وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آيا تبرك جستن به حجرالاسود بت پرستی است؟

0

آيا تبرك جستن به حجرالاسود بت پرستی است؟

حجر الاسود

  به نظر مي رسد كه این طرح شبهه اي از طرف معاندين و مخالفين اسلام باشد و الا اگر كسي كمترين اطلاعي راجع به اسلام و جايگاه حجر الاسود در نزد مسلمانان داشته باشد، هرگز چنين شبهه اي برايش مطرح نيست.

احترام گذاشتن به مقدسات و تبرك جستن از آنها امري است كه در اديان مختلف ديده مي شود. در مسيحيت به امور مختلف تبرك مي جويند كه از جمله آنها نان و شراب در عشاي رباني است. در اسلام نيز برخي مكان ها و اشياء تقدس خاصي دارند و مورد احترام مسلمانان است.

وقتي امام سجاد (عليه السلام) به شبلي فرمود: شبلي! آيا دست تو به حجرالاسود رسيد يا نه، صيحه اي زد كه نزديك بود مَدهوش شود! سپس فرمود: مي داني اين حجرالاسود چيست؟! اين يمين الله و دست خدا در زمين است. گرچه خداوند متعال «كِلتا يَدَيْهِ يَمِين» [1] است و دستي به گونه انسان ها ندارد، تا دست راست و چپ داشته باشد. او منزّه از جسم و جسمانيّات است بلكه اين تشبيه معقول به محسوس و تمثّل و تنزّل معقولي است به صورت محسوس، كه گفته شده: انسان با دست خدا تماس گرفته است و حجرالاسود دست خدا است در روي زمين و الاّ ذات اقدس الهي جسم و ديدني نيست. او مجرّد محض و هستي صِرف است وليكن براي اين كه در نشأه طبيعت و حسّ، الگويي داشته باشد، كعبه اي ساخت و در ركن مخصوص، سنگ خاصي به دستورش به عنوان «يمين الله في ارضه» قرار گرفت.

معنا و سرّ دست زدن به حجر اسود اين است كه:

«خدايا! من تعهّد كردم و با تو پيمان بستم كه ديگر دست به گناه دراز نكنم» ربا ندهم و نگيرم، رشوه ندهم و نگيرم، امضاي باطل نكنم و …

و سرّ اين كه متشرّعين اصرار دارند استلام حجر كنند، آن است كه مي خواهند اين تعهّد را امضا كنند و اين پيمان را ببندند.

آن همه اصرار و بيان بر استلام، از سوي ائمه (عليهم السلام) به جهت رازي است كه در استلام نهفته است و آن اين كه:

خدايا! دستم به دست تو رسيد، هرگز دست به بيگانه نمي دهم. اگر كسي مسؤول سياسي مملكت بود و موفّق شد حجر اسود را استلام كند، ديگر نه به شرق دست سياسي مي دهد و نه به غرب. او دستش را در دست سياست بازان نمي گذارد.

نرم افزار مسیحیت پژوهی

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.