وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آیا گفتن اذان و اقامه در نماز واجب است

0

آیا گفتن اذان و اقامه در نماز واجب است

آیا گفتن اذان و اقامه در نماز واجب است

در نوشتار قبل « احکام جامع اذان و اقامه» مطرح شد از اینجا کلیک کنید و در تکمیل نوشتار حاضر مطالعه نمایید.

پاسخ حجت الاسلام طاها:

1- مرد و زن مستحب است پیش از نمازهای یومیه(روزانه) اذان و اقامه بگویند ، ولی پیش از نماز عید فطر و قربان ، مستحب است سه مرتبه بگویند «الصَّلاه»  و در نمازهای واجب دیگر سه مرتبه «الصَّلاه» را به قصد رجاء بگوید.

2-اذان و اقامه جزء مستحبات سفارش شده برای نماز های واجب روزانه و قضای آنها می باشد، ولی جزء واجبات نیست یعنی شخص می تواند اذان و اقامه نگوید و نماز را بخواند. لازم به ذکر است نمازهای مستحبی اذان و اقامه ندارند.

3-اگر دو نماز با هم خوانده می شود، یعنی  اگر نماز عصر را بدون فاصله یا با فاصله کم بعد از نماز ظهر، یا نماز عشا را بدون فاصله یا با فاصله کم بعد از نماز مغرب بخواند اذان نماز دوم ساقط می شود.

برخی از مراجع نافله ها و تعقیبات را فاصله بین دو نماز نمی دانند. آیت الله سیستانی می فرماید:«فاصله شدن نافله و تعقیب ضرر ندارد و احتیاط واجب آن است که در این موارد اذان را به قصد مشروعیّت نیاورد». آیت الله بهجت می فرمایند:« اگر فاصله پیدا کرد یا نافله ای بین آنها خوانده شد، بنا بر اظهر اذان گفتن به استحباب خود باقی است». آیت الله فاضل می فرمایند:« وظاهراً با خواندن نافله، فاصله حاصل می شود.». اینجا کلیک کنید.

4- احتیاط مستحب این است که اقامه برای هر نماز ترک نشود مخصوصاً در نماز صبح و مغرب و برای کسی که به جماعت نماز نمی خواند.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

گفتن اذان و اقامه در نمازهای روزانه[موارد استحباب اذان و اقامه ]

پرسش : آیا اذان و اقامه در نماز های یومیه واجب است؟

پاسخ : مستحب است، نمازگزار قبل از نمازهاى یومیّه، ابتدا اذان بگوید و بعد از آن اِقامه، و سپس نماز را شروع کند و بهتر است حتّى الامکان ترک نشود، مخصوصاً «اقامه».

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی

 حتما بخوانيد

  1. اذان و اقامه 
  2. اذان در گوش نوزاد چگونه و تا چه زمانی 
  3. گفتن اذان و اقامه فرادی در نماز جماعت
  4. در چه مواردی اذان ساقط می شود
  5. احکام متفرقه اذان و اقامه
  6. پخش قرآن و دعا قبل اذان از بلندگو مسجد


کلید:  آیا گفتن اذان و اقامه در نماز واجب است آیا گفتن اذان و اقامه در نماز واجب است آیا گفتن اذان و اقامه در نماز واجب است آیا گفتن اذان و اقامه در نماز واجب است آیا گفتن اذان و اقامه در نماز واجب است آیا گفتن اذان و اقامه در نماز واجب است آیا گفتن اذان و اقامه واجب است و آیا می توان با یک اذان و اقامه گفتن اذان و اقامه واجب است یا مستحب 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.