وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آیا پیامبر به صلوات ما نیاز دارد

0

آیا پیامبر به صلوات ما نیاز دارد

آيا پيامبر بى نياز است و به صلوات ما هيچ نيازى ندارد يا … چون خاطرات صحبت يكى از علما مى خوندم كه مى گفت فقط خدا بى نياز است.

حضرت محمد (صلوات الله عليه وآله) نيز مانند ما نيازمند است آيه شريفه در اين باره مى فرمايد: قل انما انا بشر مثلكم… اى پيامبر بگو من هم بشرى مانند شما هستم… او همانند ما احتياجاتى دارد كه بايد بر آورده شود اما حاجت او به صلوات ما نيست، بلكه به صلوات خداوند وفيض دائم الهى است.

صلوات هديه اى است كه طبق آيه: 56 سوره الأحزاب از جانب خداوند، بر پيامبر فرستاده مى شود:

إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِىِّ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِيماً

و سخن از علاقه خاص خداوندو فرشتگان نسبت به پيامبر ص است خداوند و فرشتگانش بر پيامبر رحمت و درود مى‏فرستند.

مقام پيامبر ص آن قدر والا است كه آفريدگار عالم هستى و تمام فرشتگانى كه تدبير اين جهان به فرمان حق بر عهده آنها گذارده شده است بر او درود مى‏فرستند، اكنون كه چنين است شما نيز با اين پيام جهان هستى هماهنگ شويد، اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد بر او درود بفرستيد و سلام بگوئيد و در برابر فرمان او تسليم باشيد. صلوات ما نوعى احترام و ارج گذارى در برابر زحمات آن حضرت است. و ما به بركت صلوات بيشتر نيازمنديم تا وجود مقدس پيامبر. او گوهر گرانقدر عالم آفرينش است، و اگر به لطف الهى در دسترس ما قرار گرفته مبادا ارزانش بشمريم، مبادا ارج و مقام او را در پيشگاه پروردگار و در نزد فرشتگان همه آسمانها فراموش كنيم، او يك انسان است و از ميان ما برخاسته در اينجا به نكاتى بايد توجه كرد:

1- صلات و صلوات كه جمع آن است هر گاه به خدا نسبت داده شود به معنى فرستادن رحمت است، و هر گاه به فرشتگان و مؤمنان منسوب گردد به معنى طلب رحمت مى ‏باشد (راغب در مفردات همين معنى را به عبارت ديگرى آورده است.)

2- تعبير به يصلون به صورت فعل مضارع دليل بر استمرار است يعنى پيوسته خداوند و فرشتگان رحمت و درود بر او مى‏فرستند، رحمت و درودى پيوسته و جاودانى.

3- آيه، اين شبهه را كه او بى نياز است را، به روشنى برطرف مى كند، پس او پيوسته به رحمت الهى نيازمند است.

پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.