وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آب مطلق و مضاف چیست

2

آب مطلق و مضاف چیست

فهرست این نوشتار:

رساله توضیح المسائل طهارت

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][ آب مطلق و مضاف]

مسأله 15 آب یا مطلق است یا مضاف: آب مضاف آبی است که آن را از چیزی بگیرند، مثل آب هندوانه و گلاب؛ یا با چیزی مخلوط باشد، مثل آبی که به قدری با گِل و مانند آن مخلوط شود، که دیگر به آن آب نگویند؛ و غیر اینها آب مطلق است و آن بر پنج قسم است: اول: آب کر. دوم: آب قلیل. سوم: آب جاری. چهارم: آب باران. پنجم: آب چاه.

(1) (مکارم:) مسأله آب یا «مطلق» است یا «مضاف»؛ آب مضاف آبی است که به تنهایی به آن، آب گفته نشود، مثلًا بگویند «آب میوه»، «آب نمک» و «آب گِل». امّا آب مطلق آن است که می‌توان بدون هیچ قید و شرطی به آن آب گفت، مثل آبهای معمولی. آب مطلق اقسامی دارد که هر کدام حکمی دارد و آن پنج قسم است: اوّل: آب کُر دوّم: آب قلیل. سوّم: آب جاری و آب‌های لوله کشی. چهارم: آب باران. پنجم: آب چاه، ولی همه این آب‌ها پاک و پاک کننده‌اند امّا آب مضاف چیزی را پاک نمی‌کند، بلکه با ملاقات به نجس، نجس می‌شود.

(زنجانی:) مسأله آب مطلق: مایعی است که بدون قید و اضافه به آن آب گفته شود، هر چند به آن آب با اضافه هم گفته شود، مثلًا آب رود خانه که به گل مخلوط شده باشد اگر چه به آن آب گل نیز بگویند چنانچه بتوان کلمه آب را بدون قید و اضافه در باره آن به کاربرد، آب مطلق می‌باشد ولی اگر تنها آب گل به آن گفته شود، دیگر آب مطلق نمی‌باشد. آب مضاف: مایعی است که تنها با قید و اضافه به آن آب گفته شود، مانند آب هندوانه و گلاب.

آب مطلق بر پنج قسم است:

اول: آب کر. دوم: آب قلیل. سوم: آب جاری. چهارم: آب باران. پنجم: آب چاه.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

 نظر ایشان را از اینجا کلیک کنید و مطالعه نمایید.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

تفاوت آب مطلق و مضاف [کلیات مطهرات ]

پرسش : آب مطلق و مضاف چه تفاوتی با هم دارند؟

پاسخ : آب یا «مطلق» است یا «مضاف». آب مضاف آبى است که به تنهایى به آن آب گفته نشود، یعنی یا آن را از چیزى گرفته باشند (مانند آب سیب و هندوانه) و یا با چیزى مخلوط شده باشد، به قدرى که به آن، «آب» گفته نشود؛ مانند شربت، آب نمک، آب گل؛ امّا آب مطلق آن است که مى‏توان بدون هیچ قید و شرطى به آن آب گفت؛ مثل آبهاى معمولى. آب مطلق، پاک و پاک کننده است؛ امّا آب مضاف چیزى را پاک نمى‏کند، بلکه با ملاقات به نجس، نجس مى‏شود.

ملاقات آب مضاف با نجاست [آب مضاف ]

پرسش : آیا اگر آب مضاف به نجاستی برخورد کند همه اش نجس می شود؟

پاسخ : هرگاه آب مضاف با چیز نجسى ملاقات کند نجس مى ‏شود، مگر در سه صورت:

اوّل این‏که از بالا به پایین بریزد، مثلًا گلاب را از گلابدان روى دست نجسى بریزیم، گلابهایى که در گلابدان است نجس نمى‏ شود.

دوم این‏که مانند فوّاره با فشار از پایین به بالا رود، در این صورت نیز تنها آن قسمت که با نجس ملاقات کرده نجس مى‏شود.

سوم آن که بقدرى زیاد باشد که بگویند نجاست به آن سرایت نکرده، مثل این‏که استخر بزرگى از آب مضاف باشد و نجس در گوشه‏اى از آن بیفتد یا لوله طولانى از نفت باشد و نجس با یک طرف آن ملاقات کند، در این‏گونه موارد، بقیّه نجس نمى ‏شود.

اقسام آب مطلق [کلیات مطهرات ]

پرسش : آب مطلق چند قسم است؟

پاسخ : آب مطلق اقسامى‏ دارد که هرکدام حکمى دارد و آن پنج قسم است: اوّل آب کر، دوم آب قلیل، سوم آب جارى و آبهاى لوله ‏کشى، چهارم آب باران، پنجم آب چاه.

تعریف آب جاری [کلیات مطهرات ]

شاید این مطالب را هم بپسندید:

پرسش : به کدام نوع از آب های مطلق، آب جاری گفته می شود؟

پاسخ : آب هایى که از زمین مى‏جوشد و جارى مى‏شود مانند آب چشمه و قنات، یا از برف هاى متراکم در کوه ها سرچشمه مى‏گیرد و ادامه دارد آب جارى است.

حکم آب مضاف [آب مضاف ]

پرسش : آب مضاف چه احکام و شرایطی را دارد؟

پاسخ : آب مضاف مانند گلاب و آب ‏میوه، چیز نجس را پاک نمى‏ کند بلکه با ملاقات به نجس، نجس مى‏شود؛ و نیز وضو و غسل با آن صحیح نیست.

آب دریا [آب مضاف ]

پرسش : آیا آب دریا با توجه به نمک زیاد، مضاف محسوب می شود یا مطلق؟

پاسخ : این گونه آبها مضاف نیست و شستشو با آن موجب طهارت است.

شک در مطلق یا مضاف بودن آب [آب مضاف ]

پرسش : اگر شک کنیم آب مطلق است یا مضاف، با فرض اینکه حالت سابقه اش را می دانیم چه حکمی دارد؟

پاسخ : هرگاه آبى مطلق بوده، شک کنیم مضاف شده یا نه- مانند سیلابهایى که نمى‏دانیم به آن آب مى‏گویند یا نه- حکم آب مطلق را دارد، یعنى مى‏توان چیزهاى نجس را با آن شست و وضو گرفت و غسل کرد، امّا بعکس اگر آبى مضاف بوده، شک داریم مطلق شده، حکم آب مضاف را دارد.

کُلُر و حباب در آب [آب مضاف ]

پرسش : گاه آبى که از لوله خارج مى شود کاملاً به رنگ سفید است; ولى هرگاه چند لحظه در ظرفى بماند صاف و بى رنگ مى شود، آیا این آب در ابتدا مضاف است؟

پاسخ : مضاف نیست و حباب هاى هواست که آن را به این صورت درآورده است.

نجاسات استخر آب مضاف [آب مضاف ]

پرسش : آیا اگر استخر بزرگی از آب مضاف باشد و گوشه ای از آن نجس شود به همه آن سرایت می کند؟

پاسخ : تنها همان گوشه ای که مثلاً قطره خونی در آن افتاده، و اطرافش نجس می شود ولی به بقیه استخر سرایت نمی کند.

احکام آبی که معلوم نشود مضاف است یا مطلق [آب مضاف ]

پرسش : اگر آب مجهول الهویه باشد و نتوان مطلق یا مضاف بودن آن را تشخیص داد چه حکمی دارد؟

پاسخ : آبى که معلوم نیست مطلق است یا مضاف و حالت سابقه آن هم معلوم نیست چیزى را پاک نمى‏ کند، وضو و غسل هم با آن باطل است، امّا اگر چیز نجسى به آن رسد نجس نمى ‏شود.

راه تطهیر آب مضاف نجس [آب مضاف ]

پرسش : آب مضافی که نجس شده است را چگون می توان تطهیر کرد؟

پاسخ : هرگاه آب مضاف نجس، با کر یا آب جارى، چنان مخلوط شود که دیگر به آن مضاف نگویند، پاک مى‏شود.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی

حتما بخوانيد

  1. تعريف آب راكد چيست
  2. آب قليل/ حكم غساله شيء متنجس
  3. نزديكي و نبود آب براي غسل جنابت
  4. آيا ترشحات دستشویی نجس است
  5. حكم استفاده از پمپ آب براي وضو و غسل
  6. آب کر چند لیتر است
  7. اسراف آب در وضو و غسل
  8. اگر قسمتي از آب كر يخ ببندد


کلید: آب مطلق و مضاف چیست آب مطلق و مضاف چیست آب مطلق و مضاف چیست آب مطلق و مضاف چیست آب مطلق و مضاف چیست آب مطلق و مضاف چیست آب مطلق و مضاف چیست آب مطلق و مضاف چیست آب مطلق و مضاف چیست آب مطلق و مضاف چیست آب مطلق و مضاف چیست آب مطلق و مضاف چیست آب مطلق و مضاف چیست آب مطلق و مضاف چیست آب مطلق و مضاف چیست آب مطلق و مضاف چیست آب مطلق و مضاف چیست آب مطلق و مضاف چیست آب مطلق و مضاف چیست آب مطلق و مضاف چیست آب مطلق و مضاف چیست[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

2 نظرات
  1. زهرا می گوید

    سلام روز بخیر
    ظرف آبی که شیر اب کر به ان وصل است ولی بخواتر وجود صابون در ظرف هرچقدر هم که اب درون ان میریزد باز هم رنگش سفید است

    اب درون ظرف مضاف محسوب میشود یا کر؟
    ایا میتوان همچنان که اب کر به ان متصل است لباس نجس را در ان شست؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      تعیین مصداق با شماست اگر به صورتی است که کامل تغییر نکرده و صرفا کمی رنگ آن تغییر کرده اما باز به آن آب کر می گویند می توانید با آن تطهیر کنید. مگر اینکه آب و صابون یا مواد شوینده به نحوی باشد که غالب باشد، در این صورت ابتدا می توانید با آب کر تطهیر کنید و بعدا با شوینده بشویید.
      وفقکم الله لکل الخیر