وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

اجازه ولی یا وصی میت در دفن میت

0

اجازه ولی یا وصی میت در دفن میت

فهرست این نوشتار:

رساله توضیح المسائل طهارت

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][اجازه از ولی میت]

مسأله 546 برای غسل و کفن و نماز و دفن میّت، باید (1) از ولی ّ او اجازه بگیرند (2).

(1) (خوئی، تبریزی:) بنا بر احتیاط..

(2) (زنجانی:) باید رضایت ولی را احراز کنند.

(سیستانی:) رجوع کنید به ذیل مسأله 542.

[ ولی ّ زن که در غسل و کفن و دفن او دخالت می کند شوهر اوست]

مسأله 547 ولی ّ زن که در غسل و کفن و دفن او دخالت می کند شوهر اوست و بعد از او، مردهایی که از میّت ارث می برند مقدّم بر زنهای ایشانند و هر کدام که در ارث بردن مقدّم هستند در این امر نیز مقدمند.

(خوئی، گلپایگانی، تبریزی، صافی:) مسأله ولی ّ زن، شوهر اوست و بعد از او مردهایی که از میّت ارث می برند مقدّم بر زنهای ایشان هستند.

(زنجانی:) مسأله ولی ّ زن شوهر او است، و بعد از او خویشاوندان نسبی به ترتیب طبقات ارث، و در هر طبقه مردها بر زنها مقدّمند، و در صورت تعدد، بنا بر احتیاط از همه باید اجازه گرفته شود.

(مکارم:) مسأله شوهر نسبت به زن خود، از همه اولی است، سپس کسانی که از میّت ارث می برند به ترتیبی که در ارث بیان شده ولایت بر میّت دارند و چنانچه در یک طبقه وارث مرد و زن باشند، احتیاط این است که از هر دو اجازه بگیرند.

(سیستانی:) مسأله ولی ّ زن، شوهر اوست و در غیر این مورد وارث، ولی ّ میت است به ترتیبی که در طبقات ارث خواهد آمد و در هر طبقه مردان بر زنان مقدّمند و در مقدّم بودن پدر میّت بر پسرش، و جدّ او بر برادرش، و برادر پدر و مادریش بر برادر پدری یا مادریش فقط، و برادر پدری او بر برادر مادریش، و عموی او بر دائیش اشکال است پس در چنین موارد باید مقتضای احتیاط رعایت شود و اگر ولی ّ متعدد بود، اذن یکی از آنها کافی است.

مسأله اختصاصی

(سیستانی:) مسأله 536 بچه نابالغ و دیوانه، ولایت انجام کارهای میّت را ندارند و هم چنین غائبی که نمی تواند شخصاً یا با مأمور کردن کسی دیگر متکفّل انجام آن کارها شود، ولایت ندارد.

[ اگر کسی بگوید من وصی یا ولی ّ میّتم]

مسأله 548 اگر کسی بگوید من وصی یا ولی ّ میّتم یا ولی ّ میّت به من اجازه داده که غسل و کفن و دفن میّت را انجام دهم (1)، چنانچه دیگری نمی گوید من ولی ّ یا وصی ّ میتم یا ولی ّ میّت به من اجازه داده است، انجام کارهای میّت با اوست.

این مسأله، در رساله آیت اللّه بهجت نیست

(1) (گلپایگانی، صافی:) و احتمال داده شود که راست می گوید، انجام کارهای میّت با او است مگر آن که کس دیگر بگوید که من وصی ّ یا ولی ّ میّت هستم یا از ولی ّ میّت اجازه دارم، که در این صورت حرف کسی پذیرفته است که دو نفر عادل به گفته او شهادت دهند.

(تبریزی:) چنانچه به حرف او اطمینان دارند یا میّت در تصرف او است یا این که دو نفر عادل به گفته او شهادت دهند باید حرف او را قبول کرد.

(مکارم:) و بدن میّت در اختیار او است، انجام کارهای میّت باید با اجازه او باشد.

(خوئی:) مسأله اگر کسی بگوید من ولی ّ میّت هستم یا ولی ّ میّت به من اجازه داده که غسل و کفن و دفن میّت را انجام دهم یا بگوید راجع به امور تجهیز میّت، من وصی ّ او می باشم چنانچه به حرف او اطمینان دارند یا میّت در تصرف اوست یا این که دو نفر عادل بلکه یک نفر شخصی که مورد اطمینان باشد به گفته او شهادت دهند باید حرف او را قبول کرد.

(زنجانی:) یا این که دو مرد عادل ((سیستانی:) یا این که دو نفر عادل) به گفته او شهادت دهند، باید حرف او را قبول کرد.

[ اگر میّت برای غسل و کفن و دفن و نماز خود غیر از ولی ّ کس دیگری را معین کند]

مسأله 549 اگر میّت برای غسل و کفن و دفن و نماز خود غیر از ولی ّ، کس دیگری را معین کند (1)، (احتیاط واجب (2) آن است که ولی ّ و آن کس هر دو اجازه بدهند (3)) و لازم نیست (4) کسی که میت او را برای انجام این کارها معین کرده، این وصیت را قبول کند (5) ولی اگر قبول کرد، باید به آن عمل نماید (6).

(1) (خوئی، تبریزی، سیستانی:) ولایت این امور با اوست.. (صافی:) وصیت او صحیح است..

(بهجت:) بنا بر أظهر لازم است آن شخص از ولی ّ میّت برای این کارها اجازه بگیرد. [پایان مسأله] (مکارم:) مثلًا وصیّت کند فلان شخص بر من نماز بخواند، واجب است به آن عمل شود.. (2) (اراکی، زنجانی:) احتیاط.. (3) (زنجانی:) و کسی که میت او را برای انجام این کارها معین کرده، می تواند این وصیت را رد کند؛ ولی اگر آن را رد نکند یا ردّ آن به وصیت کننده نرسد تا بمیرد، لازم است وصی پس از مرگ به آن عمل کند.

(فاضل:) و اگر میت وصیت کند و فرزند خود را وصی قرار دهد بنا بر احتیاط واجب بر فرزند لازم است طبق وصیت پدر عمل کند و نمی تواند آن را قبول نکند امّا اگر غیر از فرزند خود کسی را وصی قرار دهد اگر او مطلع شود و در حال حیات وقتی که او می توانسته وصی دیگر انتخاب کند به او اطلاع دهد که حاضر نیست طبق وصیت او عمل کند مانعی ندارد و الّا باید طبق وصیت او عمل کند. (مکارم:) احتیاط مستحب آن است که از ولی ّ هم اجازه بگیرد..

(صافی:) احتیاط آن است که ولی ّ هم به او در عمل به وصیّت اجازه بدهد..

[در رساله آیت اللّه نوری به جای قسمت داخل پرانتز آمده است: ولایت این امور با او است و مستحب است از ولی هم اجازه بگیرد] [قسمت داخل پرانتز در رساله آیات عظام: خوئی، سیستانی و تبریزی نیست] (4) (مکارم:) واجب نیست.. (5) (مکارم:) اگر چه قبول بهتر است.. (6) (گلپایگانی:) و هم چنین اگر بعد از موت از وصیت مطلع شد، احتیاط واجب عمل به وصیت است.

مسأله اختصاصی

اشاره

(مکارم:) مسأله 523 هر گاه بداند ولی ّ راضی است اما صریحاً با زبان اجازه نداده است همین اندازه که اجازه او از ظاهر حال نمایان باشد کافی است.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

لینک کوتاه مطلب: http://goo.gl/7L2ak8

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد



کلید: اجازه ولی یا وصی میت در دفن میت اجازه ولی یا وصی میت در دفن میت اجازه ولی یا وصی میت در دفن میت اجازه ولی یا وصی میت در دفن میت اجازه ولی یا وصی میت در دفن میت اجازه ولی یا وصی میت در دفن میت اجازه ولی یا وصی میت در دفن میت اجازه ولی یا وصی میت در دفن میت اجازه ولی یا وصی میت در دفن میت اجازه ولی یا وصی میت در دفن میت اجازه ولی یا وصی میت در دفن میت اجازه ولی یا وصی میت در دفن میت اجازه ولی یا وصی میت در دفن میت اجازه ولی یا وصی میت در دفن میت اجازه ولی یا وصی میت در دفن میت[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.