وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آيا دست زدن به استخوان ميت سبب غسل است

0

آيا دست زدن به استخوان ميت سبب غسل است

فهرست این نوشتار:

1-در نوشتار قبل « احکام جامع مس میت» مطرح شد از اینجا کلیک کنید و در تکمیل نوشتار حاضر مطالعه نمایید.

2-اگر کسی بدن انسان مرده‌ای را که سرد شده و غسلش نداده‌اند مسّ کند، یعنی جایی از بدن خود را به آن برساند، باید غسل مسّ میت نماید، چه در خواب مسّ کند چه در بیداری، با اختیار مسّ کند یا بی‌اختیار، حتّی اگر ناخن و استخوان او به ناخن و استخوان میت برسد باید غسل کند، ولی اگر حیوان مرده‌ای را مسّ کند غسل بر او واجب نیست.

غسل مس ميّت ـ تشريح مرده ـ

پرسش 131 . حكم دست زدن دانشجويان پرستارى به استخوان هاى (بدون گوشت) ميت چيست؟

آيات عظام امام، خامنه اى و نورى: اگر ميت را غسل نداده اند، بايد براى مس استخوان او، غسل كرد.[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][1]

آيات عظام بهجت، صافى و فاضل: اگر ميت را غسل نداده اند، بنابر احتياط واجب بايد براى مس استخوان او، غسل كرد.[2]

آيات عظام تبريزى، سيستانى، مكارم و وحيد: اگر استخوانى باشد كه گوشت ندارد، براى مس آن، غسل واجب نيست.[3]

پرسش 132 . كسى كه به بدن ميت قبل از غسل دست بزند، آيا بدن و لباسش هم نجس مى شود و بايد آب بكشد، يا فقط غسل كند؟

همه مراجع (به جز مكارم): اگر دست يا لباس خودش و يا بدن ميت، مرطوب باشد، نجس مى شود و بايد محل تماس را تطهير كند. اگر خشك باشد، بهتر (احتياط مستحب) است، محل تماس را بشويد.[4]

آية اللّه  مكارم: اگر دست يا لباس خودش و يا بدن ميت مرطوب باشد، نجس مى شود و بايد محل تماس را تطهير كند. اگر خشك باشد، بنابر احتياط واجب بايد محل تماس را بشويد.[5]

  • [1]. توضيح المسائل مراجع، م 529؛ نورى، توضيح المسائل، م 530؛ خامنه اى، اجوبة، س 229 و 252.
  • [2]. توضيح المسائل مراجع، م 529.
  • [3]. توضيح المسائل مراجع، م 529 و وحيد، توضيح المسائل، م 535.
  • [4]. امام، فاضل، نورى، تعليقات على العروة، فى غسل الميت، م 20؛ بهجت، وسيله النجاة، ج 1، م 325؛ تبريزى، منهاج الصالحين، ج 1، م 333؛ وحيد، منهاج الصالحين، ج 2، م 333؛ دفتر: خامنه اى.
  • [5]. مكارم، تعليقات على العروة، فى غسل الميت، م 20.(احكام وضو غسل و تيميم،  پرسمان).

رساله توضیح المسائل طهارت

[اگر از بدن زنده قسمتی که دارای استخوان است جدا شود]

مسأله 528 اگر از بدن زنده (1) قسمتی که دارای استخوان است جدا شود (2) و (3) (پیش از آن که قسمت جدا شده را غسل دهند (4))، انسان آن را مس ّ نماید، باید غسل مس ّ میّت کند (5). ولی اگر قسمتی که جدا شده، استخوان نداشته باشد، برای مس ّ آن غسل واجب نیست (6). و از بدن مرده ای که غسلش نداده اند اگر چیزی جدا شود که در حال اتّصال، مس ّ آن موجب غسل می شد، بعد از انفصال نیز، مس ّ آن موجب غسل است.

(1) (آیات عظام:) یا مرده ای که غسلش نداده اند..

(تبریزی:) بنا بر احتیاط واجب اگر از بدن زنده یا مرده ای که غسلش نداده اند..

(2) (مکارم:) مثلًا یک دست و یا حتی یک انگشت..

(سیستانی:) اگر از بدن زنده یا مرده ای که غسلش نداده اند قسمتی جدا شود..

(3) (زنجانی:) و پس از سرد شدن و..

(4) [قسمت داخل پرانتز در رساله آیت اللّه مکارم نیست]

(5) (بهجت:) بقیه مسأله ذکر نشده.

(نوری:) ولی قسمتی که از زنده جدا شده اگر قطعه ای مشتمل بر استخوان باشد برای مس ّ آن غسل واجب است، امّا اگر تنها استخوان باشد برای مس ّ آن غسل واجب نیست.

(زنجانی:) بنا بر احتیاط باید غسل مس ّ میّت کند..

(سیستانی:) لازم نیست غسل مس ّ میّت کند هر چند که آن قسمت دارای استخوان باشد ولی اگر میتی قطعه قطعه شده باشد و کسی همه یا معظم آنها را مس ّ کند غسل واجب است. [پایان مسأله]

(6) (خوئی، اراکی، فاضل، تبریزی، زنجانی:) بقیه مسأله ذکر نشده.

(مکارم:) هم چنین برای مس ّ استخوان تنها یا دندان که از مرده یا زنده جدا شده، غسل لازم نیست. [پایان مسأله] (گلپایگانی، صافی:) اگر از میت جدا شده، بنا بر احتیاط واجب غسل مس ّ میت نماید. [پایان مسأله]

[برای مس ّ استخوان و دندانی که از مرده جدا شده باشد]

مسأله 529 برای مس ّ استخوان و دندانی که از مرده جدا شده باشد و آن را غسل نداده اند باید (1) غسل کرد (2)، ولی برای مس ّ استخوان و دندانی که از زنده جدا شده و گوشت ندارد، غسل واجب نیست (3).

(1) (فاضل، بهجت:) بنا بر احتیاط واجب باید..

(2) (فاضل:) و هم چنین برای مس ّ استخوانی که از زنده جدا شده و گوشت ندارد بنا بر احتیاط واجب باید غسل کرد ولی برای مس دندانی که از انسان زنده جدا شده و گوشت ندارد، غسل واجب نیست.

(نوری:) برای مس ّ استخوان و دندان و هر چیزی که از مرده جدا شده و آن را غسل نداده اند هر چند قطعه گوشتی بدون استخوان هم باشد بجز مو باید غسل کرد..

(3) (بهجت:) برای مس ّ استخوانی که از زنده جدا شده و گوشت ندارد بنا بر أحوط غسل واجب است. (مکارم:) رجوع کنید به ذیل مسأله 528.

(گلپایگانی، اراکی، صافی:) مسأله برای مس ّ استخوانی که گوشت ندارد و آن را غسل نداده اند چه از مرده جدا شده باشد چه از زنده، بنا بر احتیاط واجب باید غسل کرد و هم چنین است برای مس ّ دندانی که از مرده جدا شده، در صورتی که آن مرده را غسل نداده باشند، ولی برای مس ّ دندانی که از زنده جدا شده و گوشت ندارد، یا گوشت آن خیلی کم است، غسل واجب نیست.

(سیستانی:) برای مس استخوانی که آن را غسل نداده اند..

(خوئی، تبریزی، سیستانی:) غسل واجب نیست و هم چنین است برای مس ّ دندانی که از مرده یا زنده جدا شده باشد.

(زنجانی:) بنا بر احتیاط باید غسل کرد..

(زنجانی:) در صورتی که آن را..

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

مطابق نظر آيت الله خامنه اي
مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س: من دانشجوى پزشكى هستم. من بايد هر روز استخوان انسانهاى مرده را لمس كنم. من مى‌دانم كه مس بدن ميت غسل مس ميت دارد لكن آيا مس استخوان بدون گوشت به تنهايى هم غسل مس ميت دارد؟

ج) مس استخوان مرده‌‌اى كه غسل داده نشده موجب غسل مس ميت است. استفتائات جديد.

س: آيا لمس بدن ميّت با دستکش موجب غسل مسّ ميّت مى‌گردد؟

ج) تماس با دستكش موجب غسل مس ميت نيست.

س 229: استخوان مرده‏ای که حدود چهل یا پنجاه سال از دفن آن می‏گذرد و مقبره او از بین رفته و تبدیل به میدان عمومی گردیده است، در اثر کندن نهری در آن میدان ظاهر شده است. آیا لمس کردن استخوان‏ها برای دیدن آنها اشکال دارد؟ آیا استخوان‏ها نجس هستند؟

ج: استخوان ميّت مسلمانى که غسل داده شده است، نجس نيست؛ ولى دفن مجدّد آن زير خاک واجب است.

س 252: آیا دست زدن به عضوی که از بدن انسان، مرده، جدا شده، غسل مسّ میت واجب می‏شود؟

ج: دست زدن به عضوى که از بدن مرده جدا شده، پس از سرد شدن و پيش از غسل دادن، در حکم دست زدن به بدن مرده است.  اجوبه الاستفتائات .


مطابق نظر آيت الله سيستاني
مطابق نظر آيت الله سيستاني

مسأله ۵۱۶ ـ اگر از بدن زنده یا مرده‌ای که غسلش نداده‌اند، قسمتی جدا شود، پیش از آنکه قسمت جدا شده را غسل دهند، انسان آن را مسّ نماید، لازم نیست غسل مسّ میت کند، هرچند که آن قسمت دارای استخوان باشد. ولی اگر میتی قطعه قطعه شده باشد و کسی همه یا معظم آنها را مسّ کند غسل واجب است.

مسأله ۵۱۷ ـ برای مسّ استخوانی که آن را غسل نداده‌اند چه از مرده جدا شده باشد چه از زنده، غسل واجب نیست. و همچنین است برای مسّ دندانی که از مرده یا زنده جدا شده باشد.

 

لينك كوتاه مطلب: https://hadana.ir/?p=19573

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد

آيا با مس ميت كافر غسل واجب مي شود

غسل جنابت مستحبی

نماز با غسل جنابت احتیاطی

غسل جنابت در زمان حيض

غسل جنابت بدون جنب شدن

مبطلات غسل



كليد: آيا دست زدن به استخوان ميت سبب غسل است آيا دست زدن به استخوان ميت سبب غسل است آيا دست زدن به استخوان ميت سبب غسل است آيا دست زدن به استخوان ميت سبب غسل است آيا دست زدن به استخوان ميت سبب غسل است آيا دست زدن به استخوان ميت سبب غسل است آيا دست زدن به استخوان ميت سبب غسل است[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.