وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آیت الله جوادی آملی: نيمه شعبان از برجسته‌ترين اعياد جهان بشريت است/شرح فراز دعا نیمه شعبان

0

آیت الله جوادی آملی: نيمه شعبان از برجسته‌ترين اعياد جهان بشريت است/شرح فراز دعا نیمه شعبان

 

آیت الله العظمی جوادی آملی

نيمه شعبان از برجسته‌ترين اعياد جهان بشريّت است; زيرا آن حضرت براي اصلاح كلّ عالَم آمده‌اند. اين دعاي نوراني پيغمبر بيش از پنج، شش سطر نيست گرچه همه دعاها نور است بعضي از دعاها براي اين است كه مشكلي كه قبلاً پيش آمده را حل کند؛ یعنی رفع مشكل می کند و اگر مشكلي پيش نيامده مي‌شود دفع مشكل، نمي‌گذارد مشكلي پيش بيايد. محصول اين دعا، كريمانه زندگي كردن است.

ايشان ادامه دادند: اين دعا دستور كرامت مي‌دهد، كريم آن است كه به غير خدا محتاج نباشد، اين دعاي نوراني اميرالمؤمنين(ع) در نهج‌البلاغه هست كه قبلاً خوانديد، ببينيد ديگر فرزندي از حسنين بالاتر كه فرض نمي‌شود،  پرستاري هم بالاتر از زينب كبرا(س) فرض نمي‌شود اما دعاي نوراني اميرالمؤمنين در نهج‌البلاغه اين است كه خدايا همه اعضا و جوارح را به من دادي، حيات دادي، چشم دادي، دست و پا دادي و همه اينها را هم ما بايد تسليم كنيم اما من نمي‌خواهم بدون كرامت زندگي كنم، آنچه شما از ما مي‌گيريد اول جانمان باشد اين طور نباشد كه اول چشم و گوش ما را بگيري، دست و پاي ما را بگيري، من محتاج به حسن و حسين و زينب بشوم اين يعني چه؟! «اللَّهُمَّ اجْعَلْ نَفْسِي أَوَّلَ كَرِيمَةٍ تَنْتَزِعُهَا مِنْ كَرَائِمِي» همين دعاي نوراني را قبلاً پيغمبر(ص) فرمود و بعداً وجود مبارك سيدالشهداء در دعاي عرفه ذكر مي‌كند اين يك دعاي كريمانه است.

معظم‌له در ادامه بيان داشتند: اين دعا يعني من مي‌خواهم كريمانه زندگي كنم، كريمانه بميرم، همين دعا در شب نيمه شبعان از پيغمبر نقل شده «اَللَّهُمَّ اقْسِمْ لَنا مِنْ خَشْيَتِكَ» خدايا آن روزي را به ما بده كه ما از تو خوف و خشيت داشته باشيم ما به احترام تو بد نكنيم، ما با حيا گناه نكنيم. اين دعاي نيمه شعبان از خود حضرت است. خدايا ما تا زنده‌ايم با چشم سالم، با گوش سالم، با بدن سالم، با دست و پاي سالم زنده بمانيم، وقتي هم كه عمر تمام شد، ما تابعيم.

ایشان در پایان اظهار داشتند: دعاهايي كه در اين‌گونه از فرصت‌هاي پربركت شعبانيه هست چنين چيزي است ميلاد حضرت هم اين بركات را براي ما دارد، اميداريم جامعه ما كريمانه زندگي كند

منبع:هدانابرگرفته از اسراء

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.