وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آيا فطريه ميهمان را صاحبخانه بايد بدهد

2

آيا فطريه ميهمان را صاحبخانه بايد بدهد

نظر مراجع به صورت جامع در نوشتار قبل درباره زکات فطره مهمان مطرح شد، در تکمیل نوشتار حاضر از اینجا کلیک کنید و مطالعه نمایید.

۱- مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مقام معظم رهبري

زکات فطره ميهمان

225. ميهمانى كه فقط شب عيد فطر به خانه انسان بيايد، تكليف فطره‌‏اش چه مى‌‏شود؟
ج) فطره او بر عهده صاحب خانه نيست.

226. اگر انسان شب عيد فطر ميهمان داشته باشد و صبح متوجه شود كه عيد بوده؛ آيا فطره آنها بر او واجب است؟
ج) ناآگاهى از رؤيت هلال، تأثيرى در حكم پرداخت فطره ندارد لكن گذشت كه فطره ميهمان يك شبه بر عهده خودش مى‌‌باشد.

227. اگر ميهمان فطره خودش را بدهد، آيا از عهده صاحب خانه ساقط مى‌‏شود؟
ج) در فرضى که نان خور محسوب شود اگر با اجازه صاحب خانه و از طرف او فطره خودش را بدهد، از عهده ميزبان ساقط مى‌‏شود.استفتائات رهبري.


2- طبق نظر آيت الله صافي گلپايگاني

آيت الله صافي گلپايگاني

– فطره مهماني كه پيش از مغرب شب عيد فطر با رضايت صاحبخانه وارد شده در صورتي كه بگويند، امشب نان او را داده، بر او واجب است هر چند نان خور او حساب نشود.
– فطره مهماني كه پيش از مغرب شب عيد فطر بدون رضايت صاحبخانه وارد مي‌شود و مدتي نزد او مي‎ماند، بنابر احتياط، واجب است و هم چنين است فطره كسي كه انسان را مجبور كرده‎اند كه خرجي او را بدهد.
– فطره مهماني كه بعد از مغرب شب عيد فطر وارد مي‎شود، بر صاحب‎خانه واجب نيست، اگر چه پيش از مغرب او را دعوت كرده باشد و در خانه او هم افطار كند.

س. اگر ميهمان با اجازه صاحب خانه، فطره‌ي خودش را بدهد، آيا از عهده صاحب خانه ساقط مي‌شود؟
ج. ساقط نمي‌شود. والله العالم

استفتائات حضرت آيت الله صافي گلپايگاني.


۳- طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

آيت الله مكارم شيرازي 1

فطره میهمان در چه صورت بر میزبان است؟
مسأله 1696ـ میهمانى که پیش از غروب شب عید فطر با رضایت صاحب خانه وارد شده و نانخور او محسوب مى شود (یعنى تصمیم دارد مدتى نزد او بماند) دادن زکات فطره او نیز واجب است، اما اگر فقط براى شب عید دعوت شده فطره او بر میزبان واجب نیست و در صورتى که بدون رضایت صاحب خانه باشد نیز بنابر احتیاط واجب فطره او را بدهد، همچنین فطره کسى که انسان را مجبور کرده است که خرجى او را بپردازد. رساله توضيح المسائل آيت الله مكارم شيرازي.

4- طبق نظر آيت الله سيستاني

مطابق نظر آيت الله سيستاني

پرسش: اگر قبل از عید فطر شخصی از شهر خود به شهر دیگری برود و به خانه کسی برود ایا باید فطریه خود را خودش بدهد یا صاحب خانه دهد ؟

پاسخ: اگر در شب عید در خانه او باشد و نان خور او حساب شود فطریه او با صاحب خانه است واگر از نظر عرف نان خور او حساب نشود فطره او بر خودش واجب است

پرسش: اگر در آخرین شب ماه رمضان شخصی سر زده به مهمانی برود آیا زکات فطره او به عهده صاحبخانه است ؟

پاسخ: فطریه مهمانى که پیش از غروب شب عید فطر وارد شده ، و شب را نزد او مانده و ـ هر چند موقتاً ـ نان خور او حساب شود ، بر او واجب است و همچنین ـ بنابر احتیاط ـ اگر پس از غروب شب عید فطر وارد ‏شود و نان خور او شمرده شود، و اگر نه واجب نیست . و کسی که تنها براى افطار شب عید دعوت شده نان خور به حساب نمیآید ، وفطره اش بر صاحبخانه نیست .

پرسش: شخصی در غذاخوری بدون اطلاع قبلی که فردا روز عید فطر است میهمانی داده ، بعد از اتمام میهمانی ثابت شده شب عید فطر بوده است آیا زکات فطره میهمانان بر ذمه میزبان می باشد ? اگر بر عهده میزبان باشد آیا میهمانان می توانند از میزبان وکالت بگیرند که زکات فطره را خودشان پرداخت کنند ؟

پاسخ: زکات فطره میهمانان در مورد سوال بر عهده میزبان نیست . استفتائات حضرت آيت الله سيستاني .

 حضرت آيت الله فاضل لنکراني

زكات فطره
سؤال 637 :اگر كسى شب عيد فطر ميهمان باشد و فطره خود را با صلاحديد صاحبخانه بدهد آيا از گردن ميزبان ساقط مى شود؟

جواب: چنانچه با اجازه صاحب خانه باشد، ساقط مى شود. جامع المسائل ـ ج1-صفحه165

س 421 ـ در توضيح المسائل فرموده ايد: فطره مهمانى كه نان خور حساب مى شود بر صاحب خانه واجب است، سؤال اين است كه اگر كسى فقط شب عيد فطر مهمان باشد آيا نان خور حساب مى شود؟
ج ـ در روايت صحيحه وارد شده كه فطره عائله يعنى نان خور واجب است.  (اَلفِطرَة واجِبَةٌ عَلى كُلِّ مَن يَعول) بنابراين فطره مهمان در صورتى واجب مى شود كه بر او عرفاً نان خور صدق كند و به مهمان يك شبه عرفاً نان خور صدق نمى كند لذا فطره او بر خودش واجب است نه بر صاحب خانه.(1)

1 ـ بعضى از علما قائل شده اند كه مجرّد صدق مهمان بودن و از سفره ميزبان افطار كردن، موجب وجوب فطره بر صاحب خانه مى شود، بعضى فرموده اند مهمان بودن تمام ماه رمضان معتبر است ـ برخى مهمان بودن دهه آخر ماه را معتبر دانسته و بعضى مهمان بودن دو شب آخر ماه را و در هر حال رعايت احتياط خوب است (عروة الوثقى، كتاب الزكاة، فصل فى من تجب الفطرة عنه). جامع المسائل ج2-صفحه188

    1. اگر پدر فطريه همسر و فرزندان را ندهد
    2. آيا فطريه زن بر عهده شوهر است
    3. آيا افراد فقير بايد زكات فطره بدهند
    4. جنس و مقدار زكات فطره چگونه است
    5. آيا مي توان در سفر نذر روزه كرد
    6. احكام رفت و بازگشت از سفر در ماه رمضان
    7. احكام روزه و عادت ماهيانه بانوان

كليد : آيا فطريه ميهمان را صاحبخانه بايد بدهد آيا فطريه ميهمان را صاحبخانه بايد بدهد آيا فطريه ميهمان را صاحبخانه بايد بدهد آيا فطريه ميهمان را صاحبخانه بايد بدهد آيا فطريه ميهمان را صاحبخانه بايد بدهد آيا فطريه ميهمان را صاحبخانه بايد بدهد آيا فطريه ميهمان را صاحبخانه بايد بدهد آيا فطريه ميهمان را صاحبخانه بايد بدهد آيا فطريه ميهمان را صاحبخانه بايد بدهد آيا فطريه ميهمان را صاحبخانه بايد بدهد آيا فطريه ميهمان را صاحبخانه بايد بدهد زکات فطره زکات فطره زکات فطره  شب عید فطر شب عید فطر شب عید فطر شب عید فطر شب عید فطر شب عید فطر  نان خور نان خور نان خور  نانخور نانخور نانخور  زکات فطره میهمانان را بدهد فطره مهمان در شب عید فطر فطره ميهمان فطره ميهمان فطره مهمون فطره مهمون فطره مهمون  فطره مهمون فتوای رهبر انقلاب درباره فطریه مهمان فطریه مهمان چگونه است  حکم پرداخت زکات فطریه میهمان در شب عید فطر آیا در شب عید فطر، فطریه مهمان، به عهده صاحب‌خانه است  فطریه مهمان به چه صورت است فطریه مهمان بر عهده کیست  فطریه ‌میهمان ‌در شب‌ عید‌ فطر را چه کسی باید پرداخت کند   احکام پرداخت فطریه مهمان فطریه میهمان بر عهده چه کسی است  فطره مهمان در شب عید فطر فطریه ميهمان چند ساعته فطره ميهمان يك شبه

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

2 نظرات
  1. سجاد می گوید

    سلام علیکم
    اگر طبق نظر مرجع تقلید میزبان، فطریه بر عهده ی صاحبخانه باشد و طبق نظر مرجع تقلید میهمان بر عهده ی خودش باشد، هردو باید بدهند؟ و هم چنین اگر طبق نظر مرجع میزبان بر عهده ی میهمان و طبق نظر میهمان بر عهده ی میزبان باشد، از هر دو ساقط است؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر می داند که طرف مقابل نمی دهد، احتیاطا اذن می گیرد و پرداخت می کند. یا بر عهده خود شخص است.
      وفقکم الله لکل الخیر