وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آیا روایت داریم که مرگ در حال وضو همانند شهید است؟

0

آیا روایت داریم که مرگ در حال وضو همانند شهید است؟

آيا روايتى با اين مضمون وجود دارد: كسى كه وضو داشته باشد و بميرد مانند كسى است كه شهيد مرده است؟

درباره وضو و فلسفه آن به طور خلاصه مى‏توان مطالب زير را بيان كرد: 1 طهارت و پاكيزگى ظاهرى. 2 طهارت باطنى چون شخص وضو گيرنده، وقتى به نيت عبادت و اطاعت خداوند و شكل معين شده در شريعت وضو مى‏گيرد قهراً در مسير طهارت باطنى و عبوديت خداوند گام برمى‏دارد و اثر معنوى و تربيتى ويژه‏اى مى‏پذيرد. 3 وضو عملى است كه از سر تا قدم انسان را در برمى‏گيرد و شستن و مسح اعضا، نوعى تذكر و يادآورى به او در مورد مسؤوليت اعضا و جوارح است. 4 تقويت روحيه بندگى و تعبد. از حضرت رضا (ع) رسيده كه آن حضرت فرمود: «بدان جهت به گرفتن وضو امر شده كه بنده آن گاه كه در حضور خداوند جبار براى مناجات با او مى‏ايستد طاهر و پاكيزه باشد: و در آن چه او فرموده مطيع و از پليدى‏ها و نجاست‏ها پاك باشد. گذشته از اين، وضو كسالت و خواب را از آدمى دور مى‏كند و دل را براى قيام در حضور حضرت پروردگار پاكيزه مى‏سازد، در روايات اسلامى داريم كه الوضو نور. وضو يكى از عباداتى است كه باعث انس با خداوند خواهد شد و كاركرد ايجاد نورانيت معنوى در انسان دارد.

داشتن وضودرمواردخاص لازم است مانند خواندن نماز و اين كه سفارش مى شود همواره باوضو باشيم جنبه استحبابى دارد تا ان حالت پا كى، نورانيت وصفاى روح درضمير انسان رسوخ نمايد. به جهت تبرك چند حديث ذكر مى شود وضو- پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: وضو، نصف ايمان است.- پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: هر كه در سرماى شديد، وضو را به طور كامل بگيرد، دو سهم اجر دارد و هر كه در گرماى سخت، وضو را كامل به جا آورد يك سهم اجر دارد.- پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: هرگاه مرد مسلمان وضو بگيرد، گناهان او از گوش و چشم و دستان و پاهايش بيرون مى روند. پس، چون بنشيند با آمرزش نشسته است.- پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: هرگاه بنده (خدا) وضو گيرد، گناهانش همچون برگ هاى اين درخت فرو مى ريزد. امام على عليه السلام: هر كه درست طهارت بگيرد و سپس به مسجد برود، تا زمانى كه حَدَثى از او سر نزده، همواره در حال نماز (محسوب) مى شود. 7- امام باقر عليه السلام: نماز جز با طهارت درست نيست. 1821 حكمت وضو- امام باقر عليه السلام: وضو در حقيقت حدّى از حدود خداست، تا اين كه خداوند بداند چه كسى از او فرمان مى برد و چه كسى نافرمانيش مى كند.- امام رضا عليه السلام درباره حكمت وضو: براى اين كه بنده (خدا) وقتى براى مناجات با (خداوند) جبّار در برابر او مى ايستد، پاك باشد. فرمان او را اطاعت كرده باشد و از آلودگى ها و نجاست پاكيزه باشد، به علاوه اين كه وضو باعث از بين رفتن حالت كسالت و زدودن خواب آلودگى و پاك ساختن دل براى ايستادن در حضور (خداوند) جبّار مى شود. 1822 آثار وضو- پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: خداوند عز و جل در روز قيامت امّت مرا، بر اثر وضو، با چهره هاى زيبا و دست و پاى سپيد محشور مى كند.

1823 فضيلت هميشه وضو داشتن- پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: زياد وضو بگير، تا خداوند عمر تو را زياد گرداند. اگر توانستى شب و روز با طهارت باشى اين كار را بكن زيرا اگر در حال طهارت بميرى، شهيد خواهى بود.- پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: كسى كه با طهارت بخوابد، همانند روزه دارِ شب زنده دار است.

پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.