وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

احرام بستن پيش از ميقات

0

احرام بستن پيش از ميقات

لگو احکام حج و عمره

احرام با نذر

253- زن‏هاى حايض مى‏توانند در مدينه با نذر محرم شوند؛ و در اين صورت لازم نيست به مسجد شجره بروند[1]؛ ولى نذر زن، بايد با اذن شوهر باشد.[2]

254- احرام بستن پيش از ميقات، جايز نيست و صحيح واقع نمى‏شود؛ ولى با نذر، جايز است؛[3] و در صورت نذر، بايد از مكان منذور محرم شود؛ مثلا اگر نذر كرد كه از «قم» محرم شود، واجب است عمل كند؛ و بهتر آن است كه در ميقات، يا محاذات آن، احرام را تجديد كند.[4]

 

[1] ( 1). گذشت در مسأله 246 به بعد نظر آيات عظامى كه مطلقا يا در اين خصوص، احرام در خارج مسجد شجره را مجزى مى‏دانند.
[2] ( 2). آيات عظام بهجت، تبريزى، خويى، سيستانى، مكارم: اگر نذر زن مزاحم حق شوهر نباشد اجازه لازم نيست.

آية اللَّه خامنه ‏اى: در صحت نذر زوجه براى احرام پيش از ميقات در صورتى كه شوهر او غايب باشد، اذن شوهر شرط نيست. ولى اگر حضور داشته باشد، احتياط واجب آن است كه از او اذن بگيرد. و اگر بدون اذن شوهر نذر كند، نذر او منعقد نمى‏شود.
[3] ( 3). آية اللَّه سيستانى: اگر بداند مستلزم ارتكاب محرّم مى‏شود؛ مانند استظلال، انعقاد نذر مورد اشكال است.

آية اللَّه فاضل: صحت نذر براى كسى كه مى‏داند ناچار مى‏شود در روز با وسيله مسقف حركت كند محل اشكال است، بلى اگر بداند كه براى احرام عمره تمتع نمى‏تواند به يكى از مواقيت معروفه برود نذر اشكال ندارد و معصيت هم نكرده است. ولى احتياط آن است كه در ادنى الحل تجديد احرام كند و در هر دو صورت كفّاره استظلال را بايد بدهد.
[4] ( 4). آية اللَّه بهجت: نيازى به تجديد احرام در ميقات نيست بلكه مى‏تواند از راهى به مكّه برود كه بر ميقات نگذرد.( مناسك، مسأله 164).

منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام حج و عمره

ویژه نامه احکام جامع سایت هدانا

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.