وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

اجبار در حجاب

0

اجبار در حجاب

در نوشتار قبل «نظر شوهر درباره نوع پوشش و حجاب زن » مطرح شد.

اجبار در پوشش

پرسش 131. پدرم اصرار دارد كه من بيش از حد معمول حجابم را رعايت كنم، چه كنم؟

آيات عظام امام، بهجت، تبريزى، فاضل، مكارم، نورى و وحيد: حجاب كامل زن در برابر مرد نامحرم، پوشاندن تمام بدن ـ جز گردى صورت و كف دست ها ـ است. اگر شما كمتر از اين مقدار بدن خود را مى پوشانيد، اطاعت از پدرتان در اين مورد واجب است؛ ولى اگر بيش از اين از شما حجاب مى خواهند اطاعت از او واجب نيست؛ مگر آنكه نافرمانى شما باعث آزار و اذيت او شود. پس سعى كنيد به گونه اى رفتار كنيد كه پدرتان از شما آزرده خاطر نشود.

آيه اللّه  سيستانى: حجاب كامل زن در برابر مرد نامحرم، پوشاندن تمام بدن  ـ جز گردى صورت و كف دست ها ـ است. اگر شما خود را كمتر از اين مقدار مى پوشانيد، اطاعت پدرتان در اين مورد واجب است. اما اگر بيش از اين از شما حجاب مى خواهد، اطاعت او واجب نيست؛ مگر آنكه امر پدر ناشى از دو عامل باشد:

  1. شفقت و دل سوزى نسبت به شما باشد 2. نافرمانى شما باعث آزار و اذيت او شود. بگوييد به گونه اى رفتار كنيد كه پدرتان از شما آزرده خاطر نشود.[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][2]

آيه اللّه  صافى: حجاب كامل زن در برابر مرد نامحرم، پوشاندن تمام بدن است. نسبت به گردى صورت و دست ها احتياط واجب در پوشاندن آن است؛ بنابراين اطاعت پدرتان در اين مورد واجب است.[3]

تبصره. اطاعت پدر و مادر در انجام دادن واجبات و ترك محرمات، در حقيقت اطاعت خداوند محسوب مى شود و رعايت آن واجب است.

  • [1]. امام، توضيح المسائل مراجع، م1406 و استفتائات، ج3، متفرقه، س78 و 81؛ وحيد، توضيح المسائل، م1414؛ تبريزى، توضيح المسائل مراجع، م1406 و استفتائات، س2240؛ مكارم، استفتائات، ج1، س1604 و 1709 و 1711؛ فاضل، توضيح المسائل مراجع، م1406؛ نورى، توضيح المسائل، م1403 و استفتائات، ج1، س1054؛ دفتر: بهجت و خامنه اى.
  • [2]. سيستانى، توضيح المسائل مراجع، م1406.
  • [3]. صافى، توضيح المسائل مراجع، م1406.(احكام نگاه و پوشش، پرسمان).

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س: اگر همسر حجاب را رعايت نکند آيا بايد شوهر، او را با دعوا و درگيرى به رعايت حجاب وادار کند؟
ج) در رعايت حجاب واجب و انجام ساير تکاليف شرعيه، شوهر حق دعوى و درگيرى و کتک کارى ندارد، و فقط مجاز است با ملايمت، امر به معروف و نهى از منکر زبانى نمايد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.

مرد تا چه اندازه اختیار دارد همسر خود را ملزم به پوشش و آرایش خاصی نماید؟ و زن تا چه حد باید به حرف شوهرش در این‌باره گوش دهد و رعایت حجاب یا رعایت نکردن آن را الزامی بداند؟
مسئله‌ی پوشش و آرایش ربطی به دستور یا نهی شوهر ندارد بلکه حکم خدا است و خانم‌ها باید در جاهایی که حجاب واجب است یعنی در نگاه نامحرم مراعات کنند حتی اگر شوهر مخالفت کند.
بعکس در جاهایی که حجاب واجب نیست، اطاعت از امر شوهر به حجاب باز هم واجب نیست؛ مگر اینکه موردی باشد که اگر خانم اطاعت نکند، اختلاف یا مشاجره به وجود می‌آید و خدای ناکرده منجر به جدایی خواهد شد یا ترس از این باشد، در اینجا چون امر مهمی در میان است اطاعت لازم می‌باشد.

منبع: پاسخ حجت الاسلام فلاح زاده، سایت رسمی khamenei.ir.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي
طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

سؤال 596: آیا شوهر، یا پدر و مادر، مى توانند همسر و یا دختران خود را مجبور کنند تا دستها و صورتشان را نیز به هنگام خروج از منزل بپوشانند؟
جواب : اجبار در این امر جایز نیست; ولى هر گاه پدر و مادر یا شوهر حسّاسیت خاصّى داشته باشند رعایت آن خوب است.
مسأله 597: در مورد حجاب واجب، کافى است که زن بدن خود را، جز صورت و دستها تا مچ، به هر وسیله اى که مى تواند بپوشاند و لباس خاصّى شرط نیست; ولى پوشیدن لباسهاى تنگ و چسبان و همچنین لباسهاى زینتى اشکال دارد.

مسأله ـ واجب است زن بدن و موى خود را از نامحرم بپوشاند. و احتیاط مستحب آن است که از پسر نابالغ که خوب و بد را مى‌فهمد و به حدّى رسیده که مورد نظر شهوانى است مستور دارد، ولى پوشانیدن صورت و دستها تا مچ واجب نیست.
سؤال ـ نظر حضرتعالى در مورد اصل مسأله حجاب چیست؟ رعایت آن، مخصوصآ در شهرهاى مذهبى، و بالاخص در اماکن مقدّسه دینى، چه حکمى دارد؟
جواب : بدون شک حجاب از مسلّمات اسلام است، و تمام فقهاى اسلام در آن اتّفاق نظر دارند، و هر گونه بد حجابى و بى حجابى بر خلاف شریعت مقدّسه است. خصوصآ در شهرهاى مذهبى، و از آن بالاتر در أماکن مقدّسه دینى، باید بیشتر مراعات شود، و گناه بد حجابى و بى حجابى در این اماکن بیشتر است. و بدون شک پوشیدن چادر همه جا، مخصوصآ در این أماکن، اولى است.
سؤال ـ حجاب از نظر اسلام چیست؟ و چه نوع پوششى براى زن حجاب است؟ آیا موهاى مصنوعى، که بعضى از زنها بر سر مى‌گذارند، حجاب موهاى طبیعى محسوب مى‌شود؟
جواب : حجاب شرعى در مورد زنان پوشیدن تمام بدن به جز صورت و دستها تا مچ مى‌باشد، امّا بعضى از انواع پوشش که زینت ظاهرى محسوب مى‌شود، مثل موهاى مصنوعى کافى نیست. و همچنین لباسهایى که لباس زینت محسوب مى‌شود، کافى نیست.  > احکام بانوان (جدید) >  احکام پوشش.آيت الله مكارم شيرازي.

عدم رضایت مرد از نوع پوشش زن [معاشرت زن و شوهر]

پرسش : اگر مرد راضی نباشد همسرش با مانتو در جامعه حاضر شود و از او بخواهد که با چادر بیرون رود و زن امتناع نماید، چه حکمی دارد؟
پاسخ : مرد نمی تواند زن را به پوشش خاصی مجبور کند مگر این که حجاب اسلامی با آن پوشش مراعات نگردد و مانتو در صورتی که تنگ و چسبان نباشد و تمام بدن زن به جز گردی صورت و دست ها تا مچ را بپوشاند، حجاب اسلامی محسوب می شود هر چند چادر حجاب برتر است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.


مطابق نظر آيت الله سيستانيمطابق نظر آيت الله سيستاني

۲پرسش: آیا مرد اجازه دارد که حجاب را به همسر و فرزندان خود تحمیل کند؟

پاسخ: مرد نمی تواند همسر خود را مجبور کند به رعایت کردن حجاب ولی می تواند او را از بیرون رفتن منع کند حتی با حجاب. پس می تواند شرط کند که اگر حجاب کامل پوشید حق دارد خارج شود. و اما در مورد فرزندان بالغ نمی تواند آنها را مجبور کند و تنها از راه تبلیغ صحیح و ارشاد و امر به معروف باید آنها را وادار نماید.

پرسش: اخیراً مجموعه ای از استفتاءات پیرامون حجاب در بعضی از سایتهای خبری به آیت الله سیستانی نسبت داده شده . از جمله اینکه مرد حق اجبار همسر و دخترش را بر حجاب ندارد . و اینکه حضور در مجالس عروسی مختلط زنان و مردان و همراه با رقص و موسیقی جایز است . آیا اینها صحت دارد ؟

پاسخ: مقصود از اینکه شوهر و پدر حق اجبار بر حجاب را ندارند اینست که ـ بنابر احتیاط لازم ـ آنان نمی توانند بدون اجازه حاکم شرع از إعمال قوه ـ مانند گوش مالیدن و کتک و حبس ـ در امر به حجاب استفاده نمایند ؛ اما استفاده از روشهای مسالمت آمیز ـ حتی تند خویی اگر ملایمت موثر نباشد ـ جایز بلکه با مراعات شرایط یاد شده در رساله عملیه واجب است .

و نیز حضور در مجالس عروسی مختلط و یا مشتمل بر گناه های دیگر در صورتی جایز است که به هیچ وجه تایید عملی حرام محسوب نشود ؛ و شخص با حضورش به گناهی ـ مانند نظر حرام و گوش دادن به آواز ـ مبتلا نگردد ؛ و در اینصورت باید ـ طبق شرایط یاد شده در رساله عملیه ـ حاضرین را امر به معروف و نهی از منکر کند ؛ بلکه اگر احتمال تاثیر را هم نمی دهد باید ـ بنابر احتیاط لازم ـ با ترش رویی در مقابل گناه کاران ناراحتی و تنفر خود را از کار آنان اظهار نماید .

پرسش: آیا والدین حق دارند که حجاب را به فرزندان بالغ تحمیل نمایند؟
پاسخ: حق دارند ولی نه با کتک ومانند آن.

پرسش: آیا پدر ومادر شوهر اجازه اجباری نمودن چادر را برای عروس بعد یا قبل از ازدواج دارند ؟
پاسخ: نمیتوانند اجبار کند ولی شوهر میتواند اجازه ی خارج شدن از منزل را بدون چادر به همسر خود ندهد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی.

حتما بخوانيد

*- ويژه نامه احكام نگاه و ارتباط با نامحرم 



كليد: اجبار در حجاب اجبار در حجاب اجبار در حجاب اجبار در حجاب اجبار در حجاب اجبار در حجاب اجبار در حجاب اجبار در حجاب اجبار در حجاب اجبار در حجاب اجبار در حجاب اجبار در حجاب اجبار در حجاب اجبار در حجاب ليد: اجبار در حجاب اجبار در حجاب اجبار در حجاب اجبار در حجاب اجبار در حجاب اجبار در حجاب اجبار در حجاب اجبار در حجاب اجبار در حجاب اجبار در حجاب اجبار در حجاب اجبار در حجاب اجبار در حجاب اجبار در حجاب  حجاب اجباری یا اختیاری آیا حجاب در قرآن اجباری است کشورهای حجاب اجباری آیا حجاب در زمان پیامبر اجباری بود آیه حجاب در قرآن حجاب اجباری  ایا حجاب واجب است حجاب واجب نیس[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.