وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آیت الله سبحانی: اسلامی سازی علوم انسانی ضروری است

0

آیت الله سبحانی: اسلامی سازی علوم انسانی ضروری است

آیت الله العظمی جعفر سبحانی صبح چهارشنبه در درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم اظهار داشت: اینکه برخی افراد معتقد هستند علم، علم است و اسلامی کردن علم انسانی معنا ندارد دلیل ضعیفی دارد.

وی با تأکید بر اسلامی سازی علوم انسانی افزود: علم شامل علوم تکوینی مانند علوم تجربی و علوم انسانی است؛ علوم تکوینی مانند فیزیک و ریاضیات و شیمی تابع قوانین طبیعی است و برای فرد مؤمن و کافر تفاوتی ندارد.

این استاد برجسته حوزه ادامه داد: قوانین ریاضی مانند نسبت میان اضلاع یک مثلث در نزد همه افراد بشر اعم از دیندار و غیر دیندار یکی است بنابراین در علوم تجربی آن هم در احکام و نه در اهداف، این حرف درست است.

وی ادامه داد: اما دلیل این افراد برای رد اسلامی سازی علوم انسانی ضعیف است زیرا این علوم، قرارداد میان انسان‌ها است و نگاه انسان موحد و ملحد هم به انسان تفاوت می‌کند.

آیت الله سبحانی گفت: علوم انسانی مانند مدیریت و جامعه شناسی و حقوق قراردادی هستند بنابراین می‌توانند از منظر یک انسان موحد تنظیم شود و یا از سوی یک فرد ملحد.

وی ادامه داد: اقتصاد و مدیریت انسان موحد که مبدأ مقصد او بر اساس دین الهی تعریف می‌شود قطعاً با اقتصاد و مدیریت کسی که نه مبدأ و نه مقصد و هدف زندگی او روشن است تفاوت خواهد داشت.

این مرجع تقلید شیعیان اظهار داشت: اقتصاد سرمایه‌داری با سوسیالیستی فرق دارد بنابراین این که برخی می‌گویند علم، علم است تنها در علوم تجربی درست است البته آن هم در احکام آن وگرنه آن هم وابسته به عالم بالاست.

منبع:هدانابرگرفته از مهر

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.