احکام طنز پردازی از نظر اسلامReviewed by مهدي يوسف وند on Nov 15Rating: 5.0

احکام طنز پردازی از نظر اسلام

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س 1185: آیا دیدن یا شنیدن برنامه‏ های طنز از رادیو و تلویزیون اشکال دارد؟

ج: گوش‌دادن به برنامه ‏هاى طنز و نمايش‏هاى فکاهى و ديدن آنها اشکال ندارد مگر آن که مستلزم اهانت به مؤمنى باشد.

س: گفتن يا شنيدن لطيفه‌هاى رايج در کشور که مربوط به اقوام مختلف است چه حکمى دارد؟

ج) اگر غيبت بوده و يا موجب اذيت و هتک مؤمنى باشد، جايز نيست.

س: مى خواستم بدانم که: اگر به جاى محمد به دوستان خودمان بگوييم ممد اشکالى دارد يا نه؟

ج) اشکال ندارد ولى مناسب است اسم را صحيح بگوييد، و اگر اينگونه ناميدن موجب ايذاء يا هتک او شود جايز نيست.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

ماهیت طنز و مطایبه شرعی [طنز و فکاهی]

پرسش : ماهیّت طنز و مطایبه، با رعایت موازین شرعى چیست؟

پاسخ : طنز و مطایبه شرعى همان سخنان نشاط انگیزى است که مشتمل بر یکى از محرّمات مانند توهین، هتک، غیبت، و فساد جنسى نباشد.

ویژگی طنز دینی [طنز و فکاهی]

پرسش : به نظر شما ویژگى شرعىِ طنز دینى کدام است؟
پاسخ : طنز دینى آن است که اوّلا: هدف صحیحى را دنبال کند. و ثانیاً: خالى از خلاف شرع باشد.

حکم شرعی برنامه های طنز و تقلید صدا [طنز و فکاهی]

پرسش : لطفا بفرمایید که تماشا کردن برنامه هایی که در آن طنز پردازی می شود و یا تقلید صدای افراد را می کنند چه حکمی دارد؟

پاسخ : هرگونه طنز و تقلید صدا و حرکات که موجب آزار یا اهانت به افراد شود شرعاً جایز نیست ونگاه کردن به آن نیز اشکال دارد.

طنز پردازی بدون هتک حرمت [طنز و فکاهی]

پرسش : اگر طنز به گونه ای در جامعه ترویج یابد که دیگر هتک حرمت و توهین حساب نشود، یا به دلیل وجود قرائن حالیّه یا مقالیّه، باعث اذیّت و ایذا نگردد، چه حکمی دارد؟

پاسخ : در چنین فرضی اشکالی ندارد.

ارائه مطالب جدی و واقعی در قالب طنز [طنز و فکاهی]

پرسش : آیا شرعاً مى توان مطالب جدّى و حقیقى را با لعاب نازک اندیشى و نازک گویى، ظریف کارى و لطیف پردازى، همراه بافکاهى و مطایبه طنز، ارائه کرد؟

پاسخ : هرگاه خالى از سخن خلافى باشد، و اهداف سازنده اى حاصل گردد، اشکالى ندارد.

لطیفه و جوک با مضامین توهین به پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) [طنز و فکاهی]

پرسش : اگر شخصی مسلمان (به ظاهر)، عاقل، بالغ، رشید، غنی از نظر اقتصادی (بدون مشکل اقتصادی) لطیفه یا جوک هایی را آزادانه و به اختیار کامل خود با مضامین و حاوی توهین، ناسزاگویی و فحش نعوذ بالله به پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) و ائمه اطهار(علیهم السلام) یا حضرت امام (ره) و روحانیت بیان کند حکم شرعی وی چیست؟

پاسخ : اگر در عرف مصداق اهانت و اسائه به معصومین (علیهم السلام) محسوب شود و او از این مطلب آگاه است، سبب ارتداد او می گردد و احکام مرتد با نظر حاکم شرع درباره او جاری می شود.

استفاده از برنامه های طنز برای حفظ ارزش های اسلامی [طنز و فکاهی]

پرسش : آیا مى توان از برنامه هاى طنز و شوخى و خنده و تفریح و سرگرمى، در جهت ارزشهاى اسلام و انقلاب و فقه اسلامى استفاده کرد؟

پاسخ : کاملا امکان پذیر است; مشروط بر این که در محتواى آن دقّت کافى شود.

طنز در اسلام و سیره معصومین (علیهم السلام) [طنز و فکاهی]

پرسش : آیا در روایات طنز وجود دارد؟ آیا مى توان طنز را به طنز قرآنى و روایى تقسیم کرد؟
پاسخ : در تواریخ اسلامى، و سیره پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله)، یا ائمّه هدى(علیهم السلام)دیده مى شود.

معیار طنز ممدوح و مذموم [طنز و فکاهی]

پرسش : طنز و نقد مذموم، از طنز و نقد و مزاح ممدوح، با چه معیارى جدا مى شود؟

پاسخ : معیار، رعایت موازین شرعى، و جدا کردن حلال از حرام است.

تضییع اوقات مردم با نمایش فیلم های بی محتوا [طنز و فکاهی]

پرسش : آیا تضییع اوقات مردم، در قالب فیلم، نمایشنامه، شعر خوانى و خاطره گویى از طریق برنامه هاى سرگرم کننده کم محتوى، و نمایشهاى سبک و بى مغز شرعاً جایز است؟

پاسخ : اگر صرفاً تضییع اوقات باشد، کار خوبى نیست، ولى اگر بدآموزى و خلاف شرع در آن باشد، حرام است.

ویژگی طنز دینی [طنز و فکاهی]

پرسش : به نظر شما ویژگى شرعىِ طنز دینى کدام است؟

پاسخ : طنر دینى آن است که اوّلا: هدف صحیحى را دنبال کند. و ثانیاً: خالى از خلاف شرع باشد.

دروغ گفتن در برنامه های طنز [طنز و فکاهی]

پرسش : دروغهایى که در برنامه هاى طنز و سرگرم کننده گفته مى شود، چه حکمى دارد؟

پاسخ : هرگاه قرینه اى بر جدّى نبودن وجود داشته باشد، اشکالى ندارد.

توهین و استهزاء دیگران در برنامه های طنز [طنز و فکاهی]

پرسش : استهزا و توهین به دیگران در برنامه هاى تفریحى طنز چه حکمى دارد؟

پاسخ : اگر واقعاً توهین باشد، جایز نیست.

لطیفه گویی در مورد اهالی مناطق خاص [طنز و فکاهی]

پرسش : لطیفه هایى که درباره اهالى برخى مناطق ایران گفته مى شود، در چه محدوده اى مجاز، و در چه صورت حرام مى باشد؟

پاسخ : در مواردى که باعث هتک اهالى آن منطقه شود، جایز نیست.

لطیفه گویی در مورد ملل غیر مسلمان [طنز و فکاهی]

پرسش : لطیفه هایى که درباره ملل غیر مسلمان گفته مى شود، چه حکمى دارد؟ در مورد ملل مسلمان چطور؟

پاسخ : در هر دو مورد باید ادب اسلامى رعایت شود، و هتک و توهینى به عمل نیاید. مگر ملّتهایى که محارب با مسلمین هستند.

استفاده از صدای زنان برای ایجاد طنز و خنده [طنز و فکاهی]

پرسش : آیا استفاده از صداى زنان، و رفتار و کردار آنان، در عرصه هاى هنرى، در قالب طنز و ایجاد خنده و شادى جایز است؟

پاسخ : زنان باید در همه حال، وقار اسلامى خود را حفظ کنند.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی


مطابق نظر آيت الله سيستاني

مطابق نظر آيت الله سيستاني

پرسش: گاهی در بین مردم یا رسانه ها مطالبی به صورت طنز در مورد اقوام، گویشها وفرهنگهای مختلف کشورمان بیان می شود که موجب رنجش خاطر می گردد. حکم این گونه مطالب چیست؟

پاسخ: غیبت نیست ولی اگر مستلزم اهانت وانتقاص باشد از این جهت حرام می شود.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام رسانه ها

جک و لطیفه درباره قومیت ها از نظر مراجع

حکم تقلید صدا و لهجه از نظر مراجع

حدیث درباره غیبت

در چه صورتي غيبت اشكال ندارد

تعریف دقیق غیبت چیست

حکم غیبت فاسق که علنی گناه می کند

رد مظالم چیست و چگونه پرداخت مي شود



احکام طنز پردازی از نظر اسلام احکام طنز پردازی از نظر اسلام احکام طنز پردازی از نظر اسلام احکام طنز پردازی از نظر اسلام احکام طنز پردازی از نظر اسلام احکام طنز پردازی از نظر اسلام احکام طنز پردازی از نظر اسلام احکام طنز پردازی از نظر اسلام احکام طنز پردازی از نظر اسلام احکام طنز پردازی از نظر اسلام احکام طنز پردازی از نظر اسلام احکام طنز پردازی از نظر اسلام احکام طنز پردازی از نظر اسلام

این مطلب را به دوستان خود معرفی کنید:
افسرانفیس نماکلوب