وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آثار قطع صله رحم

0

آثار قطع صله رحم

اگر کسی باعث شود که دیگری قطع رحم بکند گناه کرده و باید توبه کند زیرا از نظر اسلام قطع رَحِم (عدم ارتباط با وابستگان) گناه کبیره است و در هیچ وضعی روا نیست. امام صادق(ع) می‌فرماید: “حق الرحم لا یقطعه شیء؛ حق رحم را هیچ چیزی قطع نمی‌کند.(۱)
امام صادق‌می‌فرمایند: “پیوند خویشاوندی خویش را حتی با جرعه‌ای از آب محکم کن . بهترین راه برای خدمت به آنان این است که (لااقل‌) از تو آزار و مزاحمتی نبینند.”!(۲)

کسی که قطع رحم و پیوند خویشاوندی نماید، مورد لعنت خدا و دور ماندن از رحمت اوست‌:
“فَهَل‌ْ عَسَیْتُم‌ْ إِن تَوَلَّیْتُم‌ْ أَن تُفْسِدُواْ فِی الاْ َرْض‌ِ وَتُقَطِّعُوَّاْ أَرْحَامَکُم‌ْ أُوْلَـََّئِکَ الَّذِین‌َ لَعَنَهُم‌ُ اللَّه‌ُ.; (۳)) شما که در زمین فساد می‌کنید و قطع رحم می‌نمایید، مشمول لعنت خدا هستید و از رحمت او دور.”!
پس هیچ‌چیز نباید مانع از انجام دادن این فریضه الهی شود; و تا حدی که ممکن است نباید ترک شود، هر چند طرف مقابل قطع رحم کرده باشد; چنان‌که پیامبراکرم می‌فرماید:
“قطع رحم نکن هر چند رحم از تو ببرد.”(۴)

مردی خدمت امام صادق ‌آمد و از بستگان خود شکایت نمود، حضرت به او فرمود: در عین حال به آنان نیکی کن‌! آیا تو هم می‌خواهی مثل آنان باشی و قطع رحم کنی‌؟ اگر چنین کنی خدا نظر لطفش را از همه شما خواهد برداشت‌.(۵)
از آن جایی که صلة رحم واجب است و قطع رحم حرام است لذا کسی نباید باعث قطع رحم دیگری شود. (۶)
البته باید روشن باشد که منظور از صلة رحم،‌ رفت و آمد روزانه نیست؛ صله رحم حد مشخصی ندارد، و می تواند با تلفن، نامه یا پیام از طریق واسطه و مانند آن باشد، ولی باید طوری باشد که قطع رحم گفته نشود. بعضی از فقها فرموده اند: “مراد از صلة رحم این است که فرق گذارده شود بین رحم و اجنبی. صلة ارحام متوقف بر مراوده و رفت و آمد با ایشان نیست. با احوال پرسی و پیغام فرستادن از طریق تلفن یا نامه هم محقق می شود”.(۷)

پی نوشت ها:
۱. بحار الانوار، ج ۷۴، ص ۱۳۱.
۲. سفینة‌البحار، ج ۱، ص ۵۱۴.
۳. سوره محمّد، ۲۲ـ۲۳.
۴. میزان الحکمة‌، ری‌شهری‌، حدیث شماره ۷۰۶۱.
۵. همان‌، حدیث شماره ۷۰۶۷.
۶. سوال از دفتر آیت الله سیستانی به شماره ۷۸۳۶۵۶۵.
۷. همان .

شهر سوال

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.