وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آیا ادرار و مدفوع همستر نجس است

0

آیا ادرار و مدفوع همستر نجس است

آیا ادرار و مدفوع همستر نجس است

در نوشتار قبل «ادرار و مدفوع حیوانات حلال و حرام گوشت مطابق نظر 10 مرجع» مطرح شد از اینجا کلیک کنید و در تکمیل نوشتار حاضر مطالعه نمایید.

بول به معنی ادرار و غائط به معنی مدفوع است .

سوال: آیا ادرار و مدفوع همستر نجس است؟

پاسخ حجت الاسلام طاها: 

همستر که گونه ای از موش هاست چون حیوانی حرام گوشت است و دارای خون جهنده می باشد، ادرار و مدفوع او نجس می باشد و باید از آن اجتناب کرد. 

در ادامه نظر مراجع را مطالعه کنید.

رساله توضیح المسائل طهارت

مسأله 84 بول و غائط انسان و هر حیوان حرام گوشتی که خون جهنده دارد که اگر رگ آن را ببرند، خون از آن جستن می‌کند، نجس است (1)، ولی فضله حیوانات کوچک مثل پشه و مگس که گوشت ندارند پاک است.

(1) (فاضل:) بقیه مسأله ذکر نشده.

(گلپایگانی:) و بنا بر احتیاط واجب ((زنجانی:) و بنا بر احتیاط) باید از بول و غائط حیوان حرام گوشتی که خون آن جستن نمی‌کند (زنجانی: مثل ماهی حرام گوشت) اجتناب کرد..

(خوئی، سیستانی، تبریزی:) (خوئی، تبریزی: و بول) و غائط حیوان حرام گوشتی که خون آن جستن نمی‌کند، مثل ماهی حرام گوشت و هم چنین فضله حیوانات کوچک مثل پشه و مگس که گوشت ندارند پاک است. (سیستانی: ولی از بول حیوان حرام گوشت که خون جهنده ندارد باید بنا بر احتیاط لازم اجتناب کرد).

(بهجت:) و بنا بر احتیاط از بول و غائط حیوان حرام گوشتی که خون جهنده ندارد، در صورتی که عسر و حرج لازم نمی‌آید، اجتناب نمایند..

(مکارم:) و احتیاط واجب آن است از بول حیوان حرام گوشت که خون جهنده ندارد نیز اجتناب کند، ولی فضله حیوانات کوچک مثل پشه و مگس و مانند آنها پاک است، بنا بر این از فضله موش و گربه و حیوانات درنده و مانند آنها باید اجتناب کرد.

(صافی:) و بنا بر احتیاط واجب باید از بول حیوان حرام گوشتی که خون آن جستن نمی‌کند اجتناب کرد، ولی فضله آنها خواه بزرگ باشند یا کوچک مثل پشه و مگس که گوشت ندارند پاک است.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

شاید این مطالب را هم بپسندید:

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

فضولات حیوان همستر

پرسش : آیا فضولات حیوان همستر پاک است یا خیر؟
پاسخ : فضولات آن نجس است.

استفتائات آیت الله مکارم شیرازی.

لینک کوتاه مطلب:

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام متفرقه

ادرار و مدفوع حیوانات حلال گوشت

ادرار و مدفوع حیوانات حلال و حرام گوشت

حکم حیوان وطی شده

احکام نجاسات

ظرف ساخته شده از پوست حیوان

آيا صابئه كافر و نجس هستند

آيا بخار ادرار نجس است

استحاله و انقلاب و انتقال نجس چیست



کلید: آیا ادرار و مدفوع همستر نجس است آیا ادرار و مدفوع همستر نجس است آیا ادرار و مدفوع همستر نجس است آیا ادرار و مدفوع همستر نجس است آیا ادرار و مدفوع همستر نجس است آیا ادرار و مدفوع همستر نجس است آیا ادرار و مدفوع همستر نجس است آیا ادرار و مدفوع همستر نجس است همستر از نظرشرع آیا خوکچه هندی مثل خوک نجسه ایا همستر نجس است  همستر نجس هست یا خیر نگهداری حیوانات آیا نگهداری همستر حرام است نگهداری همستر در خانه

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.