وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آیا رباب همسر امام حسین ع یکسال در آفتاب عزاداری می کرده است؟

0

آیا رباب همسر امام حسین ع یکسال در آفتاب عزاداری می کرده است؟

آيا رباب در مدينه بوده و زنان كه مى آمدند به زينب تسليت بگويند رباب در آفتاب بوده مى گفته زنها كه بچه دارند مى بينم ياد على ام مى افتم؟

آنچه دربعضى كتب تاريخى معتبر نقل شده تنها اين است كه آن بانوى باوفا با اسراء اهل‏بيت به شام رفته بود و در مراجعت در اربعين در كربلاء مانده و تا يك سال در كنار قبر مبارك امام عليه‏السلام در كربلاء اقامت گزيده است. و بعد از آن به مدينه مراجعت كرد و از كثرت غم و حزن و تأسف بر آن حضرت از دنيا رفت.
ابن الاثير در تاريخ كامل گويد: و كان مع الحسين امرأته الرباب بنت امرى‏ء القيس، و هى أم ابنته سكينه، و حملت الى الشام فيمن حمل من أهله، ثم عادت الى المدينه…… و قيل: انها أقامت على قبره سنه و عادت الى المدينه فماتت أسفا عليه (تاريخ ابن اثير، ج 4، ص 88)

شيخ كلينى (ره) در كتاب كافى از مصقله بن طحان روايت كرده كه گفت: از امام صادق (ع) شنيدم كه فرمود: هنگامى‏كه حضرت سيدالشهداء (ع) شهيد شد زوجه‏ى كلبيه او بر قبر ابى‏عبدالله (ع) ماتم اقامه كرد و تا يك سال آنقدر گريست تا اشك چشمانش خشك شد. (كافى، ج 1، كتاب الحجه ص 387 مرآت العقول ج 1، ص 394 وافى ج 1 باب 115 ص 174)
به هر حال آنچه مسلم است اين است كه آنحضرت تا يكسال در عزاى سيد الشهداء گريه و زارى نموده است و بعد از يكسال به همين خاطر از دنيا رفته است. اما اين مطلب كه تا بچه هاى مدينه را مى ديده ياد حضرت على اصغر مى افتاده امرى است بديهى چراكه وى در حادثه عاشورا حضور داشته و در جلوى چشمانش فرزند نازنينش را به شهادت رسانده اند و طبيعى است كه يك مادر با ديدن ديگر اطفال به ياد فرزند دردانه اش بيفتد اما اين مطلب را در كتب متقدم تاريخى نيافتيم.

پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.