وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آیت الله میر باقری: مطالعهٔ روایات از مهم‌ترین برنامه‌های سلوکی و تربیتی است

0

آیت الله میر باقری: مطالعهٔ روایات از مهم‌ترین برنامه‌های سلوکی و تربیتی است

 

انسان مؤمن، با درایتِ در روایت، به بالاترین مرتبه ایمان می‌رسد.

آیت الله  سیدمحمّدمهدی میرباقری:

«انس و آشنایی با معارف اهل‌بیت(ع)، اگر زمینه‌های آن آماده‌ شده باشد، می‌تواند بستر رشد و تهذیب انسان و کمال معنوی او شود؛ غرض این نیست که ما بخواهیم صرفاً اطلاعاتی ذهنی پیدا کنیم، بلکه غرض این است که به معصوم، مقرب شویم و جایگاهمان به معصوم نزدیک‌تر شود و طبیعتاً در این مسیر، تحت حمایت و ولایت ایشان قرار می‌گیریم و نتایجی که برای این راه باید حاصل شود، برایِمان تحقق پیدا می‌کند.
مطالعه و کار کردن با روایات و معارف اهل‌بیت(ع)، برنامه ریاضتی برای همه، خصوصاً برای طلبه است؛ این، یکی از عبادات و ریاضات است.
همان‌طور که انسان می‌تواند بیدار بماند و تهجد کند – که جزء مناسک عبادی محسوب می‌شود – کار کردن با معارف اهل‌بیت(ع) را باید جزء مناسک عبادی و ریاضات خود به‌حساب آوریم و نباید به‌هیچ‌وجه از الآن تا آخر عمر تعطیل شود.
لذا کار کردن با معارف اهل‌بیت(ع) ما را به مقام معصوم نزدیک می‌کند و موجب نورانیت ما می‌شود؛ «عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ‌ع قَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع یا بُنَی اعْرِفْ مَنَازِلَ الشِّیعَةِ عَلَی قَدْرِ رِوَایتِهِمْ وَ مَعْرِفَتِهِمْ فَإِنَّ الْمَعْرِفَةَ هِی الدِّرَایةُ لِلرِّوَایةِ وَ بِالدِّرَایاتِ لِلرِّوَایاتِ یعْلُو الْمُؤْمِنُ إِلَی أَقْصَی دَرَجَاتِ الْإِیمَانِ». لذا این برنامه تربیتی و سلوکی برای ماست که از طریق انس برقرار کردن با معارف اهل‌بیت(ع) حاصل می‌شود.

همان‌طور که مداومت با ذکر نوعی انس با معصوم و خدای متعال ایجاد می‌کند، مداومت با کلمات معصومین و تعقل و تدبر و تفکر در کلمات معصومین – اگر با زمینه‌های لازم باشد که در روایات «کتاب العلم» مفصل از آن بحث گشته که چگونه می‌توان آن زمینه‌ها را ایجاد نمود – خود یکی از بهترین عبادات بوده و عامل تقرب و نورانیت می‌شود.  «کَلامُکُم ذِکر»؛ کلام ایشان نوعی ذکر بوده و این به‌نوعی دستور ذکر است که به ما داده شده است.»

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.