وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آيا الكل صنعتي نجس است

0

آيا الكل صنعتي نجس است

آيا الكل صنعتي نجس است

رساله توضیح المسائل طهارت

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][الکل صنعتی]

مسأله 112 الکل صنعتی که برای رنگ کردن درب و میز و صندلی و مانند اینها به کار می‌برند (1) اگر انسان نداند از چیزی که (2) مست کننده و روان است درست کرده‌اند، پاک می‌باشد (3).

(1) (خوئی:) تمام اقسامش پاک می‌باشد. [پایان مسأله] (تبریزی:) که خودش به تنهایی مست کننده نیست پاک می‌باشد. [پایان مسأله]

(2) (بهجت:) به تنهایی..

(3) (گلپایگانی، صافی:) اگر انسان نداند که مست کننده است و یا نداند که آن را ابتداء از چیز مست کننده روان درست کرده‌اند پاک است.

(زنجانی:) اگر انسان نداند که مست کننده است یا نه، پاک است.

(فاضل:) مسأله الکل سفید و طبی که الکل خالص می‌باشد و مصارف طبی دارد پاک می‌باشد. مگر این که از شراب و فقاع گرفته شده باشد که در این صورت نجس است. هم چنین مواد پاک کننده دیگر که از مشتقات الکل است و در مراکز درمانی کاربرد دارد پاک می‌باشد.

هم چنین الکل صنعتی که همان الکل سفید به اضافه مقداری مواد سمّی است و کاربرد صنعتی دارد پاک می‌باشد. ادکلن و مواد صنعتی دیگر نیز که مشتمل بر الکل می‌باشد پاک است.

(سیستانی:) مسأله الکل؛ چه صنعتی، چه طبّی، به تمام اقسامش پاک است.

(مکارم:) مسأله الکل طبّی و صنعتی که انسان نمی‌داند از چیز مست کننده مایع گرفته شده پاک است، هم چنین ادکلن و عطرها و داروهایی که با الکل طبّی یا صنعتی مخلوط است.

مسأله از 113 تا 114 اختصاصی

(مکارم:) مسأله 125 الکل‌هایی که ذاتاً قابل شرب نیست یا جنبه سمّی دارد، نجس نیست، ولی هر گاه آن را رقیق کنند و مشروب و مُسکر باشد، نوشیدنش حرام است و احتیاطاً حکم نجس دارد.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

مطابق نظر آيت الله خامنه اي
مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س: الكل‌هايى كه به عنوان الكل صنعتى به رنگهاى مختلف (بى‌رنگ و قرمز) در كشور در مراكز مجاز توليد مى‌شود از نظر پاك بودن چه حكمى دارد؟ آيا تفاوتى بين آنها است؟

ج) اگر معلوم نيست كه از الكل‌هاى مست‌كننده‌اى باشند كه در اصل مايع هستند، پاك مى‌باشند. اجوبه الاستفتائات.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي
طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

سؤال 48 ـ بنا به نقل بعضى از دانشجویان رشته شیمى، مواد تشکیل دهنده الکل صنعتى و طبّى یکى است و فقط به لحاظ غیر قابل شرب شدن به الکل صنعتى مادّه اى رنگى اضافه مى گردد، با این فرض حکم این دو نوع الکل را بیان فرمایید؟

جواب: الکل طبّى صنعتى پاک است زیرا باقطع نظرازماده رنگى، قابل شرب نیست نوعى سمّ محسوب مى شود بنابراین ادلّه مسکر مایع، شامل آن نمى شود.

سؤال 49 ـ آیا هر مادّه اى که در آن الکل باشد حرام است؟

جواب: اگر عرفاً مسکر و مست کننده نباشد اشکالى ندارد.

 

سؤال 50 ـ حکم الکل را از نظر طهارت و نجاست بیان فرمایید؟

جواب: الکل صنعتى طبّى پاک است ولى مشروبات الکلى مست کننده اشکال دارد. استفتائات ج1.


مطابق نظر آيت الله سيستاني
مطابق نظر آيت الله سيستاني

پرسش: آیا الکل طبی نجس است؟

پاسخ: نجس نیست.

پرسش: آیا همه انواع الکل پاک است؟

پاسخ: به نظر آیت الله سیستانی (دام ظله) همه انواع الکل پاک اند، اما خوردن آنها جایز نمی باشد. استفتائات آيت الله سيستاني.
  • لينك كوتاه مطلب: https://hadana.ir/?p=20847

 

حتما بخوانید

* ویژه نامه احکام طهارت

حکم جوشاندن انگور چيست

حکم جوشاندن آبغوره چیست

حكم شرعي خوردن موادي با تركيب Sugar alcohol

احکام مسکرات‏ و حكم انواع الكل

حكم الكل ، الکل صنعتى ، الكل دارو و عطر

حكم جوشاندن جو چيست



آيا الكل صنعتي نجس است آيا الكل صنعتي نجس است آيا الكل صنعتي نجس است آيا الكل صنعتي نجس است[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.