وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آیا رنگ مشکی چادر سنت اعراب جاهلی است؟

پاسخ به شبهات

از آیات و روایات و سیره مسلمین این مطلب روشن است که پوشاندن کامل تمام بدن جز صورت و دست ها با پوشش های سرتاسری حاصل می شود که ما امروزه از آن تعبیر به چادر می کنیم و این نکته نیز روشن است که با پوشش و چادر مشکی بهتر حجاب شرعی رعایت می شود

0

آیا رنگ مشکی چادر سنت اعراب جاهلی است؟

 

پاسخ:

هدف اصلی این نوع شبهه های بدون اساس و پایه در این روزها از سمت شیاطین انسی همانا آسیب زدن به مقوله حجاب که از ضروریات دینی است می باشد. حجاب سنت و سیره  بزرگ بانوی اسلام حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها است که اگر کسی تاریخ اسلام را حتی به صورت اجمالی نگاهی بیندازد یقین می کند که حجاب سنت و سیره قرآنی و اهل بیتی است که برای زنان مومن به یادگار مانده است.

پوشیدن رنگ سیاه در لباس زنان سنت مسلمانان می باشد و بخاطر ویژگی های خاص این رنگ می باشد. در روانشناسی رنگها نسبت به رنگ مشکی اینگونه اظهار نظر می کنند که این رنگ احساس قاطعیت ، الزام و رسمیت را به وجود می‌آورد.

رنگ سیاه کمک می‌کند تا افراد توانایی بیشتری در تمرکز کردن داشته باشند. در تاریکی ، بهتر می‌توان بر عواطف و احساسات خود تمرکز کرد. رنگ سیاه با ابهت ، رسمی ، محترم و تا حدی باوقار  است و ویژگی همین رنگ هست که زمینه ای می شود که تجاوز و تعرض به زنان به صورت محسوسی کاهش یابد و زنان به صورت رسمی تر بتوانند وارد اجتماع بشوند نه اینکه به عنوان یک عروسک و کالای جنسی با زیبایی ها خاص به خود جامعه را دچار آسیب های روحی روانی کنند.

در تعالیم اسلامی تاکید شده است که بانوان باید تمام بدن خود را جز گردی صورت و دست ها تا مچ از نامحرم بپوشانند . البته این به معنی وجوب استفاده از رنگ سیاه نیست، آنچه مهم است آن رنگ و نوع پوششی است  که مفسده انگیز نباشد لذا هر فرهنگی می تواند با رعایت این شرایط از نوع پوشش اقلیمی خود استفاده نماید.

خداوند در سوره نور آیه 31 که به آیه حجاب معروف است می فرماید:

«به زنان با ایمان بگو چشمهای خود را (از نگاه هوس آلود) فرو گیرند و دامان خویش را حفظ کنند و زینت های خود را جز آن مقدار که ظاهر است آشکار ننمایند و (اطراف) روسری های خود را بر سینه خود افکنند (تا گردن و سینه با آن پوشیده شود)»

امام صادق فرمود:

«زینت ظاهری که پوشاندن آن واجب نیست صورت و دو دست است»

قرب الاسناد ص40

وسائل الشیعه ج 20 ص 202

و در سوره احزاب آیه 59 می فرماید:

«ای پیامبر به همسران و دخترانت و زنان مومن بگو جلباب خود را بر خویش فرو افکنند .این کار برای اینکه مورد آزار قرار نگیرند بهتر است»

جلباب به پوشش های بلندی اطلاق می شود که سر و سینه و بدن زن را می پوشاند .

لسان العرب ج 1 ص 272

از نمونه های تاریخی نیز می توان به آنچه در تفسیر در المنثور آمده است اشاره کرد:

« زمانی که آيه” يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ” نازل شد، زنان انصار طورى از خانه‏ ها بيرون شدند كه گويى كلاغ سياهند، چون كيسه‏ اى سياه به خود پوشانده بودند كه سراپايشان گرفته بود »

الدر المنثور ج 5 ص 221

پیامبر گرامی فرمود:

«زن وقتی به حد بلوغ می رسد نباید جایی از بدن و اندامش دیده شود مگر صورت و دست ها »

سنن ابی داود ج2 ص383

در مورد حضرت زهرا آمده است که زمانی که به مسجد برای خواندن خطبه فدکیه می رفت ؛

« سرپوش به سر افکند و خود را در چادری پیچیده با گروهی از زنان به جانب مسجد راه افتاد در حالی که خود را سخت پوشانده بود « لاثت خمارها علی راسها و اشتملت بجلبابها و اقبلت فی لمه من حفدتها و نساء قومها تطا ذیولها»

بحار الانوار ج29 ص216

لازم به مطرح کردن است که در روایات ما ، حکم کراهت پوشش مشکی از عبا و چادر سیاه برداشته شده است .

امام صادق علیه السلام فرمود ؛

« پوشش سیاه مکروه است ، مگر در عمامه و چکمه و کساء »

الکافی ج 6 ص 415

کساء به پوششی گفته می شود که تقریبا تمام بدن را می پوشاند مانند عبا و چادر ؛

?التحقیق فی کلمات القرآن ج 10 ص 67

بنابر این از آیات و روایات و سیره مسلمین این مطلب روشن است که پوشاندن کامل تمام بدن جز صورت و دست ها با پوشش های سرتاسری حاصل می شود که ما امروزه از آن تعبیر به چادر می کنیم و این نکته نیز روشن است که با پوشش و چادر مشکی بهتر حجاب شرعی رعایت می شود و بدن و زینت های آن تحت پوشش قرار می گیرد و بانوان در معرض نگاه حرام نامحرمان قرار نمی گیرند .

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.