. دوران عقد بسته به نحوه برخورد دختر و پسر با آن، می تواند دورانی بسياری لذت بخش يا رنج آور برای آنان باشد. از نکاتی که لازم است در مورد دوران عقد به آن توجه شود آن است که اين دوران نبايد زياد طولانی شود، چون می تواند مشکلاتی را برای افراد فراهم آورد.

 

يکی از مشکلات دوران عقد که عمدتاً بر اثر طولانی شدن زمان عقد به وجود می آيد ، برجسته شدن نقاط ضعف احتمالی و ايجاد ترديدهای بيجا در دختر و پسر است. لذا دختر و پسر بايد مواظب رفتارها و برخوردهای خود با همسر باشند و از هر گونه درگيری لفظی يا با ديگری، اجتناب کنند. جلوی ورود هر گونه افکار انحرافی به ذهن خود را بگيرند و هميشه عشق و علاقه به همسر را در ذهن خود بپرورانند.

 

ب: به اين نکته توجه داشته باشيد که هيچ دختر و پسری را نمی توان يافت که از همه جهات با يک ديگر متناسب و هماهنگ باشند. لذا اگر با دختر ديگری هم ازدواج می کرديد، چه بسا تفاوت ديدگاه و نگرش بيشتری با او می داشتيد و در نتيجه مشکلاتتان نيز، افزون تر می بود. گذشته از اين که طلاق و جدایی چيزی از مشکلاتتان را حل نمی کند و بلکه بر مشکلاتتان می افزايد.

 

 

اصولا مشکلی که ذکر کرده ايد به هيچ وجه نمی تواند توجه قابل قبولی برای اقدام به طلاق باشد. اين مشکل و بسياری از مشکلات دوران عقد يا پس از آن را می توان با کمی صبر و تحمل از سر گذراند. لذا توصيه ما اين است که به جای توجه به نکات منفی همسرتان، به نقاط مثبت ايشان بنگريد. مطمئنا همسرتان دارای نقاط مثبتی هست که در نظرتان برجسته باشد و او را خاطر برخورداری از آن ها، دوست بداريد. او را با ديگران مقایسه نکنيد. به هر حال، افراد، دارای نقاط مثبت و منفی هستند و شما هيچ فردی را نخواهيد يافت که از هر جهت کامل باشد. توصيه اکيد ما اين است که صبر و تحملتان را از دست ندهيد و کاری نکنيد که موجب پشيمانی تان گردد.

 

ج: هنگامی که دختر و پسری با هم عقد ازدواج می بندند، در واقع شريک زندگی دائمی خود را انتخاب می کنند و می خواهند تا آخر عمر در کنار هم با دوستی و صلح و صفا زندگی کنند. دختر و پسر پس از آن که خطبه عقد ميان آنان خوانده شد، نزديک ترين و صميمی ترين افراد به يک ديگر هستند. خواسته های ديگری را مانند خواسته خود می دانند و تا حد امکان (البته به صورت منطقی و در محدوده موازين شرعی) سعی می کنند آن را برآورده سازند. لذا توصيه می کنيم فکر طلاق يا آرزوی ازدواج با ديگری را برای هميشه از سر خود بيرون کنيد. زيرا اين افکار، هيچ نتيجه ای جز بدتر شدن برخورد شما با همسرتان و برهم خوردن روابط حسنه شما نتيجه ای در بر ندارد.

 

 

د: آنچه از شرع مقدس رسيده، مستحب بودن وليمه( شام يا نهار دادن) است. ولي نوع غذا ومقدار آن تابع عرف مردم و وضعيت اقتصادي، اجتماعي خانواده عروس و داماد است. به عنوان مثال تعداد مهماناني که دعوت مي شود بستگي دارد به اين که توانايي فرد در پذيرايي از آنها چقدر باشد اگر واقعا توانايي دارد، همه فاميل عروس وداماد را دعوت مي کند و اگر اين توانايي را ندارد خويشاوندان خيلي نزديک را دعوت مي کند. شيوه منطقی حل مشکل شما نيز آن است که اگر توان برپايی مراسم عروسی پرخرج را نداريد، با دوستی و صميميت در فرصتی مناسب و به دور از هر گونه تنش، در اين باره با همسرتان و خانواده محترمشان صحبت کنيد. وضعيت مالی و اقتصادی تان را با صداقت تمام برای آنان توضيح دهيد و از آنان بخواهيد در اين باره با شما همراهی کنند.

 

می توانيد به آنان پيشنهاد دهيد که اگر لزوما بايد مراسم عروسی ترتيب داده شود، اين مراسم را در کمال سادگی و صرفا با دعوت از فاميل های نزديک برپا کنند.
به هر حال، توجه به اين نکته را حائز اهميت می دانيم که مشکلاتی که در دوران عقد و هنگام عروسی شما به وجود آمده، منحصر به شما نيست. اين گونه مشکلات در بسياری از خانواده ها به وجود می آيد. با صبر و حوصله و تحمل بالا با اين مسائل برخورد کنيد. مراسم عروسی را برای همسرتان و خانواده اش تلخ نسازيد.

 

به هر حال، آنان اکنون خويشاوندان نزدويک شما هستند و از شما انتظار دارند که در صدد خوشحال کردن آنان باشيد. طولی نمی کشد که اين مشکلات تمام می شود و فقط خاطرات آن ها بر جای می ماند. سعی کنيد به گونه ای برخورد کنيد که هنگام ياد کردن از آن ها خاطرات خوشی به ذهن شما و همسرتان خطور کند نه آن که از يادآوری آن ها، اندوهگين شويد. انشاء الله با درايت و پختگی زندگی مشترک خود را با شيرينی و خوشی آغاز کنيد. ما هم ازدواج شما را به شما تبريک می گوييم. موفق باشيد.

پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.