وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

احكام واجب و حرام دستشويي

0

احكام واجب و حرام دستشويي

مطابق نظر آيت الله سيستاني
مطابق نظر آيت الله سيستاني

امور واجب يا حرام هنگام تخلّی

 

مسأله ۶۵. در هنگام تخلّی و مواقع دیگر واجب است انسان، عورت و شرمگاه خود را از كسانی كه مكلّفند، هرچند مثل خواهر و مادر با او محرم باشند و همچنین از دیوانه و بچّه، اگر ممیز باشند یعنی خوب و بد را می‌‌فهمند، بپوشاند ولی زن و شوهر لازم نیست عورت خود را از یكدیگر بپوشانند.

مسأله ۶۶. لازم نیست فرد با چیز مخصوصی عورت خود را بپوشاند و اگر مثلاً با دست هم آن را بپوشاند كافی است.

مسأله ۶۷. موقع تخلّی باید بنابر احتیاط لازم، جلوی بدن یعنی شكم و سینه رو به قبله یا پشت به قبله نباشد و منظور از قبله جهتی است كه وقتی انسان قبله را می‌داند و اضطراری هم ندارد باید نماز را به آن طرف بخواند.

مسأله ۶۸. اگر موقع تخلّی طرف جلوی بدن كسی رو به قبله یا پشت به قبله باشد و عورت خود را از قبله برگرداند، کافی نیست و احتیاط مستحب آن است كه حتّی در صورتی که جلو بدنش رو به قبله یا پشت به قبله نیست، عورت را رو به قبله یا پشت به قبله ننماید.

مسأله ۶۹. احتیاط مستحب آن است كه طرف جلوی بدن در موقع استبراء (كه احكام آن بعداً گفته می‌‌شود) و موقع تطهیر مخرج ادرار و مدفوع، رو به قبله و پشت به قبله نباشد و در صورتی كه فرد می‌‌داند قطره یا قطرات اندکی از ادرار در مجرا باقی مانده و با عمل استبراء بیرون می‌‌آید، این احتیاط، شدیدتر می‌‌باشد.

مسأله ۷۰. اگر برای آنكه نامحرم او را نبیند، مجبور شود یا رو به قبله بنشیند و یا پشت به قبله بنشیند، بنابر احتیاط لازم، باید پشت به قبله بنشیند.

مسأله ۷۱. احتیاط مستحب آن است كه بچّه را در وقت تخلّی رو به قبله یا پشت به قبله ننشانند.

مسأله ۷۲. در مکان هایی كه مستراح آن رو به قبله یا پشت به قبله ساخته شده- خواه از روی عمد باشد یا اشتباه یا ندانستن مسأله – بنابر احتیاط واجب باید به هنگام تخلّی طوری بنشیند كه رو به قبله یا پشت به قبله نباشد.

مسأله ۷۳. اگر مکلّف قبله را نمی‌داند بنابر احتیاط واجب، برای او تخلّی جایز نیست مگر بعد از آنكه از شناخت قبله ناامید شود و منتظر ماندن امكان نداشته باشد یا انتظار كشیدن، سختی فوق العاده داشته یا ضرری باشد و در هواپیماها و قطارها و كشتی‌‌ها نیز باید همین معنا را مراعات كرد.

مسأله ۷۴. در چهار جا تخلّی حرام است:

  1. كوچه‌‌های بن بست، چنانچه صاحبان آن اجازه نداده باشند و همچنین كوچه‌‌ها و راه‌‌های عمومی در صورتی كه موجب ضرر به عابرین باشد.
  2. ملک كسی كه اجازه‌‌ تخلّی نداده است.
  3. جایی كه برای عدّه‌‌ مخصوصی وقف شده است، مثل بعضی از مدارس.
  4. روی قبر مؤمنین در صورتی كه بی‌‌احترامی به آنان باشد بلكه حتّی اگر بی‌‌احترامی هم نباشد، مگر اینكه زمین از مباحات اصلی باشد و همچنین هر جایی كه تخلّی موجب هتک حرمت به یكی از مقدّسات دین یا مذهب شود. رساله توضيح المسائل آيت الله سيستاني.

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانید

* ویژه نامه احکام طهارت



كليد:احكام واجب و حرام دستشويي احكام واجب و حرام دستشويي احكام واجب و حرام دستشويي احكام واجب و حرام دستشويي احكام واجب و حرام دستشويي

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.