آداب همبستری و آمیزشReviewed by مهدي يوسف وند on Aug 24Rating: 5.0

آداب همبستری و آمیزش با همسر

آداب همبستری و آمیزش

در نوشتار قبل «آداب شب زفاف» مطرح شد از اینجا کلیک کنید و در تکمیل نوشتار حاضر مطالعه نمایید.

سوال: آداب نزدیکی با همسر را می خواستم توضیح بدهید؟

جواب: 

سعي كنيد رابطه زناشويي را نه از سر اجبار بلكه از روي علاقه و عشق، آنهم پر نشاط داشته باشيد و فقط به فكر ارضاي خودتان نباشيد. با فراهم نمودن شرايط مناسب باعث زيبا تر شدن لحظات خود شويد. با رفتارهاي عاشقانه سبب آمادگي هرچه بيشتر همسر خود شويد، در روايات نهي شده كه زن و شوهر بدون برخي مقدمات، وارد عمل آميزش شوند. یک گفتگوی محبت آمیز همراه با پیشنوازی های عاشقانه برای زوجین مومن بیش از یک عمل زناشویی است، این یک عبادت بزرگ به شمار می آید، یاد بگیرید که خوب لذت ببرید و با دقت و فداکاری همسرتان را نیز به اوج و تعالی برسانید، نباید خودخواه بود! متاسفانه برخی از آقایان زودتر کنار می کشند، و به خواسته های دلی همسرشان توجه نمی کنند!. این رفتار اصلا پسندیده و دینی نخواهد بود!. حتما پس از نزدیکی هم به صورت ماساژهای ملایم و پس نوازی های عاشقانه آرامش را به همسرتان هدیه کنید. همیشه هنگام دعوت همسر به نزدیکی از آن به عنوان یک عبادت یاد کنید و بر زبان نیز این حرف را جاری کنید، این کار روح و ضمیر ناخودآگاه شما را بیشتر آماده می کند تا  آمادگی کسب کنید و لذت ببرید و اگر حیای بی موردی نیز در این میان باشد را برطرف خواهد نمود.

یک گفتگوی محبت آمیز همراه با پیشنوازی های عاشقانه برای زوجین مومن بیش از یک عمل زناشویی است، این یک عبادت بزرگ به شمار می آید، یاد بگیرید که خوب لذت ببرید و با دقت و فداکاری همسرتان را نیز به اوج و تعالی برسانید… همیشه هنگام دعوت همسر به نزدیکی از آن به عنوان یک عبادت یاد کنید و بر زبان نیز این حرف را جاری کنید،، این کار روح و ضمیر ناخودآگاه شما را بیشتر آماده می کند تا آمادگی کسب کنید و لذت ببرید.

استفاده از عطر و لباس مناسبي كه مورد علاقه همسرتان است را فراموش نكنيد بدانيد، حتما اتاق تزیین شده همراه با نور مناسب و آرام بخش برای زوجین باشد. همبستر شدن با همسرتان عملي است خدايي كه براي شما عبادت محسوب مي گردد و سبب تعالي شماست. بنابراين به رابطه خود به عنوان يك امر مقدس نگاه کنید. باید ديدگاه خود را متعالي و ديني کنید و از حياي بيجا بپرهيزيد. شما در مقابل همسر خود بايد وظايف عاشقانه تان را انجام دهيد. همين روحيه، سبب آرامش و رويايي شدن لحظات شما خواهد شد. بدانید تا رابطه شما با همسر و در محیط خانواده بر اساس دین  نباشد، هیچگاه از عبادت ها نیز نمی توانید خوب بهره ببرید. دینداری و عمل به فرامین دین تاثيري عجيب در پرورش روح كودك شما خواهد داشت. اگر خوب نگاه کنیم دین و اهل البیت علیهم السلام در یک مسیر منطقی هم لذات و تعالی دنیایی ما را می خواهند و هم تعالی انسان در آخرت را. 

توصیه مهم دیگر اینست که از فكر كردن به زنان و يا مرداني غير از همسر خود در هنگام نزدیکی بپرهيزيد. اين تذكر را جدي بگيريد، اين زناي ذهني آثار مخرب و نامطلوبي را هم بر شما و هم بر نطفه نوزاد شما خواهد گذاشت.

متنی که در ادامه سایت هدانا برای شما آماده کرده است، برگرفته از کتاب حلیه المتقین علامه مجلسی همراه با ویرایش و بازنگری تحت نظر حضرت آیت الله مکارم شیرازی دامت برکاته هست، که بر غنی و ارزش مطالب می افزاید: 

انجام دادن مراسم عروسى (زفاف) به هنگامى كه قمر در عقرب است،[ایام قمر در عقرب امسال اینجا کلیک کنید] يا تحت الشعاع[1- دو يا سه روز آخر هر ماه قمری] باشد، كراهت دارد. وآميزش در حال عادت ماهيانه، يا هنگامى كه زن خون نفاس ديده حرام است، امّا تمتّعات ديگر (غير از آميزش) جايز است هر چند نسبت به بين ناف وزانو كراهت دارد. وبرخى فقها آميزش پس از پاك شدن وپيش از غسل را حرام دانسته‌اند واحتياط در اجتناب است مگر اينكه ضرورتى باشد و زن مستحاضه اگر غسل وديگر وظايفش را انجام دهد آميزش اشكال ندارد. آنچه گفته شد در مورد آميزش از طريق متعارف بود، امّا در آميزش با همسر از طريق غير متعارف (از پشت) بين فقها اختلاف نظر است؛ عدّه‌اى آن را حرام وبيشتر علما آن را مكروه مى‌دانند واحوط اجتناب است وبهتر است به هنگام آميزش با همسر، نطفه را بيرون نريزد وبرخى علما اين كار را بدون اجازه همسر حرام مى‌دانند.

اوقات مكروه آميزش

شب چهارشنبه وهنگام تحت الشعاع
1. از حضرت صادق علیه السلام روايت شده است كه فرمود: «مرد نبايد در شب چهارشنبه با همسرش آميزش كند».[2]
2. از حضرت كاظم علیه السلام روايت شده است كه فرمود: «هر كس در تحت الشعاع با همسرش آميزش كند، (بيم آن مى‌رود كه) موجب سقط جنين شود».[3]

آميزش در اوّل ووسط وآخر ماه

1. از حضرت صادق علیه السلام روايت شده است كه فرمود: «در اوّل ووسط وآخر ماه آميزش نكن كه موجب سقط فرزند مى‌شود. واگر سقط نشود ديوانه به دنيا مى‌آيد، يا مبتلا به بيمارى صرع خواهد شد. ونطفه كسانى كه بيمارى صرع دارند اكثر در اوّل يا آخر ماه منعقد شده است».[4]
2. در حديثى آمده است كه حضرت رسول اعظم صلی الله علیه و آله به حضرت على علیه السلام فرمود: «اى على، در اوّل ووسط ماه آميزش نكن كه زمينه بيمارى‌هاى جنون، خوره وفساد عقل را در همسر وفرزندت به وجود مى‌آورد».[5]
3. همچنين فرمود: «اى على، در شب نيمه شعبان آميزش نكن كه اگر فرزندى به وجود آيد شوم وناميمون باشد. ودر روز آخر ماه شعبان نيز اين كار را ترك كن، چرا كه اگر فرزندى به وجود آيد ياور ستمكاران شود».[6]

آميزش هنگام طلوع وغروب آفتاب

1. از حضرت صادق علیه السلام روايت شده است كه فرمود: «جنب شدن به هنگام طلوع آفتاب ونيز هنگام زردى آفتاب كه خورشيد غروب مى‌كند كراهت دارد».[7]
2. در حديثى معتبر آمده است كه: «آميزش ميان سپيده صبح تا طلوع آفتاب واز هنگام غروب آفتاب تا برطرف شدن سرخى مغرب ودر روزى كه آفتاب مى‌گيرد ودر شبى كه ماه مى‌گيرد ودر شب يا روزى كه باد سياه يا سرخ يا زرد مى‌وزد كراهت دارد. به خدا قسم، اگر در اين اوقات آميزش كنند وفرزندى به دنيا آيد آنچه را دوست دارند در آن فرزند نخواهند يافت، زيرا نشانه‌هاى خشم الهى را سبك شمرده‌اند».[8]

آميزش در شب عيد فطر وعيد قربان ودر برابر آفتاب

1. در حديث است كه حضرت رسول اعظم صلی الله علیه و آله به حضرت على علیه السلام فرمود : «اى على، در شب عيد فطر با همسر خود هم‌بستر نشو كه اگر نطفه فرزندى در آن شب منعقد شود، منشأ شرور فراوانى خواهد شد».[9]
2. نيز فرمود: «اى على، در شب عيد قربان با زوجه خود آميزش نكن كه اگر فرزندى منعقد شود، نقص عضو خواهد داشت».[10]
3. نيز فرمود: «اى على، در برابر تابش مستقيم نور آفتاب آميزش نكن، مگر اينكه پرده‌اى ميان خود وآفتاب قرار دهى، زيرا اگر در چنان حالتى فرزندى به وجود آيد همواره پريشان وبدحال باشد».[11]

اوقات حرام آميزش

 آميزش با همسر در پاره‌اى از اوقات حرام است كه علّامه مجلسى؛ فقط به يك مورد آن اشاره كرده است. (توجّه كنيد:)
در حديثى از حضرت رسول اكرم صلی الله علیه و آله مى‌خوانيم كه فرمود: «هر كس با همسرش در حال حيض همبستر گردد ونطفه فرزندى در آن حال بسته شود، سپس آن فرزند به دنيا آيد در حالى كه مبتلا به بيمارى پيسى باشد، جز خود هيچ‌كس را سرزنش نكند».[12]

اوقات مستحبّ آميزش

1. از حضرت امير مؤمنان على علیه السلام روايت شده است كه فرمود: «آميزش در شب اوّل ماه مبارك رمضان مستحبّ است».[13]
2. در حديثى آمده است كه حضرت رسول اكرم صلی الله علیه و آله به على علیه السلام فرمود: «اى على، در شب دوشنبه آميزش كن كه اگر فرزندى به وجود آيد، (اميد است) حافظ قرآن وراضى به قسمت خدا باشد».[14]
3. از حضرت رسول صلی الله علیه و آله روايت شده است كه فرمود: «اى على، اگر در شب سه‌شنبه آميزش كنى وخداوند فرزندى نصيب تو كند، سعادت اسلام نصيب وى شود ودهانش خوشبو ودلش مهربان ودستش سخاوتمند وزبانش از غيبت وتهمت پاك باشد».[15]
4. در سخنى ديگر فرمود: «اى على، اگر در شب پنجشنبه آميزش كنى ونطفه فرزندى منعقد شود، حاكمى از حاكمان دينى، يا دانشمندى از دانشمندان خواهد شد».[16]
5. نيز در سخنى فرمود: «اى على، اگر در شب جمعه آميزش كنى وفرزندى از آن به وجود آيد، خطيب وسخنگو باشد. وچنانچه در شب جمعه بعد از نماز عشا باشد، اميد است كه آن فرزند از ابدال (شريف وصالح ونيكوكار) باشد».[17]
6. از حضرت على علیه السلام روايت شده است كه فرمود: «هرگاه كسى زنى را ببيند واز او خوشش بيايد، با همسرش آميزش كند زيرا او هم زنى است مانند آن زن؛ شيطان را بر دل خود مسلّط نكند. واگر همسرى ندارد دو ركعت نماز بگزارد وحمد وستايش خدا فراوان گويد وبر محمّد وآل محمّد صلوات فرستد، سپس از خداوند تقاضاى همسر كند تا او را از حرام بى‌نياز سازد».[18]
7. از رسول اكرم صلی الله علیه و آله روايت شده است كه فرمود: «اى على، هرگاه در عصر جمعه آميزش كنى وفرزندى به وجود آيد، از دانايان مشهور خواهد بود».[19]

مكان‌هايى كه آميزش در آن مكروه است

1. از رسول اكرم صلی الله علیه و آله روايت شده است كه فرمود: «اى على، زير درخت داراى ميوه آميزش نكن كه اگر فرزندى به وجود آيد، (بيم آن مى‌رود كه) جلّاد وقاتل مردم، يا رئيس وسركرده ستمكاران باشد».[20]
2. در سخنى ديگر فرمود: «اى على، بر پشت بام آميزش نكن كه اگر فرزندى به وجود آيد، (بيم آن مى‌رود كه) منافق ورياكار وبدعتگذار باشد».[21]
3. از امام كاظم علیه السلام روايت شده است كه فرمود: «دوست ندارم كسى كه در سفر براى غسل كردن آب در اختيار ندارد آميزش كند، مگر اينكه بترسد به او زيانى برسد».[22]
4. از امام صادق علیه السلام روايت شده است كه فرمود: «در اتاقى كه كودكى در آن باشد آميزش نكنيد كه آن كودك يا فرزندى كه از آن آميزش به وجود مى‌آيد، عفيف نباشد».[23]
5. از رسول اكرم صلی الله علیه و آله روايت شده است كه فرمود: «به حقّ خداوندى كه جانم در دست اوست، هرگاه كسى با همسر خود آميزش كند ودر آنجا كسى بيدار باشد كه ايشان را ببيند، يا سخن ونفس آنها را بشنود، فرزندى كه از اين آميزش به وجود آيد رستگار نشود وعفيف نباشد».[24]

كارهاى مكروه به هنگام آميزش

1. در حديثى معتبر وصحيح آمده است كه امام صادق علیه السلام فرمود: «به هنگام آميزش سخن نگوييد، زيرا بيم آن مى‌رود كه اگر فرزندى به وجود آيد لال باشد.[25] وشوهر در آن وقت به عورت زوجه نگاه نكند، زيرا بيم نابينايى فرزند مى‌رود».[26]
توجّه: اين سخن در روايت پيامبر گرامى اسلام صلی الله علیه و آله خطاب به حضرت على علیه السلام نيز آمده است. البتّه نگاه كردن به عورت زوجه، در برخى ديگر از روايات جايز شمرده شده است.[27] واين نشان مى‌دهد كه آنچه در روايت بالا آمده، حكم تحريم نيست بلكه دلالت بر كراهت اين كار دارد.
2. از حضرت رسول صلی الله علیه و آله روايت شده است كه فرمود: «اى على، با علاقه زن ديگر با همسر خود آميزش نكن كه اگر در اين حال فرزندى نصيب تو شود، (بيم آن مى‌رود كه) آلوده دامن باشد».[28]
3. در گفته‌اى ديگر فرمود: «اى على، هنگامى كه همسرت حامله است، بدون وضو با او آميزش نكن كه اگر فرزندى به وجود آيد، كوردل وبخيل باشد».[29]
4. در روايتى معتبر آمده است كه حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمود: «زن وشوهر به هنگام آميزش كاملاً عريان نشوند، زيرا اين كار موجب دورى فرشتگان از آنها مى‌شود».[30]

حالت‌هاى مكروه به هنگام آميزش

1. از حضرت رسول صلی الله علیه و آله روايت شده است كه فرمود: «كسى كه محتلم شده، پيش از آنكه غسل جنابت كند با همسر خود آميزش نكند واگر آميزش كرد وفرزند عقب‌افتاده‌اى نصيبش شد، جز خود كسى را سرزنش نكند».[31]
2. در چندين روايت معتبر آمده است كه زن وشوهر در حالتى كه خضاب به حنا يا غير آن بسته باشند، آميزش نكنند.[32]
3. در روايتى آمده است كه اگر كسى انگشترى در دست داشته باشد كه نام خدا در آن باشد، جماع نكند.[33]
4. در حديثى امام رض علیه السلام از جدّ بزرگوارش امام صادق علیه السلام آورده است كه : «هر كس پس از آميزش وپيش از غسل بخواهد بار ديگر آميزش كند، وضو بگيرد».[34]

آداب پيش از آميزش

هرگاه بخواهيد با همسر خود آميزش كنيد… نخست با زبان ودست وبا گفتار ولمس، او را آماده سازيد سپس آميزش كنيد.

1. در چندين روايت معتبر آمده است كه پيامبر اعظم صلی الله علیه و آله فرمود: «هرگاه بخواهيد با همسر خود آميزش كنيد به روش مرغان نزد او نرويد، بلكه نخست با زبان ودست وبا گفتار ولمس، او را آماده سازيد سپس آميزش كنيد».[35]
2. در روايتى مى‌خوانيم كه: «هرگاه امام زين‌العابدين علیه السلام مى‌خواست با همسرش آميزش كند، خدمتكاران را از آن محل دور مى‌كرد ودرها را مى‌بست وپرده‌ها را مى‌انداخت».[36]
3. از حضرت رسول اعظم صلی الله علیه و آله روايت شده است كه فرمود: «سه كار را از كلاغ بياموزيد: آميزش كاملاً پنهانى وبه دور از چشم ديگران، بامداد به سراغ كار وكسب رفتن، و احتياط فراوان».[37]
4. از حضرت على علیه السلام روايت شده است كه فرمود: «مردان به هنگام آميزش عجله نكنند،زيرازنان پيش ازآميزش كارهايى دارند كه مى‌خواهند انجام دهند».[38]

آميزش در حمّام يا بدون روانداز

1. در روايتى صحيح آمده است كه از امام رض علیه السلام سؤال شد: آميزش با همسر در حمّام چه حكمى دارد؟ فرمود: «جايز است».[46]
2. در روايتى آمده است كه از امام كاظم علیه السلام پرسيدند: اگر در حال آميزش، روانداز از روى زن وشوهر كنار رود چه حكمى دارد؟ فرمود: «اشكال ندارد».[47]

چگونه شيطان شريك نطفه مى‌شود

1. در روايتى معتبر از امام صادق علیه السلام مى‌خوانيم كه در مورد دعاى شب زفاف فرمود: «دست بر بالاى پيشانى‌اش بگذار وبگو: اَللّهُمَّ عَلى كِتابِکَ تَزَوَّجْتُها وَفي اَمانَتِکَ اَخَذْتُها وَبِكَلِماتِکَ اسْتَحْلَلْتُ فَرْجَها، فَاِنْ قَضَيْتَ لي في رَحِمِها شَيْئآ فَاجْعَلْهُ سَوِيّآ وَلا تَجْعَلْهُ شِرْکَ شَيْطانٍ».[48]
راوى پرسيد: چگونه شيطان شريك نطفه مى‌شود؟

امام فرمود: «اگر به هنگام آميزش، نام خدا را ببرند شيطان دور مى‌شود واگر نبرند شريك نطفه مى‌شود». آن شخص پرسيد: چگونه مى‌توان فهميد شيطان در نطفه كسى شريك شده است؟ فرمود: «هر كس ما اهل بيت را دوست بدارد شيطان در نطفه‌اش شريك نشده وهر كس دشمن ما باشد شيطان در نطفه‌اش شركت جسته است».[49]
وبه اين مضمون، احاديث بسيارى در منابع شيعه واهل سنّت وجود دارد.
2. در حديثى ديگر از امام صادق علیه السلام مى‌خوانيم كه فرمود: «هر كس بخواهد شيطان در نطفه‌اش شريك نشود، بسم الله بگويد وسپس از شرّ شيطان به خداوند پناه ببرد».[50]

هر كس بخواهد شيطان در نطفه‌اش شريك نشود، بسم الله بگويد وسپس از شرّ شيطان به خداوند پناه ببرد.

3. در حديثى ديگر آمده است كه امام صادق علیه السلام چگونگى شركت شيطان در نطفه انسان را بيان فرمود وآن را بسيار مهم شمرد. راوى پرسيد: چه بايد كرد كه اين اتّفاق نيفتد؟ حضرت فرمود: «هرگاه بخواهى آميزش كنى بگو: بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـنِ الرَّحِيمِ الَّذِي لا إلـهَ إِلاَّ هُوَ بَدِيعُ السَّماواتِ وَالاْرْضِ اللّهُمَّ إِنْ قَضَيْتَ مِنِّي فِي هـذِهِ اللَّيْلَةِ خَلِيفَةً فَلا تَجْعَلْ لِلشَّيْطانِ فِيهِ شِرْكآ وَلا نَصِيبآ وَلا حَظّآ وَاجْعَلْهُ مُوْمِنآ مُخْلِصآ مُصَفًّى مِنَ الشَّيْطانِ وَرِجْزِهِ جَلَّ ثَناؤُکَ».[51]

 
دعاى هنگام آميزش

1. از امام باقر علیه السلام روايت شده است كه فرمود: «هرگاه بخواهى با همسرت آميزش كنى اين دعا را بخوان. اَللّهُمَّ ارْزُقْني وَلَدآ وَاجْعَلْهُ تَقِيّآ زَكِيّآ لَيْسَ في خَلْقِهِ زِيادَةٌ وَلا نُقْصانٌ وَاجْعَلْ عاقِبَتَهُ اِلى خَيْرٍ».[52]
2. از حضرت على علیه السلام روايت شده است كه فرمود: «هرگاه كسى بخواهد آميزش كند اين دعا را بخواند: «بِسْمِ اللّهِ وَبِاللّهِ اللّهُمَّ جَنِّبْنِي الشَّيْطانَ وَجَنِّبِ الشَّيْطانَ ما رَزَقْتَنِي. در اين صورت اگر فرزندى نصيبش شود، شيطان هرگز به او ضررى نمى‌رساند».[53]

آداب بچه دار شدن از منظر اسلام را از اینجا کلیک کنید و مطالعه نمایید.

  • [1] . كنايه از دو يا سه روز آخر هر ماه كه جرم قمر (ماه) در آن ايّام بر اثر باريكى زياد، ديده نمى‌شود. (لغت‌نامه دهخدا).
  • [2] . كافى، ج 5، ص 366، باب الوقت الّذي يكره فيه التّزويج، ح 3.
  • [3] . كافى، ج 5، ص 499، ح 2؛ تهذيب، ج 7، ص 474، ح 60.
  • [4] . كتاب من لا يحضره الفقيه، ج 3، ص 255، ح 1208.
  • [5] . كتاب من لا يحضره الفقيه، ج 3، ص 358، ح 1712؛ مكارم الأخلاق، ص 209.
  • [6] . كتاب من لا يحضره الفقيه، ج 3، ص 358، ح 1712؛ مكارم الأخلاق، ص 209.
  • [7] . كتاب من لا يحضره الفقيه، ج 1، ص 47، ح 182، ج 3، ص 255، ح 1209.
  • [8] . محاسن، ص 311، ح 26؛ كافى، ج 5، ص 498، ح 1.
  • [9] . كتاب من لا يحضره الفقيه، ج 3، ص 358، ح 1712؛ مكارم الأخلاق، ص 209.
  • [10] . كتاب من لا يحضره الفقيه، ج 3، ص 358، ح 1712؛ مكارم الأخلاق، ص 209.
  • [11] . كتاب من لا يحضره الفقيه، ج 3، ص 358، ح 1712؛ مكارم الأخلاق، ص 209.
  • [12] . كتاب من لا يحضره الفقيه، ج 3، ص 256، ح 1213.
  • [13] . كافى، ج 4، ص 108، ح 3؛ كتاب من لا يحضره الفقيه، ج 2، ص 112، ح 481.
  • [14] . كتاب من لا يحضره الفقيه، ج 3، ص 358، ح 1712؛ مكارم الأخلاق، ص 209.
  • [15] . كتاب من لا يحضره الفقيه، ج 3، ص 358، ح 1712؛ مكارم الأخلاق، ص 209.
  • [16] . كتاب من لا يحضره الفقيه، ج 3، ص 358، ح 1712؛ مكارم الأخلاق، ص 209.
  • [17] . كتاب من لا يحضره الفقيه، ج 3، ص 358، ح 1712؛ مكارم الأخلاق، ص 209.
  • [18] . خصال، ج 2، ص 433؛ بحارالأنوار، ج 103، ص 287، ح 19.
  • [19] . كتاب من لا يحضره الفقيه، ج 3، ص 385، ح 1712؛ مكارم الأخلاق، ص 209.
  • [20] . كتاب من لا يحضره الفقيه، ج 3، ص 385، ح 1712؛ مكارم الأخلاق، ص 209.
  • [21] . كتاب من لا يحضره الفقيه، ج 3، ص 385، ح 1712؛ مكارم الأخلاق، ص 209.
  • [22] . تهذيب، ج 7، ص 482، ح 634.
  • [23] . كافى، ج 5، ص 499، ح 1؛ تهذيب، ج 7، ص 476، ح 612.
  • [24] . كافى، ج 5، ص 500، ح 2.
  • [25] . كافى، ج 5، ص 498، ح 7؛ تهذيب، ج 7، ص 476، ح 608.
  • [26] . تهذيب، ج 7، ص 477، ح 613.
  • [27] . كافى، ج 5، ص 497، ح 5؛ تهذيب، ج 7، ص 476، ح 608.
  • [28] . كتاب من لا يحضره الفقيه، ج 3، ص 358، ح 1712؛ مكارم الأخلاق، ص 209.
  • [29] . كتاب من لا يحضره الفقيه، ج 3، ص 385، ح 1712؛ مكارم الأخلاق، ص 209.
  • [30] . علل الشرايع، ج 2، ص 518، ح 8.
  • [31] . طبّ الائمّه، ص 138.
  • [32] . كافى، ج 5، ص 498، ح 8؛ تهذيب، ج 7، ص 476، ح 611.
  • [33] . استبصار، ج 1، ص 48، ح 133.
  • [34] . كشف الغمّه، ج 2، ص 822؛ بحارالانوار، ج 49، ص 63، ح 80 .
  • [35] . كافى، ج 5، ص 497، ح 2؛ تهذيب، ج 7، ص 475، ح 65.
  • [36] . كافى، ج 5، ص 500، ح 2.
  • [37] . عيون اخبار الرّضا 7، ج 1، ص 257، ح 10؛ خصال، ج 1، ص 121، ح 47.
  • [38] . خصال، ج 2، ص 433.
  • [46] . تهذيب الأحكام، ج 1، ص 394، ح 1135.
  • [47] . كافى، ج 5، ص 497، ح 3؛ تهذيب الأحكام، ج 7، ص 475، ح 606.
  • [48] . ترجمه: «بار خدايا، بر طبق كتاب تو او را به ازدواج خود درآوردم وبا امانت تو او را به همسرى گرفتم وباكلمات تو او را بر خود حلال كردم. اگر در رحم او فرزندى براى من مقدّر كرده‌اى خلقتش را كامل گردانوبراى شيطان در آن شراكتى قرار مده». كافى، ج 5، ص 501، ح 3؛ تهذيب، ج 7، ص 470، ح 584.
  • [49] . كافى، ج 5، ص 501، ح 3؛ تهذيب، ج 7، ص 407، ح 584.
  • [50] . كافى، ج 5، ص 502، ح 1.
  • [51] . ترجمه: «به نام خداوند بخشنده مهربان. خدايى كه جز او خدايى نيست. همو كه آفريننده آسمان‌ها وزميناست. بار خدايا، اگر در اين شب براى من فرزندى مقدّر كردى، براى شيطان در او شراكت وبهره‌اى قرار مدهواو را مؤمنى با اخلاص وپاكيزه از شيطان وپليدى شيطان قرار ده، تو مستحقّ ستايش بزرگى». كافى، ج 5،ص503، ح 4؛ تفسير عيّاشى، ج 2، ص 300، ح 106.
  • [52] . ترجمه: «بار خدايا، فرزندى روزى‌ام كن واو را پرهيزگار وپاك قرار ده، در خلقتش زياد وكمى نباشدوعاقبت او را نيك گردان». تهذيب، ج 7، ص 473، ح 598.
  • [53] . ترجمه: «به نام خدا وبه ذات (پاك) خدا (آغاز مى‌كنم). بار خدايا، شيطان را از من وفرزندى كه نصيب منمى‌كنى دور كن». كافى، ج 5، ص 503، ح 598.
 منبع حلیه المتقین علامه مجلسی، با مقدمه آیت الله مکارم شیرازی. (ویرایش شده).


کلید: آداب همبستری و آمیزش آداب همبستری و آمیزش آداب همبستری و آمیزش X اموزش همبستر شدنX همبستر شدنX نزدیکیX آداب نزدیکیX آداب آمیزشX آمیزشX مجامعتX جماعX همبستر شدن با زنX زم و شوهرX ایام نزدیکیX آخر ماهX اول ماهX وسط ماهX نزديكي با زن از جلو آداب همبستری و آمیزش آداب همبستری و آمیزش آداب همبستری و آمیزش آداب همبستری و آمیزش آداب همبستری و آمیزش آداب همبستری و آمیزش آداب همبستری و آمیزش آداب همبستری و آمیزش آداب همبستری و آمیزش آداب همبستری و آمیزش آداب همبستری و آمیزش آداب همبستری و آمیزش اموزش همبستر شدن آداب همبستری و آمیزش آداب همبستری و آمیزش آداب همبستری و آمیزش آداب همبستری و آمیزش آداب همبستری و آمیزش آداب همبستری و آمیزش آداب همبستری و آمیزشآداب همبستری و آمیزش آداب همبستری و آمیزش آداب همبستری و آمیزش آداب همبستری و آمیزش آداب همبستری و آمیزش آداب همبستری و آمیزش آداب همبستری و آمیزش آداب همبستری و آمیزش آداب همبستری و آمیزش آداب همبستری و آمیزش آداب همبستری و آمیزش آداب همبستری و آمیزش آداب همبستری و آمیزشآداب همبستری و آمیزشآداب همبستری و آمیزش آداب همبستری و آمیزش آداب همبستری و آمیزش

این مطلب را به دوستان خود معرفی کنید:
افسرانفیس نماکلوب