وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آیت الله میر باقری: نقل کرامات بزرگان نباید موجب شود که مدعيان عرفان‌های نوظهور و بدلی هم ادعای كرامات و پيشگویی كنند و اين باب باز شود!

0

نقل کرامات بزرگان نباید موجب شود که مدعيان عرفان‌های نوظهور و بدلی هم ادعای كرامات و پيشگویی كنند و اين باب باز شود!

️ آیت الله سید محمّدمهدی میرباقری:

«اگر ما بزرگان را فقط به كراماتشان تعريف كنيم و بدون گفت‌وگو از مقامات توحیدی و شئون بندگی، فقط وارد كرامات شويم، اشتباه است و گاه می‌تواند لغزش‌گاه شود و ديگران هم مدعیِ كرامات شوند.
افعال عجيبه و آثار عجيبه، هميشه الهی نيستند، بلکه گاهی خلط شيطانی دارند و آميخته‌ به وساوس و تصرّفات شيطانی‌اند.

در احوالات مرحوم زنوزی و حتی مرحوم زرآبادی ديده شده است كه در آغاز راه، مقاماتی داشته‌اند كه از جای ديگری بوده است؛ ازاين‌رو، در مرحله خاصی وقتی به کار خلاف شرع تكليف شدند، مقاومت كردند، و آن حالات از ايشان گرفته شد و از صفر شروع كردند!
البته تشخيص اين امر برای عموم، دشوار است؛ همچنان‌که خداوند متعال می‌فرمايد: وقتي سحره‌ فرعون سحر خود را به ميدان آوردند، در دل موسی كليم خوف پيدا شد؛ «فَأَوْجَسَ فِي نَفْسِهِ خِيفَةً مُّوسَى». اميرالمؤمنين(ع) فرمودند: «لَمْ یُوجِسْ مُوسى عَلَیْهِالسَّلامُ خیفَةً عَلى نَفْسِهِ، بَلْ اَشْفَقَ مِنْ غَلَبَةِ الْجُّهالِ وَ دُوَلِ الضَّلالِ!». يعنی حضرت موسی (ع) نگران خود نبود، بلکه نگران آن بود كه مبادا مردم فرق معجزه و اين سحر را نفهمند و جهال غلبه كنند.

باید كرامات را به قاعده نقل كنيم، ضوابط و مقامات را بگوئيم تا مدعيّان ديگر مثل مدعيان عرفان‌های نوظهور و بدلی، ادعای كرامات و پيشگویی نكنند و اين باب باز نشود.»

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.