وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آیا بحث امامت کلامی است یا فقهی

0

آیا بحث امامت کلامی است یا فقهی

جايگاه امامت

 

امامت از اصول اعتقادى است يا فروع عملى؟ نظر شيعه و سنى در اين باره چيست و چه نتايجى در پى دارد؟

 

ديدگاه شيعه:

در نگاه عالمان شيعه به استناد پاره اى از نصوص و دلايل عقلى امامت مسأله اى كلامى و اعتقادى است. در اين نگرش فلسفه انگيزش انبياء با فلسفه نصب و تعيين امام از سوى خداوند يكى است و آنچه موجب مى شود كه خداوند پيامبرانى را براى هدايت بشر برگزيند، نيز ايجاب مى نمايد كه در دوران خاتميت امامانى را در راستاى عهده دارى تداوم و استمرار وظايف پيامبر نصب نمايد. برخى از نتايج اين ديدگاه اين است كه:

اولاً، امام به لحاظ آنكه جانشين پيامبر است بايد در همه فضايل، كمالات و سجاياى اخلاقى از عموم مردم برتر باشد. او بايد داراى مقام عصمت و مصونيت از گناه و خطا و بهره مند از علم وسيع باشد.

ثانيا، مردم در نصب و انتخاب او نقشى ندارند. تشخيص مصداق امام با شرايطى كه بايد دارا باشد تنها از سوى خداوند امكان پذير است و تنها او صلاحيت تعيين و نصب امام را دارد.

 

ديدگاه اهل سنت:

غالب اهل سنت امامت را امرى فرعى و در حوزه احكام مكلفان مى دانند. امام الحرمين جوينى، غزالى، سيف الدين آمدى، تفتازانى و… بر اين مسأله تصريح كرده اند. البته در ميان اهل سنت هم كسانى چون قاضى بيضاوى و علامه اسد وشنى امامت را جزو اصول دانسته اند.11

براساس ديدگاه اهل سنت امامت منصبى عادى و غيرالهى است، بنابراين كاملاً عرفى و زمينى شده و از گردونه نصب و تعيين الهى خارج مى گردد. در اين نظريه ملاك و ضابطه جامع و شفافى پيرامون شرايط امام و چگونگى تعيين او وجود ندارد. در اين باره بعدا سخن به ميان خواهد آمد.12

 

 

11. جهت آگاهى بيشتر بنگريد: امامت پژوهى، ص 101ـ 108.

12. جهت آگاهى بيشتر بنگريد: پرسش 26.

 

منبع: هدانا برگرفته از پرسمان، امـام شناسى.

حتما بخوانيد

ویژه نامه امامت پژوهی و فرقه های مذهبی

ویژه نامه اعتقادات و پاسخ به شبهات

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.